اختلاف آری، تفرقه و تنازع خیر!

✍️رسول فرامرزیرهبر معظّم انقلاب در فرازی از پیام خود به مجلس شورای اسلامی چنین نوشتند: «طرح و نقشه‌ی کور دشمن پس از جنگ تحمیلی و فشار اقتصادی و محاصره‌ی تبلیغاتی و سیاسی، ایجاد تفرقه و تجزیه‌ی اجتماعی برای جبران شکست‌های میدان نظامی و به زانو درآوردن ملّت است، و لازم است تک‌تک جان‌فدایانی که دل‌شان برای اسلام و انقلاب یا استقلال و سربلندی ایران می‌تپد، از این پس، بیش از پیش برای پاسداری از وحدت صفوف منسجم و به‌هم‌پیوسته ملّت اهتمام ورزند و اختلافات غیرموجّه و حتی موجّه را به تنازع و تفرقه تبدیل نکنند و قولاً و عملاً مظهر انسجام و یکپارچگی ملّت باشند، ان‌شاءالله»▪️چنانکه روشن است ایشان در این پیام از اختلاف نظر نهی نکرده‌اند؛ چرا که وجود اختلاف نظر در یک جامعه کاملاً طبیعی است؛ هیچ دو انسانی را نمی‌توان یافت که لااقل در برخی از مسائل و امور، دارای اختلاف نظر نباشند؛ اما آنچه ایشان خواسته‌اند این است که اختلاف‌های موجود بین گروه‌های اجتماعی ملّت، به تفرقه و تنازُع منجر نشود!▪️تفرقه یعنی فِرفه، فِرقه شدن ملّت؛ یعنی همان چیزی که رهبرمان با زیباترین تعبیر بیان فرمودند: #تجزیه_اجتماعی! گاهی خاک و سرزمین یک کشور از هم گسیخته و تجزیه می‌شود و از دل آن چند کشور و سرزمین کوچکتر بیرون می‌زند و گاه مردم تجزیه می‌شوند و از دل آن‌ها فرقه‌هایی ناهمگون با اهدافی آشتی‌ناپذیر پدید می‌آیند!تنازع نیز به معنای ستیز گروه‌های اجتماعی، با هدف ریشه کن کردن یکدیگر است! تخریب و رقابت‌های ناسالم، کارشکنی در برنامه‌های یکدیگر، تلاش برای غلبه غیر منطقی بر گروه‌های رقیب و طرد و حذف آن‌ها از نشانه‌های تنازع در جامعه است که باید با تمام توان از آن فاصله گرفت.
▪️باید دانست در صورتی که اختلافات در یک جامعه به درستی مدیریت و از آن بهره‌گرفته شود، موجب هم‌افزایی و شکوفایی کشور از رهگذر نقد و نظر افراد و گروه‌ها نسبت به یکدیگر، تبادل اندیشه در مشورت با یکدیگر، تعدد تجربه ناشی از عمل متفاوت هرکدام نسبت به دیگری، رقابت سالم برای خدمت بیشتر به ملّت، نظارت اجتماعی گروه‌ها بر یکدیگر، معیار شدن منافع ملّی و خیر همگانی و در نهایت رشد حقّ‌گرایی در جامعه خواهد شد.▪️بر اساس آن‌چه گفته شد، دستور رهبری نظام مبنی بر ممنوعیت تفرقه و تنازع، مانع از انتقاد، پیشنهاد، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر به‌جا، به‌اندازه، سازنده، محترمانه و به دور از تخریب و توهین نیست؛ پس به همان میزان که مراقبت می‌کنیم تا در آتش تفرقه ندمیم، به همان میزان هم باید مراقب باشیم تا منتقدان و دلسوزان و دغدغه‌مندان را با بار کردن عنوان "مخالف فرامین ولیّ" ننوازیم! زیرا این خود افتادن به دام همان تفرقه منهیّه است.
10:25 - 3 ژوئن 2026
جامعه
امام و رهبری
تحلیل و نظر

1 واکنش
18٫2k بازدید