کارخانه هیولاها
✍️ معصومه اسماعیلی هیات علمی و مدیر گروه های فلسفه و معارف دانشکده هدی ⏮️نمی دانم دانشگاه ساخته ایم یا کارخانه هیولاها. منطق ایجاد دانشگاه، پرورش اندیشمندان برای پیشرفت و تولید علم و پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی است. شریف و الزهرا ، ایجاد شدند تا دانشجویانی باشرف تربیت شوند اما این روزها محیط برخی دانشگاه ها سرشار از شعار (بی شرف) بود که به همدیگر نثار می کردند.با سنگ و چاقو به سمت به قول خودشان حکومتی ها حمله می کردند و زخم می زدند. سؤال این است که این قداره کشها، نخبه اند؟ به نظر می رسد مشکل در چند چیز است:1⃣تعریف نخبگی: قدرت حفظ و دوازده الی پانزده ساعت مطالعه در شبانه روز برای ورود در دانشگاه های تراز، بیشتر نشان دهنده ذهن حفظی دانشجوست در حالیکه نخبگی از قدرت تحلیل می آید. اینها در واقع اختلال محاسباتی در معنای نخبگی است.2⃣وجود اساتید برانداز و ضد انقلاب: دانشجو باید چگونه بصیر شود وقتی استاد در کلاس از زمین و زمان می نالد و به نام روشنفکری و قدرت نقد، چارسوی نظام را به رگبار سیاه نمایی و ناکارآمدی می بندد؟3⃣ تکیه دانشگاه بر علم بدون توجه به اخلاق: این نکته، فرق آشکار حوزه و دانشگاه در نظام اسلامی است. دانشجو می تواند ضد نظام و بی اخلاق تنها بر اساس پاس کردن واحدها از این مقطع به آن مقطع برود چون سیستم نظارتی و تربیتی قوی برای او وجود ندارد. همین می شود که بجای خودکار، چاقو در جیبش می گذارد و نقشه می کشد که چطور سر از بدن جدا کند.
4⃣ارتقاء منهای اعتقاد: نظام ارتقاء اساتید در دانشگاه بر اساس تدریس و تعداد مقالات است و اخلاق و اعتقاد در این میان نمی گویم اثرگذار نیست اما مانع ترفیع و ارتقاء اساتید هم نیست لذا استاد ضدانقلاب به راحتی تا مرتبه استادتمامی پیش می رود. یعنی می شود در نظامی که علیهش کودتا کرده ای بورسیه و استاد تمام هم شوی.5⃣هدف از دوازده واحد معارفی، اندیشه سازی است اما این واحدها هم صرفا با پاس کردن کتاب و کسب نمره گذرانده شده و سیاهی شبهات در ذهن دانشجو هر روز بیشتر به رنگ ذغال در میاید. بدون اینکه اندیشه محکم و بصیرتی شکل بگیرد.6⃣معاونت فرهنگی دانشگاه که می شود معاونت رقص و آواز و یا در بهترین حالت، معاونت برگزاری جشنها و مصیبتها نباید از دانشجو هم انتظار بصیرت داشت. از کجا بیاورد؟ چه برنامه هدفمند بصیرتی و تبیینی برای او و نیازهای ذهنی اش تدارک شده است؟ ⭕️و در آخر خیلی حرف است که چهار سال دانشجو در اختیار دانشگاه با همه امکاناتش باشد و دست آخر یک چاقوکش حرفه ای تحویل جامعه شود. این نهایت فرصت سوزی است. حیف از این فرصتها...
16:16 - 8 خرداد 1405