هدف نهایی «برنامه درسی» دستیابی دانشآموز به «حیات طیبه» است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: هر یک از برنامههای درسی باید دانشآموز را به مراتبی از حیات طیبه برساند.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در همایش ملی زمین شناسی پزشکی و کانی درمانی در دانشگاه پیام نور اراک با اشاره به اینکه کشور ما از دیرباز دارای ریشههای عمیق فرهنگی و علمی بوده است، اظهار داشت: استان مرکزی نیز در زمینه مفاخر و اندیشمندان سرآمد است و این اندیشمندان، منشأ خیر و برکات زیادی برای کشور و جهان اسلام هستند.وی تصریح کرد: در سالهای اخیر که آموزش و پرورش در فرآیند تحول بنیادین قرار گرفته است، به مؤلفههای متنوعی همچون تربیت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، قوانین و مقررات، منابع مالی و انسانی به ویژه منابع درسی پرداخته است.حجتالاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: مجموعه برنامه درسی را در ذیل سند تحول به نام برنامه درسی ملی تعریف کردهایم. هدف تبیین برنامه تعالی دستیابی دانشآموزان به مراتبی از حیات طیبه است. منظور ما از حیات طیبه ویژگی زیستی انسان است که آن را از سایر موجودات به ویژه حیوان متمایز میکند. قرآن کریم میفرماید «حیات طیبه پیامد حیات زیستی مؤمنانه و مقدسانه است».وی با بیان اینکه زیست مؤمنانه و مقدسانه بدون تعقل امکانپذیر نیست، عنوان کرد: در برنامه درسی ملی رویکرد ما عناصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق است. هسته مرکزی این عناصر پنجگانه باید تعقل باشد؛ زیرا ایمان مبتنی بر تعقل و معرفت شکل میگیرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در چهار عرصه ارتباطی باید ارتقا پیدا کنیم، افزود: در ارزشیابی توصیفی، ارتباط انسان با خود، ارتباط خود با همنوعان، ارتباط با آفرینش و ارتباط با خدا مورد نظر استوی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش 11 حوزه یادگیری و تربیتی وجود دارد، گفت: تفکر، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی، علوم انسانی و اجتماعی، فرهنگ، تمدن و هنر، کار و فناوری، بهداشت و تربیتبدنی، آموزش مهارتهای زندگی و زبان خارجی، 11حوزه یادگیری و تربیتی است.حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: هر یک از برنامههای درسی باید به مراتبی از حیات طیبه برساند که از طریق شکوفایی فطرت، ارتقای پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی محقق شود و هدف نهایی این است که دانشآموز به مراحلی از حیات طیبه و شکوفایی فطرت دست پیدا کند.انتهای پیام/.
13:02 - 24 تیر 1396