اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

رخت عزا بر دل عاشقان حسینی/هزینه پذیرایی محرم صرف توزیع اقلام بهداشتی می‌شود

امسال برای حفظ سلامت عزاداران، اگرچه دعوت برای حضور گسترده در مساجد و تکایا نیست اما عشق و ارادت مردم به امام حسین (ع) و اصحاب پاکشان با احیای بهتر فر یضه امر به معروف و نهی از منکر همچنان جاری است.

رخت عزا بر دل عاشقان حسینی/هزینه پذیرایی محرم صرف توزیع اقلام بهداشتی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، امسال برای حفظ سلامت عزاداران و رعایت موازین بهداشتی اگرچه دعوت برای حضور گسترده در مساجد و تکایا نیست اما عشق و ارادت مردم به امام حسین (ع) و اصحاب پاکشان با احیای بیشتر و بهتر شعور حسینی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر همچنان جاری است.

ماه محرم ناخواسته رخت عزا بر دل عاشقان حسینی می پوشاند چه در مساجد و چه در منازل. می توان در منزل بود و با نواهای مداحی و مرثیه سرایی به عزاداری پرداخت، میتوان هزینه های نذورات محرم را صرف خردید اقلام بهداشتی و رفع گرفتاری نیازمندان کرد.

رزمایش مومنانه یعنی به یاد نیازمندان و مستضعفان بودن. چه بهتر از صحنه محرم که این سلسه که از قبل از ماه رمضان آغاز شده به این بهانه نیز استمرار یابد و چه دست های دعا که به دنبال این کار خیر به آسمان برافراشته میشود و برای باعث و بانی آن اجر و ثواب دنیوی و اخروی طلب می کند.

این روزها مساجد و تکایا سیاه پوش شده اند و کمتر کسی را می بینیم که فرا رسیدن ماه محرم را تسلیت نگوید چرا که دلها نیز عزای حسینی را درک کرده و این غم هرگز از دلها گسستنی نیست حتی اگر نشود به بهانه کرونا در مساجد حضور یافت.

یکی از جوانان حسینی که هر سال  ایستگاه صلواتی را در یکی از خیابان های زاهدان برپا می کند، می‌گوید: تلاش ما باید این باشد که عزاداری  به بهترین شکل انجام شود و از طرفی نیز مراقب سلامت جان مردم باشیم که در همین راستا از برگزاری ایستگاه صلواتی خودداری می کنیم و همان هزینه را جمع آوری و برای نیازمندان سبد غذایی خریداری می کنیم.

یکی دیگر از صاحبان تکایا نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: فضای مجازی بستری مناسب برای نشر فرهنگ حسینی است، تلاش می کنیم از ظرفیت آن در این مسیر بهتر استفاده کنیم.

یکی دیگر از جوانان از آماده سازی مسجد محله برای برگزاری مراسم محرم خبر می دهد و می گوید: تلاش داریم با رعایت دستور العمل های بهداشتی برای امام حسین عزاداری(ع) کنیم.

 

وی معتقد است: احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر امسال بیش از سال های گذشته در دستور کار ما قرار دارد و تلاش داریم تا در این زمینه فعال از از گذشته عمل کنیم.

جابجایی هیئت‌ها و دسته روی در مراسم محرم مجاز نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ضمن تشریح ضوابط برگزاری مراسم محرم بر برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک تاکید کرد. 

حجت الاسلام  عیسی بزمانی افزود: هیچ‌گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعمل های بهداشتی در پخت و پز بسته بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود.

وی افزود: جابجایی هیئت‌ها و دسته روی در برگزاری محرم مجاز نیست اما دسته عزاداری در مکان ثابت مثل محوطه شهرک‌ها بدون تماشاچی می‌تواند اجرای برنامه داشته باشد.

این مسؤول ادامه داد: استقرار همیاران سلامت هیئت در ورودی محل برگزاری مراسم شامل تب سنجی، شست و شو و ضدعفونی دست‌ها، کنترل و اهداء ماسک و استقرار ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دست ها به تعداد و فاصله مناسب در محل برگزاری مراسم، میکروب‌زدایی مستمر محل برگزاری مراسم با محلول های مجاز، پرهیز از برهنه شدن و رعایت فاصله اجتماعی هنگام سینه زنی، علامت گذاری مکان استقرار افراد در هیئت برای حفظ فاصله مکانی نیز از دیگر ضوابط مد نظر برای برگزاری مراسم محرم امسال است.

 

بزمانی گفت: فعالیت ایستگاه صلواتی با پخش صوت و توزیع فقط اقلام بهداشتی بلامانع است.

مدیرکل تبلیغات سیستان و بلوچستان در زمینه ضوابط پذیرایی در هیئت و طبخ و توزیع غذای نذری نیز گفت: تاکید بر توزیع غذا درب منازل، توصیه به دوخت و دوز ماسک و مواد ضدعفونی کننده  نذری، استفاده از ظروف یکبار یکبار مصرف (ترجیا گیاهی) یک نفره در صورت توزیع مواد غذایی گرم و پخته، ممنوعیت ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت عزاداری و یا تکایا و مساجد نیز از ضوابط برگزاری مراسم محرم در امسال خواهد بود.

وی گفت: طرح های جدید را در دستور کار مبلغان قرار داده‌ایم که از این فضا استفاده کنیم مانند ایستگاه سلامت، راه اندازی و تقویت هیات خانگی، خیمه کودکان  حسینی، سفیر حسینی، نذر فرهنگی، کاروان عزا  نیز از طرح های جدید است که سازمان با توجه به شیوع بیماری کرونا برای  مخاطبان در نظر گرفته است.

بزمانی با تاکید بر اینکه 800 هیئت مذهبی در استان فعال است گفت: تا کنون بیش از 50 هیئت در سامانه بیرق ثبت نام کرده که پیش بینی می کنیم بیشتر آمار ثبت نامی در روزهای نزدیک به محرم صورت گیرد.

 

«نهضت حسینی، مطالبه گری و فرهنگ سازی» شعار هفته امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه  امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر در حال فراموشی است گفت: مشکلاتی که امروز در جامعه به وجود آمده به همین دلیل است  باید تلاش کنیم امر به معروف و نهی از منکر پویا شود  امروز مطالبه گری  حقی در چارچوب قانون اساسی ایران است که باید تقویت شود.

محسن اکبری ادامه داد: مدیران ما باید از پشت دیوارهای بتنی عبور و به دیوار های شیشه ای برسند و خود را خدمتگذار واقعی مردم بدانند، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تلاش دارد این غبار را از این واجب الهی بردارد  باید در جهت آموزش مردم کار و  اصول و ضوابط امر به معروف و نهی از منکر برای مردم تبیین شود.

وی بیان کرد: در تذکر لسانی که بخش دوم  امر به معروف و نهی از منکر است مردم باید مشارکت کنند و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه وظیفه خطیری دارد  نیروی انتظامی و قوه قضائیه هم در مرحله سوم باید پیگیری های لازم را انجام دهد و  با گروه های سازمان یافته منکراتی برخورد داشته باشد، باید در مسیر ماموریت هر اداره منکرات و معروفات آن اداره احصا و کارمندان به مدیریت کمک کنند تا جلوی منکرات گرفته شود و به تقویت معروفات بپردازند.

این مسؤول به تشریح برنامه های هفته گرامیداشت امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: امسال شعار هفته امر به معروف و نهی از منکر نهضت حسینی، مطالبه گری و فرهنگ سازی  است و در روز جمعه اولین روز هفته امر به معروف و نهی از منکر  در نماز های جمعه به این فریضه الهی پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام/3139/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول