بوی کباب نمی‌آید

ایران در طول جنگ رمضان با نگاهی خویشتن‌دارانه و حسن همجواری از هدف قرار دادن کشورهای عربی خودداری و صرفا پایگاه‌ها، منافع و اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است نادیده گرفتن این مهم از سوی کشورهای عربی نوعی قدرناشناسی است که می‌تواند تغییراتی در محاسبات ایران در قبال تحولات اینده بویژه در صورت تکرار هرگونه تجاوزگری آمریکایی صهیونیستی به همراه داشته باشد. ا
جهان معطوف به نظم نوین در غرب آسیا براساس الگوی مقاومت است و حتی اندیشمندان بزرگ علم سیاست بر برگشت ناپذیری روند تحولات به پیش از جنگ رمضان تاکید دارند اما گویی سران کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس همچنان تا چشمشان به مقامات آمریکایی می افتد خیال‌پردازی بوی کباب را تکرار می‌کنند اما نمی‌دانند که این بوی کباب نیست بلکه بوی دیگری است که اصرار استشمام آن خسارت‌ها بسیاری برای آنها ه همراه دارد. نشست شورای همکاری خلیج فارس با روبیو وزیر خارجه آمریکا در بحرین در حالی برگزار شد که مواضع مطرح شده از سوی حاضران در این نشست پیرامون تنگه هرمز و ایران و تحولات منطقه بیانگر حقیقتی تلخ است و آن اینکه از یک سو کشورهای منطقه هنوز از جنگ رمضان و رفتارهای آمریکا درس عبرت نگرفته‌اند و و از سوی دیگر نیز نعل وارنه زدن به امنیت منطقه به عادت این کشورها مبدل شده که نتیجه آن نه امنیت بلکه فجایعی است که به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد و کشورهای عربی باید پاسخگوی مشارکت خود در این وضعیت باشند. ادعای این کشورها در باب تنگه هرمز در حالی مطرح شده است که بر اساس حقوق بین‌الملل و حق دفاع مشروع ایران برای امنیت خویش در برابر هر متجاوزی حق اعمال حاکمیت و محدودیت بر تنگه هرمز را دارد. همچنین ایران عضو کنوانسیون دریا نیست و لذا عملا نیازی به اجرای مقررات آن ندارد. علاوه بر این رفتارهای تهدید آمیز آمریکا ، رژیم صهیونیستی و نیز اقدامات غیر سازنده کشورهای عربی بیانگر حقانیت مواضع ایران مبنی بر مدیریت هوشمند تنگه هرمز است که برای امنیت ایران و منطقه صورت می‌گیرد. در باب امنیت منطقه نیز آمریکا از همان روز نخست تکلیف خود با کشورهای منطقه را مشخص کرد و با اصل اول اسرائیل به آنها یادآور شده که هیچ ارزشی
برای امنیت آنها قائل نمی باشد. آمریکا تمام تسلیحات این کشورها و نیز سامانه‌های راداری و دفاعی خود را در اختیار امنیت این رژیم قرار داده و ضررهای اقتصادی و امنیتی کشورهای عربی را بی اهمیت عنوان داشت. کشورهای عربی در حالی در توهم امنیت ساز بودن آمریکا هستند که بسیاری از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور بر شکست و ناتوانی آن در برابر ایران اذعان کرده‌اند. ایران در طول جنگ رمضان با نگاهی خویشتن‌دارانه و حسن همجواری از هدف قرار دادن کشورهای عربی خودداری و صرفا پایگاه‌ها، منافع و اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است نادیده گرفتن این مهم از سوی کشورهای عربی نوعی قدرناشناسی است که می‌تواند تغییراتی در محاسبات ایران در قبال تحولات اینده از جمله هرگونه تجاوزگری آمریکایی صهیونیستی به همراه داشته باشد. ایران بر اصل بومی سازی امنیت تاکید داردحال آنکه به نظر می رسد برخی کشورهای عربی به دلیل وابستگی اقتصادی و سیاسی به آمریکا حاضر به پذیرش این مهم نبوده و در زمینی بازی می کنند که جز بحران وناامنی نتیجه‌ای ندارد. همچنین کشورهای مذکور در حالی ادعای امنیت هسته‌ای را مطرح کرده‌اند که ایران سالهاست بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای منطقه که تنها دارنده آن رژیم صهیونیستی است تاکید دارد و اگر آمریکا و کشورهای عربی واقعی به دنبال امنیت هستند باید در کنار ایران برای این مهم اقدام کنند. در سخنان کشورهای عربی ادعای نیابتی بودن مقاومت منطقه در حالی مطرح می شود که اولا به اذعان خود مقامات غربی تنها نیابتی منطقه رژیم صهیونیستی است که کارهای کثیف غرب را با نسل کشی اجرا می کند ثانثا گروه‌های مقاومت منطقه نهادهای مستقلی بوده که با الگو گیری از مقاومت ملت ایران برای مقابله با اشغالگری و تجاوزگری
رژیم صهیونیستی و آمریکا شکل گرفته‌اند. امری معمول در تمامی ملت‌های‌ آزاد که برای رهایی از نظام سلطه و اشغالگری دست به سلاح می برند لذا ادعای نیابتی بودن آنها خیانت و اهانت به ملت‌های آزادی خواه منطقه است. کشورهای عربی نمی‌توانند با این ادعا دفاع مشروع ملت‌های منطقه و وجود جریان‌های مثل حزب الله کتمان نمایند. اگر این کشورها واقعا به دنبال مقابله با ناامنی هستند باید علیه نشست اخیر آمریکا موضع بگیرند که با ادعای میانجی‌گری به دنبال بی دفاع سازی و مشروعیت بخشی به اشغال جنوب لبنان است. در نهایت می توان گفت که این رفتار کشورهای عربی در صورت تکرار تجاوزگری امریکایی- صهیونیستی علیه ایران کشورهای عربی را به هم به دلیل همراهی با متجاوزان در جمع اهداف مشروع ایران قرار داده و پیامدهای آن برعهده سران این کشورهاست که همچنان در توهم ماندن بر مسند قدرت با حمایت‌های َآمریکا هستند. قاسم غفوری
07:32 - 7 تیر 1405

9165 بازدید