فولاد مبارکه و عقبگرد در باشگاه سپاهان!

افول یک جریان منفی در هر دستگاه زمانی اتفاق می‌افتد که انگیزه و بودجه‌ای برای تحرک و پیشرفت نباشد و یا مدیریت‌های بالا دستی با ضعف و یا نوعی خودشیفتگی و بزرگ بینی دست به گریبان باشند و یا مسئولیت جدیدشان را همسو و هم اندازه وظایف قبلی با عینک کوچک‌بینی نگاه کنند که به نظر می‌رسد این اتفاق در تشکیلات فولاد مبارکه سالهاست افتاده و همچنان ادامه دارد تا اعتراض تلویحی یکسال و اندی پیش در اوایل شروع به کار استاندار اصفهان را به همراه داشته باشد و هر روز نسبت به قبل شاهد عقبگرد های تازه‌ای در مقتدرترین صنعت و اقتصاد کشور باشیم که آخرین آنها حمله ناجوانمردانه غرب و دست پرورده‌های آن در منطقه بود.
اگرچه در طول این مدت دستگاه‌های عریض و طویل و قدرتمند ارتباطی و بزرگنمایی آن به پشتوانه توانایی مالی قابل اعتنا توانسته است گلیم خود را از آب بیرون بکشد و مجموعه هم به دامنه تولید برگردد تا باز هم محتواهای از پیش آماده شده مورد استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی داخلی و خارجی با نفوذ! از جمله رسانه‌های مجازی و مکتوب و گاهی ملی و اکثراً زنجیره‌ای قرار گرفته و افکار طبقات مختلف جامعه را منعطف کند! در حالی که همچنان آنچه در حواشی اتفاق می‌افتد قابل پیش بینی نیست تا بعضاً خلاف این تبلیغات را که اکثراً پاراپاگانداهایی بیش نبودند؛ به ثبت برساند. ضرب المثل معروف ایرانی و کهن است که می‌گوید« کاسه چینی‌ها که سنگین باشند زیر می‌روند و ظروف حصیری سبک روی آب شناورند»! تا به جای تلاش با اجرای نمایش‌های روحوضی به بزرگنمایی بپردازند! زیرا در این مدت محدود و کوتاه به بهانه‌های مختلف از جمله تعدیل؛نه تنها به قراردادهای کاری بسیاری از نیروها پایان داده شده است بلکه معدودی از بخشها به دلیل نقصانهای موجود که قبل از آن هم بوده از جمله کمبود انرژی یعنی گاز در زمستان و برق در تابستان و آب در هر چهار فصل اگر تعطیل نشده باشند؛با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند که باید دلایل آن قابل اعتنا نهادهای بالا دستی باشد! البته اگر بخواهیم بی‌طرفانه پیرامون چالشهای بوجود آمده در بستر این صنعت عظیم نگاه منتقدانه داشته باشیم باید قبل از هر اظهار نظر توجیهی؛ توجهمان را به دلایل آن به خصوص در دوران مدیریت جدید که وارث میراث ضعف‌های مدیریتی به جا مانده از گذشته است که نتوانستند علیرغم توانایی‌های اقتصادی بالایی که طی سنوات گذشته داشته‌اند؛ نیازهای زیرساختی خود را پیش بینی و فراهم نمایند تا در ادامه با چالش‌های سهمگین
مواجه نشوند؛ معطوف داریم که از نمونه بارز آنها می‌توان به افزایش 14/8 درصدی نرخ گاز و همچنین سهم برق خود تامین با 61 درصد و صرفه جویی 21 درصدی در مصرف آب و رشد نرخ 43 درصدی خرید برق که تا این اواخر 12/4 درصد از کل مبلغ درآمد فروش شرکت؛ صرفاً هزینه انرژی شامل آب و برق و گاز می‌شد و البته 4/5 درصد کاهش اجباری مصرف گاز با محدودیت زمستانی را هم باید به آن افزود که این عوامل می‌توانست علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن کاهش تولید در حوزه تامین و هزینه هم با مشکل روبرو باشد. آخرین داده‌های منتشر شده از عملکرد 9 ماهه و همچنین دی ماه سال 1404؛ تصویری روشن از فشار مضاعف« ناترازی انرژی» بر پیکر این واحد صنعتی است تا مدیریت را علاوه بر چالش تولید و جنگ رمضان؛ درگیر «ارتقا قیمتی» در حوزه نهاده‌های انرژی کند؛ به خاطر داشته باشیم که این شرکت به جز کوهی از مشکلات متعدد و متفاوت که ممکن است هیچ یک از رقبای آن در میان 10 تولید کننده فولاد جهان با آن روبرو نباشند؛ معضلات مختلف اجتماعی دیگری را هم که اصولاً شرح وظایف ارگانها و نهادهای متولی نظام است؛ در گذشته به عهده گرفته که شاید سپری باشد برای بعضی موارد خاص! که نه تنها سود و منفعتی برای آن ندارد بلکه بعضی اوقات هیئت مدیره و مدیران آن را نیز به چالش می‌کشد تا برای ادامه این حاتم بخشی‌های سنواتی در قالب کمک و مساعدت از محل سودهای بدست آمده‌ای که امانتی است از جانب سهامداران خرد؛ استفاده کنند در حالی که همین گروه ذکر شده در رأس تصمیم گیری‌های فولاد؛ می‌توانند در یک مجمع عمومی فوق‌العاده؛ این صنعت مادر را از همه قید و بندهای ایجاد شده در گذشته و برای آینده؛ آسوده و مطالبه گران اجتماعی را به نهادهای دولتی مسئول بسپارند تا دیگر شاهد شکست تیم‌های ورزشی
با آن بودجه کلان 1/5 همتی باشگاه سپاهان نباشند تا رسم ورزش تجاری را فرا گرفته و کنار گذاشته نشود و همچنین رقم آن سپرده و امانت سهامداران به هیئت مدیره و مدیرعامل و دیگر کسانی است که از این محل حقوق و مزایای ماهانه دویست میلیون تومانی به سران این باشگاه پرداخت شده است! که تیم فوتبالشان به راحتی از قاره آسیا حذف شود و در داخل کشور نیز برد را به یک تیم ته جدولی که سفرهایشان با اتوبوس و مینی بوس و اکثراً با هزینه بازیکنان صورت می‌گیرد؛ واگذار کنند! و در بازی برگشت مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا ضمن مصاف با تیم الاهلی در حالی که دیدار رفت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسیده بود ؛ در دیدار برگشت آن هم در وقت اضافی تیم الاهلی بازی را با نتیجه یک بر صفر به سود خود تمام کند! و مجری و منتقد ورزش رسانه ملی در بخش صبح بخیر رادیو اصفهان؛ کارنامه افشاگری‌های سستی مدیریت در باشگاه سپاهان اصفهان را طی یکسال پیش از هجوم ناجوانمردانه دشمنان به کشور؛ برای تضعیف مرحله حذف از تجدید پروانه حرفه‌ای بودن؛ رسانه‌ای کند تا علاوه بر رزومه هیئت مدیره؛ دوسیه منفی تیم مدیریتی آن هم تکامل یابد! حسن روانشید - روزنامه‌نگار پیشکسوت
07:36 - 6 تیر 1405

6930 بازدید