"نان" به قیمت نخوردن و "آجر" شدن!

"نان گران شد"، خبری یک خطی در دوران پساجنگ، با حداقل توضیحات اقناعی و توجیهاتی تکراری، بی آن که تاکیدی بر حل و رفع حواشی و مسائل مبتلا به این کالای استراتژیک شده باشد، تصمیمd که بیشتر به نفع نانوایان است تا مردم!
فارغ از بحث برانگیز بودن اصل موضوع افزایش دو برابری قیمت انواع نان براساس مصوبه جدیدی که از زبان "محمد عباس وند"، رئیس اتحادیه نانوایان تبریز اطلاع رسانی شده است، به نظر می رسد، اقدام این اتحادیه و تائید احتمالی نهادهای ناظر بالادستی در افزایش دو برابری قیمت نان در تبریز، آن هم چند روز پس از اظهارنظر رسمی معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور در خصوص شایعات مربوط به افزایش قیمت نان، مصداق خودرائی آشکار در تبریز باشد؛ تصمیمی که در تقابل مشکوک با نظر وزارت کشور و در تضاد با منافع عمومی تلقی می شود!این اتفاق در حالی رخ داده است که هفته پیش "مهدی دوستی"، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور، در واکنش به شایعات مربوط به افزایش قیمت نان، تصریح کرده بود که "دولت برنامه ای برای افزایش قیمت آرد و نان ندارد"؛ هرچند علی رغم چنین اظهار نظری، اخبار جسته و گریخته از افزایش خودسرانه قیمت نان در برخی از استان ها و شهرهای کشور نیز در روزهای اخیر به گوش رسیده است.افزایش قیمت نان در تبریز، آنگونه که رئیس اتحادیه نانوایان این شهر با ابلاغ قیمت های جدید انواع نان نیز به آن رسمیت بخشیده، درحالی است که همین افزایش قیمت، به زودی تاثیر مستقیم خود را بر قیمت نان در نانوایی های آزادپز، که هر یک به قیمتی خاص و خارج از استانداردها و تعرفه های مشخص و مصوب عرضه می شوند، خواهد گذاشت.
افزایش قیمت نان در شرایطی صورت می گیرد که همچنان، سوالات بسیاری پیرامون فرایندها و مکانیزم های نظارتی و کنترلی بر کیفیت نان، شرایط پخت، رعایت موازین بهداشتی، شائبه های کم فروشی، تخلفات آردفروشی، فروش خارج از شبکه، فروش اینترنتی نان و ده ها مساله و معضل دیگر در حوزه تولید و عرضه نان به مردم بدون پاسخ باقی مانده اند و عملا، نتیجه ملموس و مشهودی از برخورد با تخلف برخی نانوایان و مسائلی از این دست در سطح شهر تبریز دیده نمی شود.کیفیت پائین نان در اکثر نانوایی های تبریز، اعم از نانوایی های لواش، بربری، روغنی، سنگک، باگت، که اتفاقا انواع و اقسام اسامی اعم از دولتی، یارانه ای، آزاد و اسامی متنوع و متعدد دیگری را نیز یدک می کشند، به حدی رسیده است که اغلب مردم، تنها از سر ناچاری اقدام به خرید نان مورد نیاز خود می کنند.فارغ از کیفیت پائین نان در تبریز، بحث ها و نگرانی های بسیاری نیز نسبت به شرایط پخت نان در نانوایی ها و مساله سلامت نان نیز وجود دارد، موضوعی که به دلیل نامناسب بودن وضعیت بهداشتی بسیاری از نانوایی ها و عدم کنترل شرایط حاکم بر شیوه های بهداشتی پخت نان، بیش از موضوع کیفیت، قابل پی گیری است.از دیگر سو، اخبار و روایت های متعدد و مکرر از وجود "مافیای پنهان" در حوزه آرد و نان استان، به ویژه انتساب برخی نانوایی ها به برخی افراد خاص و نیز، بهره مندی های ویژه واحدهای نانوایی منتسب به همین افراد از سهمیه های حداکثری آرد، از مهم ترین مسایلی است که شائبه وجود مافیای آرد و نان در تبریز و استان را تقویت می نماید.
اگر به گوشه قبای برخی مسوولان استانی، از جمله شورای آرد و نان استانداری، سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه نانوایان، فرمانداری و دیگر نهادها بر نخورد، مدت هاست در تبریز، کیفیت نان، باب میل شهروندان نیست و در این گیر و دار، "طرح ناظر محلی" نیز قادر به اعمال نظارت دقیق بر عملکرد نانوایان و بهبود کیفیت نان نبوده است، حالا هم افزایش غیرمدبرانه قیمت نان، می تواند به ایجاد مشکل و بحرانی جدید در سطح جامعه بینجامد!این که امروز و در سراسر تبریز، کم تر نانوایی یافت می شود که حتی با وجود قیمت بالا و افزایش نرخ بحث برانگیز، نانی باکیفیت و مرغوب و لایق شهروندان ارایه کند، غفلت و انفعالی است که بی تردید نتیجه معکوس طرح آزادسازی قیمت نان و تحمیل انواع و اقسام نان ها با قیمت های مختلف به مردم است ...سخن آخر این که، متاسفانه، "نان"، به عنوان "قوت لایموت" قاطبه شهروندان، مدت هاست در بحث کیفیت و حتی سلامت، به دغدغه مردم تبدیل شده و بسیاری از شهروندان تبریزی از کیفیت نان گله مندند، ای کاش در این مقع، دست کم، با دستاویزی به نام افزایش دوبرابری قیمت نان، فشار مضاعف و نارضایتی عمومی جدیدی بر مردم تحمیل نمی شد ...
18:34 - 1 تیر 1405

4 واکنش
22٫4k بازدید



2 پاسخ

@Haj_amin13672 ساعت پیش
در پاسخ به
خدا لعنتتون کنه که مردم رو به مرز جنون رسوندین خدا نسل شماها رو منقرض کنه ایشالا

@Haj_amin13672 ساعت پیش
در پاسخ به
خدا نسل شماهارو منقرض کنه که ایران مارا ویران کردین