اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فرونشست زمین؛ تهدید جدی زیرساخت‌های سمنان| وقتی نبود آب عمق چاه‌ها را افزایش می‌دهد+ فیلم

فرونشست زمین در بخش‌های قابل‌توجهی از استان سمنان تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های این استان محسوب می‌شود؛ امری که یکی از علت‌های اصلی آن، نبود آب و حفر چاه‌های متعدد در عمق زیاد است.

فرونشست زمین؛ تهدید جدی زیرساخت‌های سمنان| وقتی نبود آب عمق چاه‌ها را افزایش می‌دهد+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، فرونشست زمین در بخش‌های مختلفی از استان سمنان همواره یکی از دغدغه‌های جدی برای زیرساخت‌های این استان محسوب شده و باید برای آن هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود.

متأسفانه کمبود آب در سال‌های اخیر سبب شده است تا چاه‌های متعددی در استان سمنان به‌ویژه در مرکز این استان با عمق بسیار زیاد حفر شود و این امر به برداشت مکرر از سفره‌های آب زیرزمینی و پدیده فرونشست زمین در این استان دامن زده است.

عدم اجرای طرح‌های آب‌رسانی پایدار به سمنان و تأمین منابع آبی برای شهرستان‌های مختلف این استان سبب افزایش از منابع آب‌های زیرزمینی شده است و این امر در نهایت به فرونشست زمین و تهدید زیرساخت‌های اساسی این استان در بخش‌های مختلف نظیر راه، خطوط ریلی، خطوط انتقال گاز و ... انجامیده است.

به‌هرحال، مسؤولان استان سمنان این روزها دست ‌به‌ کار شده‌اند تا تدابیری برای کاهش خطرات احتمالی فرونشست زمین در حوزه زیرساخت‌های استان سمنان بیندیشند؛ اما بدون شک، راهکار اصلی در این حوزه، انتقال آب پایدار به استان سمنان است و انتظار می‌رود وزارت نیرو هر چه سریع‌تر این مسأله را پیگیری و عملیاتی سازد.

خطر فرونشست، بیخ گوش خطوط ریلی

ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در همین زمینه می‌گوید: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان، اعتبارهایی برای بررسی و مطالعه فرونشست زمین در استان سمنان در سال‌های گذشته لحاظ شد.

او گفت: با همکاری مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مطالعات خوبی برای بررسی فرونشست زمین در استان سمنان در دست بررسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: با توجه به عبور خطوط ریلی، جاده‌های دسترسی قابل‌توجه، خطوط انتقال گاز و... از نقاط مختلف استان سمنان، اهمیت بررسی فرونشست زمین دوچندان می‌شود.

رئیسیان اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود، سالانه ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر فرونشست زمین در مناطق جنوبی شهرستان سمنان روی می‌دهد که با اطلاعات دقیق و جامع باید برای رفع این چالش در میان‌مدت اقدام کرد.

او گفت: همچنین با وجود فرونشست زمین، استخراج آب در مناطق جنوب سمنان به پدیده فرونشست زمین دامن می‌زند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی و ستادی برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در استان سمنان افزایش یابد.

مسؤولیت حوادث متوجه مسؤولان بی‌تدبیر است

فرونشست زمین امروز پدید‌ه‌ای ساده نیست و باید دقت شود که مسؤولیت هرگونه حوادث ناشی از فرونشست زمین متوجه مسؤولانی است که سال‌ها نسبت به این خطر مهم که مردم استان را تهدید می‌کند، بی‌توجه بوده‌اند.

انتقال آب پایدار به استان سمنان یکی از خواسته‌های اصلی مردم این استان در طول سالیان گذشته بوده است و همواره مسؤولان عالی این استان بر رفع مشکل کم‌آبی سمنان با اجرای طرح‌های مختلف از جمله سد فینسک و انتقال آب از دریای خزر تأکید کرده‌اند و این امر می‌تواند به کاهش مشکلات ناشی از فرونشست زمین نیز کمک کند.

بدیهی است وقتی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد، احتمال خطر فرونشست زمین نیز کاهش می‌یابد و این امر نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی عاجل مسؤولان است.

این ویدئو را ببینید:

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول