گام بلند شهرداری اصفهان در تولید انرژی خورشیدی
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان، تولید انرژیهای پاک و تجدیدپذیر را رسالت مهم خود قرار داده و موفق شد ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند و در تامین هزینه مصرف برق و رسیدن به افزایش بهرهوری و کسب درآمدهای پایدار شهری به خودکفایی برسد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نودوپنجمین ویژهبرنامه به احترام مردم اصفهان با محوریت پاسداشت تولید ۲۰ درصد انرژی خورشیدی و کسب رتبه نخست مدیریت مصرف انرژی در بخش اداری از سوی شهرداری اصفهان، صبح امروز در سالن همایش کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.در این مراسم، مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، با اشاره به بهرهبرداری از ۱۸ مگاوات برق تولیدی از طریق مولدهای اضطراری، اظهار داشت: در حال حاضر تمامی مناطق و سازمانهای زیرمجموعه شهرداری اصفهان به مولدهای برق اضطراری مجهز شدهاند و ظرفیت تولید برق از طریق این مولدها به ۱۸ مگاوات رسیده است.وی با اشاره به کسب رتبه برتر شهرداری اصفهان در حوزه انرژی خورشیدی افزود: پنجمین سالی است که جایزه بهرهوری در استان را میان نهادهای دولتی کسب میکنیم. همچنین مانور بهرهوری با همکاری شرکت توزیع برق شهرستان را اجرا کردهایم و هیچ اختلافی میان مدیریت شهر و توزیع برق شهرستان وجود ندارد.بقایی با بیان اینکه هدف عملیاتی این اقدام، جداسازی بخش بزرگی از مصارف شهری از شبکه سراسری در زمان پیک مصرف است، ادامه داد: بر اساس پایشهای انجامشده و نمودارهای عملکردی سال گذشته، اکنون هیچ نقطهای در بدنه شهرداری وجود ندارد که در صورت بروز خاموشیهای ناخواسته نتواند با اتکا به منابع داخلی و دیزلژنراتورها به فعالیت خود ادامه دهد؛ این موضوع به معنای تحقق کامل تابآوری در حوزه انرژی الکتریکی است.
کاهش ۱۵ درصدی دیماند مصرفی شهرداری اصفهان در راستای مدیریت هوشمند انرژیمعاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان از هدفگذاری این مجموعه برای تولید ۲۹ مگاوات برق خورشیدی تا افق ۱۴۱۰ خبر داد و گفت: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ بر پایه تبدیل شدن به یک شهرداری خورشیدی استوار شده است.وی افزود: طبق این برنامه عملیاتی مقرر شده است ظرفیت دیماند مصرفی شهرداری با اجرای طرحهای بهینهسازی از ۲۵ مگاوات به ۲۲ مگاوات کاهش یابد و در مقابل میزان تولید انرژی از منابع خورشیدی به ۲۹ مگاوات افزایش پیدا کند.بقایی با اشاره به عبور شهرداری اصفهان از مرز ۲۰ درصد اهداف این برنامه تصریح کرد: با وجود همه محدودیتها، مدیریت شهری اصفهان طبق برنامه زمانبندی پیش رفته و انتظار میرود با مشارکت فعال پیمانکاران بخش خصوصی تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده، جشن دستیابی به ۴۰ درصد از اهداف این طرح بزرگ برگزار شود.معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با تأکید بر ظرفیتهای اقلیمی اصفهان گفت: این شهر به دلیل تابش مناسب خورشید، بهترین گزینه برای اجرای پایلوتهای کشوری در زمینه شهر خورشیدی است و این اقدام میتواند گامی بلند برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و بهبود کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در بلندمدت باشد.وی از کاهش ۱۵ درصدی دیماند مصرفی شهرداری اصفهان در راستای مدیریت هوشمند انرژی خبر داد و افزود: با اقدامات فنی انجامشده در سه سال اخیر، حجم قابل توجهی از دیماند برق شهرداری کاهش یافته و میزان مصرف از ظرفیت ۲۵ مگاوات به حدود ۲۰ مگاوات تقلیل پیدا کرده است.
بقایی با تاکید بر اینکه از ماه گذشته دبیرخانه شهر خورشیدی در شهرداری اصفهان شکل گرفته است، بیان داشت: در این راستا باید دیماند ۴۰۰ مگاوات ( کل شهر اصفهان ) را با انرژی خورشیدی تامین کنیم که در این راستا نیاز به همکاری همه دستگاهها داریم .
دادخواه: شهرداری اصفهان الگوی ملی در مدیریت انرژی استدر ادامه این آیین، مهرداد دادخواه، مدیرعامل برق منطقهای اصفهان هم با تأکید بر پیشرو بودن شهرداری اصفهان در حوزه انرژیهای نو، اظهار داشت: شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۲ با ورود زودهنگام به حوزه انرژیهای نو و احداث نیروگاههای خورشیدی، در شمار دستگاههای پیشرو کشور قرار گرفته است.وی با اشاره به اینکه شهرداری مسئولیت مستقیمی در تولید انرژی ندارد اما با رویکردی آیندهنگر به الگویی موفق در سطح ملی تبدیل شده است، افزود: شهرداری اصفهان از سالها پیش برنامههای صرفهجویی در روشنایی شهری و پارکی را آغاز کرده است.دادخواه تصریح کرد: این مسیر اکنون با نصب ۵۰ هزار چراغ LED در سطح شهر، شتاب بیشتری گرفته است. این اقدام علاوه بر کاهش مصرف برق، مصداقی روشن از ایجاد نیروگاه مجازی از مسیر مدیریت مصرف به شمار میآید و نشان میدهد شهرداری اصفهان همزمان در دو جبهه تولید و صرفهجویی، عملکردی اثرگذار داشته است.مدیرعامل برق منطقهای اصفهان گفت: در شرایطی که کشور با ناترازی حدود ۲۰ هزار مگاواتی برق مواجه است، هر اقدام محلی در حوزه تولید و کاهش مصرف، ارزشی ملی دارد. شهرداری اصفهان با ورود عملیاتی به این عرصه، هم در کاهش فشار بر شبکه سراسری مؤثر بوده و هم با فراهمکردن زمینه توسعه نیروگاههای خورشیدی و تشویق شهروندان به استفاده از سامانههای پشتبامی، به گسترش مشارکت عمومی در حل مسئله انرژی کمک کرده است.وی افزود: جوایز متعدد ملی کسبشده از سوی شهرداری اصفهان مؤید همین عملکرد است و این مجموعه از منظر صنعت برق، نمونهای موفق از مدیریت شهری در حوزه انرژی به شمار میرود.
مدیریت شهری اصفهان با سرلوحه قراردادن فرامین و توصیههای رهبر شهید انقلاب در دوران حیات پربرکت خود که با ابلاغ سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف بر پیشگامی دولت و نهادهای عمومی در رعایت الگوی مصرف و گسترش تولید برق از نیروگاههای پراکنده کوچکمقیاس و پربازده تاکید داشتند، اهتمام بر تولید انرژیهای پاک و تجدیدپذیر را رسالت مهم خود قرار داده و با تلاش خستگیناپذیر موفق شد ۲۰ درصد از برق مصرفی شهرداری را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند که این کار به معنی خودکفایی در تامین هزینه مصرف برق و رسیدن به افزایش بهرهوری و کسب درآمدهای پایدار شهری است.شهرداری اصفهان همچنین موفق شده است با بهرهبرداری از ۱۸ مگاوات برق تولیدی از طریق مولدهای اضطراری (دیزل ژنراتورها) تمام مراکز خود را در رویارویی با خاموشیهای احتمالی ایمن و به پایداری شبکه تولید و مصرف برق دست پیدا کند.#تولیدبرق #انرژیخورشیدی 12:00 - 13 خرداد 1405