اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تمسخر یک الگوی آموزشی برای جلوگیری از ترویج آن / آموزش غیرمستقیم در آموزه‌های روانشناسی نیز تاکید شده است

یک روحانی با انتقاد از تمسخر کلیپ تمرین چند طلبه برای آموزش مفاهیم نماز به شعر برای کودکان، گفت: الگوی آموزش غیرمستقیم در آموزه‌های روانشناسی نیز تاکید شده است.

تمسخر یک الگوی آموزشی برای جلوگیری از ترویج آن / آموزش غیرمستقیم در آموزه‌های روانشناسی نیز تاکید شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند روز قبل کلیپی از کارگاه آموزشی تربیت مربی کودک توسط عده‌ای طلبه در یکی از شهرهای خراسان رضوی منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی را بین مخالفان روحانیت برانگیخت و سبب شد با صداگذاری و میکس آن، کلیپی بازتولید شود که تمسخر روحانیت باشد، این کلیپ به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است.

در همین رابطه با طلبه جوانی که در این کلیپ به عنوان مدرس کارگاه تربیت مربی کودک در حال شعرخوانی است گفت‌وگویی انجام دادیم تا جزئیات آن برنامه را بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام محمد فخر اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: اصل داستان این است که ما برای طلاب در حال برگزاری دوره تربیت مربی کودک هستیم، چراکه معتقدیم برای ارتباط موثر با کودک باید زبان کودک را دانست و یکی از شاخصه‌های مربی کودک، شناخت رشد ذهنی این دوره سنی است.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: مدعیان انتقاد به کلیپ منتشر شده مگر دیدگاه ژان پیاژه را نخوانده‌اند؟ این قالب برای کودکان پیش دبستانی است و ما خواستیم با انتشار این کلیپ در فضای مجازی دیگران هم از آن الگو بگیرند، اسم این قالب شعرخوانی است، یعنی استفاده از زبان بدن برای انتقال محتوا و مفهوم.

فخر اکبری با بیان اینکه یکی از آفت‌های دوره‌های آموزشی، تئوری بودن کلاس ها است، بیان کرد: ما در کلاس‌های تربیت مربی کودک به دنبال آموزش کارگاهی و تکنیکال هستیم که لازمه‌اش تمرین و اجرا و استفاده از زبان بدن است و در قالب شعرخوانی نمود پیدا می‌کند، آن کلیپ هم بر همین اساس بود.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: شعری که من در آن کلیپ می‌خوانم محتوای نماز است، در کار با کودک اصل بر پرهیز از مستقیم‌گویی بوده، با شعر مفاهیم را به طور غیرمستقیم به کودک منتقل می‌کنیم.

وی افزود: انتشار کلیپ صداگذاری تولید شده درباره حرکتی که ما انجام دادیم بیشتر شبیه یک مواجهه ایدئولوژیک است، برداشت من از انتقاد برخی که می‌گویند این فرد (یعنی من) لباس روحانیت را از تنم دربیاورم و راحت باشم، برداشت می‌کنم مشکل بعضی‌ها با لباس روحانیت است.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت افزود: وقتی چنین جنگ ایدئولوژیکی راه افتاده خیلی‌ها چرا نمی‌خواهند صدای ما را بشنوند؟ اگر فضای مجازی مجالی برای گفت‌و‌گو و تبادل همه افراد و و گروه‌ها است این حق برای من هم باید محفوظ باشد که بتوانم افکار خود را عرضه کنم، اما تجربه دو سه روز اخیر بعد از انتشار میکس انجام شده بر روی کلیپ ما، این را به من ثابت کرد که در فضای مجازی ما پدیده‌ای به نام ضد اخلاق به شکل آزاردهنده‌ای وجود دارد.

فخر اکبری با تاکید بر اینکه این حق طبیعی من است که نسبت به این واکنش‌های ضد اخلاق نسبت به کلیپ خودم حساس باشم، ادامه داد: اگر کسی نقدش را به حرکت من به صورت مکتوب منتشر می‌کرد حداقل اصل صدا و حرکت من حفظ شده بود، اما اکنون این افراد با کدام مجوز اخلاقی کلیپ من را صداگذاری کرده‌اند و نشر می‌دهند؟ وقتی در دنیا شعار "زنده باد مخالف" سر می‌دهند، چرا عده‌ای در تلاش هستند صدای یک طلبه را قطع کنند و آن را بعد از تحریف و صداگذاری منتشر می‌کنند؟

وی اظهار کرد: نگرانی من این است که افراد نمی‌خواهند وارد یک نقد فنی و کارشناسانه شوند، بلکه عقده‌گشایی می‌کنند.

فخر اکبری ادامه داد: در مهدکودک های ما چه اتفاقی می‌افتد؟ مشکلات زیادی در مهدکودک های ما وجود دارد چه کسی باید برای حل آنها فکری کند؟ ما دنبال ارائه مدلی درست مطابق معیارهای اسلامی برای تربیت کودک هستیم، ما کودک شاد می‌خواهیم، اما مطابق با استانداردهای اسلام، اسلام با شادی کردن مخالف نیست، اما مدل عرضه مهم است.

این کارشناس تعلیم و تربیت اظهار کرد: من سه سال مدیر فرهنگسرای کودک در مشهد بودم و جشنواره رنگین کمان را برگزار می‌کردم و مشکلات مهدکودک‌ها را از نزدیک مشاهده کرده‌ام، ما با خلاء نیروهای متعهد و ماهر در حوزه کودک مواجه هستیم، تلاش ما این است که بتوانیم این خلاء را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: ما با کمبود نیروهایی که در حوزه کودک توانمند و متعهد باشند، مواجه هستیم به‌همین خاطر هم است که من را تخریب می‌کنند، من با این تحقیر و تمسخرها مشکلی ندارم، اما تنها نگرانیم این است که این تخریب و نقد حرکت دست مایه تمسخر روحانیت قرار نگیرد، اگرچه خودم چنین باوری ندارم، اما اگر چنین اتفاقی افتاده از همه مراجع عظام و علما عذرخواهی می‌کنم.

فخر اکبری گفت: در حالی که گروه مقابل و مخالفان هجمه می‌کنند، دوستان ما سکوت کرده اند! اگر آن طلبه مظلوم همدانی را ترور فیزیکی کردند، در واقع عده‌ای کمر به ترور روحانیت بسته‌اند.

این کارشناس تعلیم و تربیت یادآور شد: مشکل یک عده با روحانیت است، شما می‌بینید در آق قلا و خوزستان روحانیون مورد انتقاد قرار می‌گیرند که چرا با لباس روحانیت در حال امدادرسانی و کمک به همنوعان‌شان هستند، اگر هم بدون لباس روحانیت بروند اصلا حضورشان انکار می‌شود! اینجا اگر وارد حوزه تعلیم و تربیت می‌شویم می‌گویند به شما چه ربطی دارد، من تحصیلات دانشگاهی هم در رشته مشاوره و راهنمایی دارم.

وی اظهار کرد: وقتی صحبت از شناخت رشد ذهنی کودک می‌کنم، یعنی مولفه های رشد ذهنی کودک را می‌دانم نیازهای او را تشخیص می‌دهم.

فخر اکبری گفت: ما به مقوله تکنولوژی آموزشی در قالب اسلامی فکر می‌کنیم و از رسانه برای انتشار این موضوع استفاده کردیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول