وبلاگ "منتظر"
نقل قول آيت الله ناصري از آيت الله بهجت پيرامون ظهور امام زمان+ فايل صوتي
خبرگزاري فارس: آيتالله ناصري به نقل از آيت الله العظمي بهجت گفته است: ظهور نزديك است؛ آنقدر نزديك كه حتي افراد سالخورده نيز ميتوانند به درك واقعه ظهور حضرت حجت(عجلالله تعالي فرجه) اميدوار باشند.
به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي" خبرگزاري فارس، نويسنده وبلاگ "منتظر" در تازهترين پست وبلاگ خود موضوعي را با عنوان " مژده ظهور امام زمان (عج) از قول آيتالله بهجت" مطرح كرده است.
برپايه اين گزارش در اين وبلاگ ميخوانيم:
چه خوشست بوي عشق از نفس نيازمندان دل از انتظار خونين دهن از اميد خندان
بنا بر نص صريح قرآن كريم، هنگامي كه حضرت موسي (ع) بر آن شد كه براي ملاقات و مناجات با پروردگار خويش آهنگ كوه طور نمايد، قوم خويش(بني اسراييل) را فراخواند و آنان را وعده كرد كه تا پايان 30 روز آينده به سوي ايشان باز خواهد گشت و آنگاه كه خداوند متعال 10 روز ديگر بر آن 30 روز افزود عدهاي از بني اسرائيل گفتند موسي (ع) خلف وعده كرده و اين مسئله زمينه ساز فتنه سامري و گوساله پرستي قوم يهود گرديد. (الأعراف/142)
با توجه به پيامها و عبرتهاي موجود در آيه ياد شده بايد گفت يكي از آفتها و آسيبهايي كه ميتواند به منزله يك تهديد براي نهضت انسان ساز و اميد آفرين مهدويت به شمار رود مسئله "توقيت" يا تعيين وقت واقعه ظهور است.
به فراست ميتوان دريافت كه مسئله "توقيت" اساساً بر خلاف فلسفه و مفهوم واقعي انتظار فرج است و ايبسا منتظران را سرخورده، دلسرد و نااميد سازد و يا اينكه در اصل اعتقاد ايشان به پديده ظهور خدشه وارد آورد؛ چه آنكه وقتي گفته ميشود ظهور در فلان زمان مشخص حتماً واقع خواهد شد ولي در زمان وعده شده ظهور تحقق نپذيرد آنگاه فرد منتظر افزون بر اينكه ممكن است ايمان خويش را نسبت به اصل ظهور منجي از دست دهد سرشكسته، مأيوس و نااميد نيز خواهد شد؛ از سوي ديگر چنانچه گفته شود ظهور تا فلان زمان خاص به وقوع نخواهد پيوست آنگاه فرد منتظر به خيال اينكه هنوز تا زمان ظهور فرصت كافي در اختيار دارد تلاش خويش را براي دستيابي به آمادگي لازم براي واقعه ظهور فروخواهد گذاشت.
اين روزها در برخي از محافل ديني به نقل از مرجع عاليقدر حضرت آيتالله العظمي بهجت، (دامت بركاته) گفته ميشود كه ايشان در قبال سئوالي مبني بر بشارتهايي درباره ظهور فرمودهاند كه ظهور نزديك است؛ آنقدر نزديك كه حتي افراد سالخورده نيز ميتوانند به درك واقعه ظهور حضرت حجت(عجلالله تعالي فرجه) اميدوار باشند.
بدينسان ميتوان گفت كاركرد حقيقي انتظار در عصر غيبت در گرو عدم تعيين وقت خاص براي واقعه ظهور ميباشد.
از همين روست كه در كثيري از روايات منقول از اهل بيت عليهم السلام، ادعاي تعيين وقت ظهور برابر با "كذب" خوانده شده و شيعيان مأمور به تكذيب اين مدعيان گرديدهاند؛ چنانكه در توقيع مبارك امام زمان عليه السلام به "اسحاق بن يعقوب" آمده است:
"... و اما ظهور الفرج فإنه إلي الله تعالي ذكره و كذب الوقّاتون" (و اما آشكار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالي است و وقت گزاران دروغزناني بيش نيستند)
البته نهي از "توقيت" نبايد منجر به اين شود كه شيعيان و منتظران، امر ظهور را پديدهاي دور از دسترس و مستقل از اراده خويش، كه در آيندهاي محتمل و نامعلوم به وقوع خواهد پيوست، بيانگارند. بلكه بايد با حفظ روحيه نشاط و اميد، همواره ظهور را در چند قدمي خويش ببينند و اين همان چيزي است كه در برخي مجامع روايي و پارهاي از متون ديني بدان تصريح شده است چنانكه در دعاي "عهد" آمده است: "... اللهم اكشف هذه الغمة عن هذه الامة بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم يرونه بعيدا و نريه قريبا" (پروردگارا! با حضور ولي و دوست خود اندوه را از دلهاي اين امت بزداي ودر ظهور وي شتاب كن (هرچند) ديگران ظهور حضرتش را دور مي انگارند و لي ما آن را نزديك مي بينيم)
بنا بر آنچه گذشت گفتني است اين روزها در برخي از محافل ديني به نقل از مرجع عاليقدر حضرت آيتالله العظمي بهجت، (دامت بركاته) گفته ميشود كه ايشان در قبال سئوالي مبني بر بشارتهايي درباره ظهور فرمودهاند كه ظهور نزديك است؛ آنقدر نزديك كه حتي افراد سالخورده نيز ميتوانند به درك واقعه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالي فرجه) اميدوار باشند. ـ فايل صوتي اين نقل قول از زبان آيتالله ناصري به خبر پيوست است.
راقم اين سطور از يك سو در امين و ثقه بودن اين علماي فرزانه ذرهاي ترديد ندارد. از سويي ديگر ظاهر اين سخن ممكن است با پارهاي از احاديث منقول از اهل بيت عليهم السلام (روايتهايي كه با عنوان "توقيت" شهرت يافتهاند) سازگار نيفتد بنابراين ديدگاه معقول و روي آورد منطقي در قبال مساله ياد شده چيست؟
به عقيده ما نميتوان و نبايد از سرشتابزدگي و با اخذ موضع عجولانه، شأن و منزلت برخي از سرمايهها و ذخيرههاي علمي و معنوي اين كشور را زير سئوال برده آنها را در عداد وقت گزاران امر ظهور و مصاديقي براي اينگونه روايتها به شمار آورد بلكه ميبايست آنجا كه سخني چنين تامل برانگيز( آنهم به نقل از عالمي فرهيخته و دانشمند كه خود بيش و پيش از ما بر اينگونه روايات اطلاع و اشراف كامل دارد) مطرح ميشود تمام سعي و دقت خويش را در فهم صحيح مراد و مقصود گوينده به كار بنديم.
به فراست مي توان دريافت كه مسئله "توقيت" اساسا بر خلاف فلسفه و مفهوم واقعي انتظار فرج است و اي بسا منتظران را سرخورده، دلسرد و نااميد سازد و يا اينكه در اصل اعتقاد ايشان به پديده ظهور خدشه وارد آورد.
و اما رهيافت معقول و پاسخ به سئوال مزبور در گرو تقديم چند مقدمه است:
يكم:
همانگونه كه غيبت بر دو گونه است: غبيت صغري و غيبت كبري؛ ظهور نيز بر دو گونه است: ظهور اصغر و ظهور اكبر.
منظور از ظهور اكبر همان فرج حقيقي و تحقق حكومت عدالت محور آخرين حجت خدا در دوران آخر الزمان است اما مراد از ظهور اصغر، تحقق پاره اي از نشانه هاي آخر الزمان نظير رويدادهاي اجتماعي همانند قيامها و جنگها، وبرخي حوادث طبيعي همچون زلزله، سيلابها، خسوف و كسوف غير عادي، و نيز برخي نشانه هاي خاص مي باشد كه در برخي كتب مانند كتاب"عصر ظهور" تأليف عالم فرزانه آيتالله كوران به تفصيل تبيين و بررسي شده است.
دوم:
وقوع برخي از نشانه هاي ياد شده حتمي است بدين معنا كه تا اين نشانه ها تحقق نپذيرد ظهور واقع نخواهد شد. برخي نشانه ها نيز محتمل الوقوعند.
سوم:
هر يك از نشانه هاي ياد شده به تنهايي در حكم معدّات و به منزله علت ناقصه، براي تحقق ظهور اكبر انگاشته مي شوند اما اراده و فعل انسانها به عنوان جزء اخير علت تامه در تحقق ظهور اكبر نقشي سرنوشت ساز و تعيين كننده دارد لذا در شماري از روايات، يكي از وظايف خطير منتظران در عصر غيبت دعا و استغاثه به محضر ربوبي به منظور تعجيل در امر فرج معرفي شده است؛ و حضرت حجت عليه السلام خود راز گشايش اين مسأله را به ما آموخته اند آنجا كه درتوقيع صادر شده از ناحيه حضرتش مي فرمايند:
"... و اكثرو الدعا لتعجيل الفرج فإن ذلك فرجكم" (... تا ميتوانيد براي تعجيل در فرج دعا كنيد چراكه فرج شما همان است.)
نتيجه گيري:
قدر مسلم پارهاي از نشانههاي ظهور در عصر حاضر تحقق يافته است؛ ظهور اين نشانهها (ظهور اصغر) نويد بخش قريب الوقوع بودن ظهور اكبر است لكن اراده و فعل آدميان ميتواند در كنار ساير اسباب، موجب تسريع و يا تاخير آن گردد.
پايان بخش نوشتار حاضر تذكار اين نكته است كه:
توقيت ياد شده از ناحيه علماي اعلام آن توقيت معهود در روايات نيست چراكه آن توقيت، تعيين زمان خاص الخاص و وقت دقيق براي امر ظهور است و اين نحوه توقيت از كلام اين بزرگان استنباط نميشود.
*تاكيد ميشود؛ انتشار مطالب وبلاگها در "سرويس فضاي مجازي" به معناي تاييد محتواي آنها نيست و صرفاً به منظور گسترش فرهنگ تعامل و نقد صورت ميگيرد.
انتهاي پيام
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.