اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

‌حساب آب شرب مردم سیستان از هیرمند سوا می‌شود

طبق اعلام مجری پروژه آب شیرین‌کن 100 هزار متر مکعبی سیستان، این پروژه به عنوان یکی از 5 طرح تامین آب سیستان و بلوچستان، تا پایان 1402، به بهره‌برداری می‌رسد.

‌حساب آب شرب مردم سیستان از هیرمند سوا می‌شود

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: خوردن یک لیوان آب آنقدر ساده‌ است که در زبان فارسی به ضرب‌المثلی برای کار راحت بدل شده اما جایی در شرق ایران همزمان با پرداخت نشدن حقابه هیرمند، پیدا کردن یک لیوان آب بسیار دشوار است.

وزارت نیرو اعلام کرده حقابه هیرمند حق ایران است اما تامین نیاز شرب مردم را به مذاکره بر سر حقابه گره نمی‌زنیم. بلافاصله پس از این موضع، 5 طرح آبرسانی از جمله ساخت آب‌شیرین کن 100 هزار مترمکعبی در شمال سیستان و بلوچستان کلید خورد. لوله‌هایی که آب شیرین را به مردم می‌رساند، به اندازه‌ای بزرگ است که یک ماشین سنگین خاور به راحتی در آن‌ حرکت می‌کند.

مجری طرح آب‌شیرین‌کن سیستان و بلوچستان محمدحسن اسدی این طرح را بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خشکی دنیا می‌داند و می‌گوید که صدها نفر شبانه‌روز در سیستان کار می‌کنند تا فاز اول طرح را قبل از عید بهره‌برداری کرده و «کار 2 ساله را کمتر از 6 ماه تمام کنند.»

آب شرب بخشی از سیستان و بلوچستان از هیرمند تغذیه می‌شود و هیئت حاکمه افغانستان دو سالی است که اجازه ورود یک قطره آب هیرمند به ایران را نداده.

نیاز آبی زاهدان و منطقه سیستان شامل 12 شهر و 1000 روستا 2600 لیتر در ثانیه است که پیش از این از هیرمند تامین می‌شد. 4 طرح حرمک، آب‌خوان شرقی، بندان و سیستان در کنار پروژه آب‌شیرین‌کن حساب آب شرب مردم را از هیرمند سوا می‌کند.


نمای هوایی از آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی سیستان

مسئله آب در سیستان بر اثر تغییرات اقلیمی و بدعهدی کشور همسایه با مشکل مواجه شده و مردم منطقه را از یک نیاز اساسی محروم کرده است.

کارشناس دیپلماسی محمد ابهری مهمترین راه‌حل مسئله آب سیستان را دیپلماسی صحیح عنوان کرده و معتقد است، مسئله آب سیستان تنها در شرایطی قابل حل است که کشور همسایه حقابه ایران را مطابق معاهدات بین‌المللی آزاد کند.

در مقابل، کارشناس آب محمد پورحمید حقابه را حق قطعی مردم ایران تلقی کرده و می‌گوید که نمی‌توان نیاز اساسی مردم را به مذاکره گره زد و باید موازی با دیپلماسی حداقل حساب آب شرب مردم را از مذاکره جدا کرد.


تصویری از کودکان سیستان و بلوچستان

موضوع آب سیستان یک موضوع پیچیده و چند وجهی است که حل آن با اقدامات ساده شدنی نیست، در میدان دیپلماسی تعریف کردن ابزار برای وصول کردن حقابه امری ضروری است و در کنار دیپلماسی یک پلن B برای کاهش وابستگی سیستان و بلوچستان به هیرمند نیز می‌تواند مقدمات حل مسئله آب در شرق کشور را فراهم کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول