اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

شمش طلا نگین طلای سرخ را از دست قاچاقیان می‌رباید

طبق گفته فعالان اقتصادی، با قاچاق زعفران سالانه 120 میلیون دلار ارز به کشور برنمی‌گردد، اما کارشناسان معتقدند در صورت تشویق صادرکنندگان زعفران به رفع تعهد ارزی با شمش طلا و عرضه در مرکز مبادله، قاچاق این طلای سرخ دیگر توجیه ندارد و بخش اعظم صادرات آن از مسیر قانونی خواهد بود.

شمش طلا نگین طلای سرخ را از دست قاچاقیان می‌رباید

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس:‌ «سالانه 120 میلیون دلار ارز با قاچاق طلای سرخ از کشور خارج می‌شود‌» این را نایب رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید؛ دولت صادرکنندگان را متعهد می‌کند ارز صادراتی را به کشور برگردانند اما ارز  قاچاق برنمی‌گردد.

غلامرضا میری می‌گوید که یک سوم زعفران صادراتی کشور قاچاق می شود این رقم ماهانه حداقل 10 تن و در سال 120 تن زعفران است.

پیش از این، مسئولان در‌باره قاچاق پیاز زعفران هشدار می‌دادنداکنون قاچاق، به خود زعفران رسیده علاوه بر آن با فروش فله‌ای به افغانستان اسم ایران از این محصول حذف و آنها با نام خود به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

با اینکه ایران تامین کننده 90 درصد زعفران دنیا است، اما با برند کشورهای مقصد عرضه می‌شود، در حال حاضر صادرات زعفران به کشورهای امارات، اسپانیا، چین و افغانستان انجام می‌شود.

عضو شورای ملی زعفران علی حسینی‌ جلوگیری از قاچاق زعفران و توسعه بازار‌های صادراتی را در افزایش درآمدهای ارزی موثر می‌د‌اند که صادرکنندگان فرآورده‌های جانبی را هم توسعه خواهند داد، تنها بخش کوچکی از هزاران فراورده این گیاه دارویی استحصال می‌شود و در واقع خام‌فروشی می‌شود.

در این میان فعالان حوزه صادرات، سخت‌گیری‌های دولت در «رفع تعهدات ارزی» یعنی همان عرضه ارز صادراتی در بازار نیمایی و نیز تفاوت ارز این بازار با بازار آزاد را عامل تشدید قاچاق می‌دانند، ارز نیمایی 28500 تومان اما نرخ بازار آزاد تا دو برابر این رقم هم می‌رسد.

به گفته علی قادری، یکی از فعالان بازرگانی، زمانی که صادر کننده تحت فشار است ارز صادرات را به نصف قیمت بازار به دولت برگرداند، راهی برای فرار پیدا می‌کند که قاچاق یکی از آنها است، علاوه بر آن رقمی که در سامانه ثبت می‌شود  معادل آن صادرات انجام نمی‌شود در حالی که تعهد ارزی پابرجاست و دولت باید اجازه دهد به جای برگرداندن ارز، معادل آن محصول اساسی وارد کند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان شهرام معینی با تاکید بر ضرورت برگرداندن ارز صادراتی می‌گوید که عدم برگشت ارز، تناسب عرضه و تقاضا را در داخل به هم می‌زند و بازار غیر رسمی ارز شکل می‌گیرد که در آن نرخ‌های جدید دلار قیمت‌سازی می‌شود، دولت برای واردات هم نیاز به ارز دارد.

بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگان خُرد، به آنها اجازه واردات شمش طلا به جای تعهد ارزی و عرضه در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت روز داده است، این ابزار تشویقی موجب می‌شود صادرکننده، همه تولیدات را به صورت قانونی صادر کرده و از امتیاز واردات شمش طلا بهره ببرد که در قیاس با تعهد ارزی، بهره صا‌درکننده‌ بسیار بیشتر خواهد بود‌‌.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول