اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

2 چالش بورس در روزهای نوسان شاخص کل بازار سهام

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بازار سهام در شرایط فعلی با دو چالش دست و پنجه نرم می‌کند که در صورت رفع این مسائل، می‌توان به رشد بورس امیدوار بود.

2 چالش بورس در روزهای نوسان شاخص کل بازار سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه چندوقتی است، نه بالا می‌رود و نه دل پایین آمدن دارد. قیمت‌ها در این بازار روند کندی به خود گرفته‌اند، دامنه نوسانات محدود شده است، محدوده دو ‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی دائما در حال تبدیل شدن به محدوده مقاومتی و حمایتی است که معاملات یک روز از دست می‌رود و در روز دیگر توسط سهامداران تصاحب می‌شود.

امروز باز هم سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی از دست رفت تا خروج پول حقیقی نیز روند شدیدتری به خود بگیرد. در حال حاضر کاهش ارزش معاملات مخصوصا معاملات خرد و افزایش خروج سرمایه از بورس به دو چالش جدی بازار سهام تبدیل شده است.

* چرا ارزش معاملات خرد کاهش یافت؟

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس گفت: ارزش معاملات خرد تحت تأثیر افزایش سود سپرده بدون ریسک در گواهی سپرده خاص و فراخوان ثبت نام خودروهای وارداتی کاهش پیدا کرده ‌است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش سطح ریسک‌ها در منطقه، طلا و ارز را صعودی کرده بود؛ ولی در حال حاضر سطح ریسک‌ها برای ایران کمتر شده است.

وی افزود: در بازارهای ایران، غالبا در ابتدا دلار حرکت کرده، رشد می‌کند و پس از آن بازار سرمایه با فاصله حرکت می‌کند. ‌مقایسه‌های انجام شده بازار سرمایه از سایر بازارها عقب است و با وجود رشد بیش از صد درصدی سایر بازارها از سال ۹۹، بورس در سقف سال ۹۹ گیر کرده است.

گلستانی تاکید کرد: آنچه که باعث عقب ماندگی بورس از سایر بازارها شده است، قیمت‌گذاری دستوری، کاهش کارایی اطلاعاتی، افزایش ریسک‌های سیستماتیک، سیاست‌های انقباضی پولی، مشکلات نقدینگی شرکت‌ها و ... است که بر افت بازارها دامن زده است، ولی با تمام این مسائل بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده است و بزرگترین رقیب آن سطح سود بدون ریسک است که باید بتواند با آن رقابت کرده و پیش بیفتد.

وی تصریح کرد: در صورتی که حواس صاحبان نقدینگی از سود سپرده و خودروهای وارداتی پرت شود و به سمت بازار سرمایه متمایل شود، با ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌توان روزهای بهتری را برای بازار سرمایه متصور بود و به مقاومت‌های بالاتر فکر کرد.

* افت یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس 8 هزار و 209 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 91 هزار و 895 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 39 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 5 هزار و 16 واحدی در رقم 734 هزار و 797 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 68 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت 214 واحدی به رقم 25 هزار و 225 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 924 واحد به سطح 136 هزار و 607 واحد رسید.

* رشد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 306 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز شنبه افزایش 708 درصدی داشته است.

امروز نماد خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، ناما (تولیدی مخازن گازطبیعی آسیاناما) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فاسمین (کالسیمین‌)، فن افزار (توسعه فن افزار توسن) و کرومیت (توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا) تعلق داشت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 296 هزار و 902 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 290 هزار و 254 میلیارد تومان بود که 98 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 18 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 135 میلیارد تومان رسید.

* افت ارزش صف‌های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 166 نماد و تعداد نمادهای منفی 624 نماد بوده است. یعنی حدود 79 درصد نمادها سرخ پوش بودند.

در جریان  معاملات روز دوشنبه، 48 نماد صف خرید داشتند و 56 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 34 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 303 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 14 درصدی به 219 میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول