اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

صنعت برق در انتظار تراز هزینه‌ها و درآمد

امروز ترازسازی مالی در صنعت برق مهمترین اولویت این صنعت است و اگر این اتفاق رخ دهد، دستاوری بسیار بزرگ‌ ثبت خواهد شد.

صنعت برق در انتظار تراز هزینه‌ها و درآمد

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کارگاه اقتصاد ایران در قرن پیش‌رو با موضوع اقتصاد صنعت برق صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه، سید دانیال آل‌هاشم، استاد دانشگاه، صنعت برق را صنعتی مظلوم در کشور خواند و گفت: وقتی از یارانه در صنعت‌ها حرف می‌زنیم، مسئله یک عدم‌النفع است، یعنی شما با عدم انتفاع یک‌سود در دسترس مواجه هستید اما در صنعت برق رسما با زیان مواجه هستیم.

آل‌هاشم به تشریح ابعاد زیان در صنعت برق اشاره کرد و گفت: هزینه تمام شده یک‌کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه گاز طبیعی ۸۰۰ تومان است اما برق به طور متوسط کمتر از ۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده رسیده و عملا این مابه تفاوت به شکل ضرر برای تولید کننده و یارانه برای مصرف کننده در می‌آید.

وی افزود: امروز ترازسازی مالی در صنعت برق مهمترین اولویت این صنعت است و اگر این اتفاق رخ دهد، دستاوری بسیار بزرگ‌ ثبت خواهد شد.

آل هاشم تاکید کرد: برنامه‌های بهینه‌سازی و مسائلی که بدون سروصدا از دولت می‌شنویم، امیدوارمان کرده که صنعت برق به زودی تراز شود.

این‌ استاد دانشگاه گفت: تغییر در سازوکار پرداخت به نیروگاه‌ها، آزادسازی صادرات، راه‌اندازی بازار برق، استقرار سازوکار IBT و اخباری از این دست جزو اخبار امیدوار کننده در صنعت برق است.

* نیروگاه‌دار اگر از رانت فولادی بهره‌مند بود به جای برق طلا هم تولید می‌کرد

در ادامه این نشست، بهروز مظاهری استاد دانشگاه، به صحبت‌های عضو انجمن فولاد مبنی بر نساختن نیروگاه اشاره کرد و گفت: اخیرا یک عضو انجمن فولاد گفته است «مگر نیروگاه‌داران فولاد تولید می‌کنند که ما نیروگاه بسازیم؟»‌، در پاسخ این دوست عزیز باید گفت، اگر نیروگاه‌داران مشابه فولاد سازان از رانت تسهیلاتی معافیت مالیاتی، قیمت آزاد فروش و صادرات بهره بودند، فولاد که چه عرض کنم، طلا هم تولید می‌کردند.

این استاد دانشگاه گفت: تنها در یک قلم رقم دریافت تسهیلات بانکی توسط فولادی‌ها در یک سال ۸۵ درصد رشد کرده آن هم در شرایطی که سختگیرانه‌ترین قوانین کنترل ترازنامه تاریخ بانک اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو تکلیف دارد، برق صنایع انرژی بری که نیروگاه نمی‌سازنند را مطابق قانون تامین نکند. اگر این دستگاه دولتی به وظیفه خود عمل نکرد باید توسط نمایندگان مجلس بازخواست شود‌.

مظاهری به مصرف برق صنایع انرژی اشاره کرد و گفت: فولادی‌ها انرژی و تسهیلات بانکی را مصرف کردند اما توان فروش محصول خود را ندارند و این محصول را در انبارهای خود نگهداری می‌کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: صنعت برق تحت شدیدترین فشار برق صنایع را تامین کرد اما این تلاش به اثر مثبت در اقتصاد تبدیل نشد.

وی افزود: امروز صنایع بالادستی انرژی بر به بلای جان صنعت و نظام بانکی و اقتصادی ایران بدل شده‌اند، چرا که رسما با ناتراز کردن واردات و صادرات به لحاظ ارزشی، فرصت تولید ثروت را از سایر صنایع می‌گیرند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول