اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

مسیر خودکفایی کامل گندم برای سال آینده ریل‌گذاری شد

وزارت جهاد کشاورزی طرحی را با همکاری ستاد اجرای فرمان امام(ره) اجرا می کند که مسیرخودکفایی کامل در تامین گندم را تسهیل می کند.

مسیر خودکفایی کامل گندم برای سال آینده ریل‌گذاری شد

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: کشور در سالهای 1400 و 1401 به ترتیب 7.5 و 4.5 میلیون تن گندم وارد کرد که حدود 2 میلیارددلار ارز برای واردات پرداخت کرد با این پول می توان نیمی از گندم تولیدی کشور را خرید تضمینی کرد.

حال دولت پس از خودکفایی گندم نان که با خرید 10.5 میلیون تن گندم در سال 1402 محقق شد با «طرح جهش تولید در دیمزارها»خودکفایی کامل گندم در تمام بخش ها را دنبال می کند.

وزیر جهاد کشاورزی محمدعلی نیکبخت می گوید که با افزایش بهره‌وری در طرح جهش تولید در دیمزارها و مزارع آبی خودکفایی کامل گندم محقق می شود، این طرح امسال با همکاری ستاد اجرای فرمان امام ره در سطح 5.2 میلیون هکتار از  اراضی دیم کشور اجرا می شود.

تولید عالی در زمین دیم به روش علمی

به گفته علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور 4 سال پیش آغاز شد و اکنون در 4.2 میلیون هکتار از زمین های دیم کشور اجرا می شود، در این مدت تولید غلات در این اراضی خشک و بی آب را تا  40 درصد افزایش داده به طوری که از 5 میلیون تن گندم تولید امسال اراضی دیم، 1.5 میلیون تن به ارزش 23 هزار میلیارد ریال از محل اجرای این طرح بوده است.

این طرح در 21 استان کشور و با مشارکت 500 هزار کشاورز اجرا می شود.

ابراهیم مرادزاده کارشناس کشاورزی معتقد است با توسعه دیمکاری در سطح 21 میلیون هکتار ظرفیت زمین دیم، امکان خودکفایی در 5 محصول اساسی وجود دارد اگرچه میانگین بارش کشور 233 میلی متر و پایین تر از حدنصاب لازم برای دیمکاری است اما تکنیک‌های ویژه شخم نزدن no tillage، اصلاح بذرهای مقاوم، به حداقل رساندن عملیات آماده سازی، بهره‌وری تولید در زمین های دیم را افزایش می‌دهد.

به گفته این کارشناس، محصولات گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی (کلزا، کنجد، گلرنگ) و حبوبات را می‌‌توانیم با کشت دیم تولید کنیم.

برخی مسئولان، خشکی و کم‌آبی را محدودیتی برای تولید دانسته و طرح نکاشت را ترویج می دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول