اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

ایران دارای نوزدهمین اقتصاد دنیا شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ایران دارای نوزدهمین اقتصاد دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی با معیار (شاخص قدرت خرید) شد.

ایران دارای نوزدهمین اقتصاد دنیا شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه مجازی خود نوشت: «ایران نوزدهمین اقتصاد دنیا با تولید ناخالص داخلی ۱.۸۱ تریلیون دلار (بر اساس شاخص قدرت خرید) است. برای پنج سال آینده، افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح ۲.۵ تریلیون دلار (بر اساس شاخص قدرت خرید) همزمان با پنجاه سالگی انقلاب اسلامی هدفگذاری شده است.»

تولید ناخالص داخلی ارزش کل کالاها و خدمات تولید شده در اقتصاد یک کشور در طول یکسال است و شاخص برابری قدرت خرید هم بیانگر این است که سبدی از کالاهای مصرفی مانند انرژی،‌ مسکن، خوراک،‌ پوشاک، خدمات بهداشتی و آموزشی بر اساس پول ملی هر کشور چقدر است و با مقایسه ارزش پولی این سبد می‌توان ارزش تولید ناخالص داخلی کشورها را با هم مقایسه کرد.

همچنین داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه دقایقی قبل نوشت: «ضمن تشکر از کامنت‌های ذیل این پست توضیحی عرض می‌کنم این رتبه بندی توسط نهادهای بین المللی بر اساس نرخ ارز مرجع موسوم به نرخ برابری قدرت خرید صورت گرفته است. این نرخ ارز متفاوت از نرخ ارز اعلامی از سوی کشورها است و توسط نهادهای بین‌المللی محاسبه می‌شود.»

به گفته منظور، برای محاسبه این شاخص، یک سبد کالای مشخص بر حسب پول ملی دو کشور ارزش‌گذاری می‌شود. نسبت این دو ارزش به یکدیگر، نرخ ارز بر حسب برابری قدرت خرید را نشان می‌دهد. در کشورهایی مثل ایران که یارانه گسترده‌ای پرداخت می‌شود، این نرخ بسیار کمتر از نرخ ارز اعلامی توسط بانک مرکزی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول