اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بلومبرگ: اسرائیل به سمت بزرگ‌ترین کسری بودجه قرن حاضر پیش می‌رود

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ وضعیت اقتصادی اسرائیل در آینده پیش رو را پیچیده‌تر از حال توصیف و تاکید کرد تل‌آویو به سمت بزرگ‌ترین کسری بودجه خود در قرن حاضر پیش می‌رود.

بلومبرگ: اسرائیل به سمت بزرگ‌ترین کسری بودجه قرن حاضر پیش می‌رود

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: «اسرائیل باید امسال برای تأمین مالی جنگ خود علیه حماس به اندازه‌ای رکورد شکن اوراق قرضه بفروشد»، این را بلومبرگ به نقل از  تعدادی از مقامات وزارت دارایی رژیم صهیونیستی گزارش داد.

خبرگزاری بلومبرگ دیروز یکشنبه با انتشار گزارشی وضعیت اقتصاد اسرائیل را پس از طوفان الاقصی تشریح و تاکید می کند بر اساس داده‌ها و ارقام اسرائیل به سمت بزرگترین کسری بودجه در قرن حاضر پیش می‌رود.

 

با افزایش هزینه‌های مالی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه در گزارش بلومبرگ آمده است: «استقراض اسرائیل در سایه جنگ به سطوح نزدیک به رکورد رسیده است، زیرا بودجه اسرائیل تحت فشار است و درآمدهای کابینه از زمان آغاز جنگ غزه به شدت کاهش یافته است و هزینه‌ها در سال جاری معادل ۱۹ میلیارد دلار افزایش می‌یابد».

همچنین مقامات مالی صهیونیست که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند: «کابینه اسرائیل احتمالاً به شدت به بازارهای اوراق قرضه داخلی متکی است، اما همچنین آماده است تا اوراق قرضه بیشتری را به ارزهای خارجی بفروشد، به ویژه از طریق معاملاتی که به طور خاص درباره آن مذاکره می‌کند».

اوراق قرضه، ابزار بدهی هستند که می‌تواند توسط شرکت‌های بزرگ یا دولت‌ها منتشر شوند. این اوراق به منظور دستیابی این شرکت‌ها و دولت‌ها به سرمایه‌ موردنظر و با نرخ بهره نسبتا کم، منتشر می‌شوند.

به گفته مقامات صهیونیست، کابینه نتانیاهو، افزایش بدهی رژیم صهیونیستی را در سال ۲۰۲۴ پیش بینی می‌کند که بیش از هر سال دیگری به جز سال ۲۰۲۰ است، زمانی که مجبور شد برای مهار پیامدهای همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه ها هزینه کند و وام های زیادی بگیرد.

به گفته بلومبرگ، کل صدور اوراق قرضه توسط اسرائیل به حدود ۵۸ میلیارد دلار(۲۱۰ میلیارد شکل) خواهد رسید که نسبت به سال گذشته تقریباً یک سوم افزایش یافته است.

این خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد: این بار بدهی سنگین اسرائیل تا حد زیادی بر دوش بازار داخلی آن خواهد بود که مقامات اسرائیلی معمولاً برای حدود ۸۰ درصد نیازهای مالی خود از آن بهره برداری می‌کنند و وابستگی آنها به جریان‌های بی ثبات سرمایه خارجی را کاهش می‌دهد.

رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۹ میلیارد شکل (۵.۲ میلیارد دلار) وام گرفته است  اما بدهی داخلی ۴ برابر مبلغ استقراض خارجی است که بالغ بر ۵.۴ میلیارد شکل است.

کنست چهارشنبه گذشته اولین قرائت بودجه اصلاح شده دولت برای سال ۲۰۲۴ را تصویب کرد. طبق توضیحات رسانه‌های رژیم صهیونیستی، بودجه مصوب ۶.۶ درصد کسری مالی ایجاد می‌کند.

کسری فزاینده مالی رژیم صهیونیستی، به ویژه با توجه به افزایش هزینه های کابینه مربوط به جنگ جاری در غزه، یک چالش اقتصادی بزرگ برای این رژیم ایجاد کرده است.

 

صورتحساب جنگ به ۷۰ میلیارد دلار می‌رسد

مقامات صهیونیست در گفت‌وگو با بلومبرگ همچنین گفتند که افزایش هزینه‌های جنگ در اسرائیل مایه نگرانی است، زیرا کابینه نتانیاهو همچنان با کار سختی در پرداخت صورتحساب جنگ مواجه است و برآورد بانک مرکزی حاکی از آن است که این رقم به نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار - بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه - طی دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برسد.

بلومبرگ در پایان آورده است: وضعیت اقتصادی اسرائیل پس از کاهش رتبه اعتباری آن برای اولین بار از سال ۱۹۹۵ که  به موسسه رتبه بندی اعتباری مودیز پیوسته پیچیده‌تر شده است.

رژیم صهیونیستی در نتیجه تجاوز نظامی علیه نوار غزه، متحمل خسارات مداوم شده است و به گفته منابع وابسته به کابینه و غیر وابسته، این جنگ هزینه ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیارد دلاری را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به تل آویو تحمیل کرده و بیشتر آن مربوط به افزایش هزینه‌های نظامی جنگ است. اقتصاد اسرائیل به بن بستی بی سابقه رسیده و میزان زیان ها در برخی بخش ها و به خصوص بخش گردشگری این رژیم به ۸۰ درصد رسیده است.

بر اساس سند منتشر‌شده از سوی وزارت خزانه‌داری رژیم صهیونیستی که با خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها در خصوص سه سال آینده هم تهیه شده، بدهی‌های اسرائیل در سال‌های آتی به دلیل پیامدهای جنگ غزه رو به افزایش است.

بر اساس محاسبات جدید  انتظار می‌رود کسری بودجه در اقتصاد اسرائیل در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۷ به میزان ۱۳۴ میلیارد شکل (۳۶ میلیارد دلار) افزایش یابد و به تبع آن بدهی‌ها تحت تأثیر بهره بدهی و همچنین هزینه‌های جنگ بیشتر خواهد شد.

بودجه ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ به ۵۸۲ میلیارد شکل (۱۵۶ میلیارد دلار) افزایش یافته که ۵۵ میلیارد شکل (۱۴.۷ میلیارد دلار) با توجه به جنگی که به راه انداخته نسبت به بودجه اولیه تصویب شده برای امسال افزایش داشته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول