اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مجارستان

سفیر ایران در بوداپست در مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به روابط خوب ایران و مجارستان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت که این روابط در مسیر پیشرفت قرار دارد.

جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مجارستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور «لاسلو ورادی» جانشین معاون وزیر خارجه، «پیتر یاکاب» مدیرکل سیاسی و خانم «ناج» مدیرکل اقتصادی و کمیسیون‌های مشترک وزارت خارجه مجارستان، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، روسای شرکت‌های اقتصادی مجاری و ایرانی، اعضای انجمن دوستی مجارستان و ایران، هیأت علمی و دانشجویان ایران شناسی دانشگاه الته، ایرانیان فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی فرهنگی و آموزشی و دانشگاهی و دانشجویان، روز جمعه ۲۰ بهمن در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر بوداپست پایتخت مجارستان برگزار شد.

مرتضی مرادیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان طی سخنانی در این مراسم گفت: اگر چه در طول ۴۵ سال گذشته، مردم ایران همواره با فشارها و موانع مختلفی مانند کودتا، جنگ، ترور و تحریم روبرو بوده‌اند، ولی علیرغم تمامی فشارها، توانسته‌اند قدم‌های بزرگی در مسیر توسعه برداشته و دستاوردهای درخشانی را در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، صنعتی، فرهنگی به دست آورند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود و در خصوص کشتار مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها با بیان اینکه متاسفانه از آغاز درگیری‌ها در غزه بیش از ۲۷۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که۷۰ درصد از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد که بایستی حملات به غزه متوقف و آتش بس فوری برقرار شود.

مرادیان همچنین ریاست دوره‌ای مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا (که نیمه دوم ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد) را به مقامات مجاری حاضر در مراسم تبریک گفت.

وی با بیان اینکه روابط خوب ایران و مجارستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی در مسیر پیشرفت قرار دارد، برگزاری کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی، مشارکت در نمایشگاه‌های دو کشور و انجام سفرهای متقابل مقام‌های دو کشور را در همین راستا ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان مشغول تحصیل هستند و از لحاظ فرهنگی بین ۳ شهر ایران و مجارستان قرارداد خواهرخواندگی منعقد شده است که نشانگر روابط خوب فرهنگی بین دو کشور است.

در ادامه پیتر یاکاب مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه مجارستان طی سخنانی روز ملی ایران را به دولت و مردم ایران تبریک گفت

وی با اشاره به ارتباط بسیار قدیمی و تاریخی بین دو کشور ایران و مجارستان گفت: در ۱۵۰۰ سال قبل مردمان دو کشور در مسیر مهاجرت مردم مجارستان از شرق به منطقه فعلی در اروپا با یکدیگر ارتباط برقرار کردند و این نشانگر رابطه عمیق و تاریخی مردم دو کشور است.

 یاکاب در بخش دیگری از سخنان خود به روند رو به رشد و توسعه روابط ایران و مجارستان اشاره کرد و روابط نزدیک دو وزیر خارجه را از عوامل مثبت در پیگیری موارد مختلف در روابط دو کشور برشمرد.

وی در ادامه به روابط رو به توسعه روابط فرهنگی دو کشور و خواهرخواندگی بین ۳ شهر ایران و مجارستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان مشغول تحصیل هستند و با اختصاص ۱۰۰ بورسیه برای دانشجویان  ایرانی روابط علمی بین دو کشور در حال توسعه است.

در این مراسم به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با مشارک دانشجویان و ایرانیان مقیم در مجارستان نمایشگاهی از صنایع دستی، فرش و گلیم، خرما، پسته، زعفران و انواع میوه خشک در معرض دید حاضران قرار گرفت و با استقبال آنها روبرو شد. همچنین دانشجویان ایرانی با اجرای موسیقی سنتی با سازهای ایرانی کمانچه و سه تار برای حاضران هنرنمایی کردند که مورد تشویق و استقبال شرکت کنندگان خارجی و مجاری قرار گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول