اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

«آرمان»، دوره‌ای برای تقویت فکری دانشجویان انقلابی و آرمانخواه

دوره «آرمان» ویژه تقویت فکری دانشجویان انقلابی و آرمانخواه، در مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) مشهد که در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مباحث «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن تدریس می‌شد، برگزار شد.

«آرمان»، دوره‌ای برای تقویت فکری دانشجویان انقلابی و آرمانخواه

فارس پلاس؛ خط رهبری - اولین دوره آموزشی مبانی فکری انقلاب اسلامی با عنوان آرمان  با موضوع «طرحی از اندیشه و شخصیت امام خمینی رحمت الله علیه و درآمدی بر مبانی فکری نظام اسلامی براساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب» ۱۴ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مشهد در حال برگزاری است.

«خط امام»، «آزادی و استقلال»، «مردم سالاری اسلامی»، «عدالت»، «آرمانخواهی و مطالبه ‌گری» و «چگونگی مواجهه با بیانات روز رهبر معظم انقلاب» از جمله سرفصل‌ها و موضوعات مطرح شده در این دوره است.

دانشجویان حاضر در این دوره در مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) که سالها پیش و در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مباحث «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مسجد تدریس می‌شد حضور یافتند و از نزدیک با فضای آن آشنا شدند.

 مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) یکی از پایگاه‌های جوانان انقلابی و مبارزات مردمی علیه ظلم و ستم رژیم پهلوی در ضلع جنوب غربی شهر مشهد بوده که این فعالیت‌های ثمربخش با سخنرانی‌های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب با موضوع تبیین مبانی فکر اسلامی و اصول مبارزه به اوج خود رسید.

در ابتدای این جلسه صوت سخنرانی مربوط ۵۰ سال پیش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد امام حسن مجتبی (علیع السلام) پخش شد که خاطره ‌برانگیز بود.

 

 

در ادامه دکتر یونس سبزی مدرس معارف انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از حضور دانشجویان در این دوره گفت: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را سال 1353 رهبر معظم انقلاب در این مسجد برای جوانان کلید زدند.

وی تاکید کرد: ماموریت ما این است که این کتاب را بخوانیم و بفهمیم و مباحثه کنیم. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در سه مرحله طرح کلی، طرح تفضیلی، طرح عملیاتی کلید می‌خورد. دکتر سبزی تأکید کرد که استقبال از این سلسله سخنرانی‌ها در ماه مبارک رمضان آن سال علی‌رغم برخی محدودیت‌های محیطی و فضای مسجد به صورتی بود که با حضورپرشور جوانان برگزار شده است.

در ادامه سعید کرمی دبیر اجرایی دوره آموزشی آرمان گفت: این دوره با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و وزارت علوم و تحقیقات فناوری برنامه‌ریزی و برگزار شده و به مدت یک هفته در مجتمع آموزشی امام رضا (علیه السلام) مشهد مقدس با حضور ۱۰۰ نفر از فعالین دانشجویی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف دوره آرمان، هدف این دوره را تربیت کنشگر در سطح دانشگاه‌ها و بررسی مبانی انقلاب اسلامی دانست و رویکرد وزارت علوم در برگزاری این دوره را تقویت مبانی فکری و اعتقادی دانشجویان دانست.

دبیر اجرایی دوره آموزشی آرمان تشریح کرد: در افتتاحیه دوره آرمان حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم ریاست اندیشگاه گام دوم انقلاب وعبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات فناوری حضور پیدا کردند و طی روزهای برگزاری دوره نیز سایر اساتید معارف انقلاب اسلامی در این دوره تدریس خواهند داشت.
 

 

وی افزود: مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) برای تجدید خاطره و طرح بحث پیرامون طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن انتخاب شد.  در ابتدای دوره کلیتی از اندیشه حضرت امام(ره) و رهبر معظم بیان شد تا دانشجویان با نوع تفکر رهبران انقلاب آشنا شوند. در ادامه دانشجویان در خانه انقلاب اسلامی و مسجد امام حسن مجتبی (علیه السلام) حاضر شدند تا فضای ذهنی مخاطبین با محتوای دوره آشناتر شود.

حجت الاسلام سجاد کرمی عضو شورای علمی دوره آرمان نیز با اشاره به محتوی علمی این دوره آموزشی گفت: دوره به لحاظ محتوایی ناظر به دغدغه رهبر معظم انقلاب و توصیه ایشان به دانشجویان مبنی بر این که باید مبانی خود را قوی کنند شکل گرفت. در مباحث مبنایی روی چند موضوع مهم متمرکز شدیم. تعیین موضوعات و محتوا دوره بر اساس چند معیار اتفاق افتاد و از جمله معیار‌ها این بود که خلأهای دانشجویی چیست؟

وی با بیان این که محتوای دوره از چند بخش تشکیل می‌شود، تشریح کرد: بخش اول شخصیت شناسی و کلیات نظام اندیشه امام(ره) و رهبر انقلاب است. بخش دوم درآمدی بر مبانی فکری انقلاب اسلامی است که کلیاتی را از مبانی فکری انقلاب و نظام اسلامی را با تمرکز بر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برای دانشجویان بیان می‌کنیم.

عضو شورای علمی دوره آرمان ادامه داد: پس از آن وارد بعضی موضوعات مبنایی در انقلاب اسلامی می‌شویم که تحت عنوان آرمان‌ها و شعارهای اساسی انقلاب مطرح هستند. البته نه همه آرمان‌ها بلکه گزیده‌ای از آن‌ها که متناسب با شرایط فعلی دانشگاه برای ما مطرح است مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: موضوع آزادی، عدالت، مردم سالاری اسلامی، آرمان خواهی و مطالبه گری موضوعاتی هستند که ما در دوره، پس از مباحث مبنایی به آن‌ها می‌پردازیم. منطق مواجهه با بیانات رهبری بخشی دیگری از دوره است که جز نیازهای اساسی فضای دانشجویی است. همچنین در طول دوره مباحثات و کارگاه‌های گفتگومحور نیز شکل خواهد گرفت.

 

 

علیرضا دوازده امامی دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی به نقش دانشجویان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشجو یک سری خصیصه‌هایی دارد که باعث می‌شود که مسئولیت سنگینی نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته باشد.  رهبر معظم انقلاب بارها از دانشجویان این توقع را داشتند که نسبت به آرمان‌ها منفعل نباشند و با یک نگاه واقع بینانه همیشه دنبال آرمان‌خواهی باشند.

وی افزود: لازمه آرمان‌خواهی آشنایی با نظام فکری حضرت امام(ره) و آقا است. دوره آرمان با این هدف برنامه‌ریزی شده و ما پس از آشنایی با مبانی اعتقادی رهبران انقلاب باید به دنبال کنشگری و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه باشیم.
 

 

پوریا عسگری وزیری مدیر اجرایی امور فرهنگی دانشگاه صنعتی شیراز نیز با اشاره به اهمیت موضوع آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: مباحثی که برای این دوره انتخاب شده بسیار اهمیت بالایی دارد. با توجه به مسائل و معضلات فکری دانشجویان ضرورت این دوره بیشتر احساس می‌شود. پیشنهاد بنده این است که از کتاب طرح اندیشه اسلامی به عنوان واحد درسی استفاده کنند تا دانشجویان با مبانی انقلاب انس بگیرند.

علی تهرانی مسئول دفتر جامعه اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در پایان تصریح کرد: دانشجو در نظر رهبر معظم انقلاب ارزش ویژه‌ای دارد و ایشان در بسیاری از سخنرانی‌ها به نقش دانشجویان در آینده کشور اشاره کرده‌اند. این مسأله نشان دهنده نقش دانشجویان در منظومه فکری ابشان است و از آن جایی که رهبری ولی جامعه هستند بر ما واجب است فرمایشات ایشان را در سطح دانشگاه‌ها عملیاتی کنیم.
 

 

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول