به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛ لایحه «اعطای مجوز ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی به شهرداری تهران به منظور بهبود عملکرد حمل و نقل تهران» در دویست و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب اعضای شورا رسید.
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این باره گفت: برابر با توافقی که شفاهی با وزارت کشور انجام شده ۲۰ هزار میلیارد اوراق برای حمل و نقل در نظر گرفته شد که این ۲۰ هزار میلیارد تومان را شهرداری به ۱۰ هزار میلیارد تومان تعدیل کرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا ادامه داد: مستحضر باشید که از ۱۰ هزار میلیارد تومان، ۵ هزار میلیارد بازپرداخت اصل و سود آن برای شهرداری و دولت خواهد بود و ۵۰ درصد دوم به عهده شهرداری تهران است.
تشکری هاشمی در خصوص شفافیت از نحوه استفاده این پول برای اوراق حمل و نقل تصریح کرد: جلساتی با کمیسیون بودجه انجام شد که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به منطور توسعه خط ۳ مترو، هزار و ۵۰۰ میلیارد برای تکمیل خط ۴ مترو، ۳ هزار میلیارد برای خط ۶، هزار و ۵۰۰ میلیارد برای تکمیل مترو ۷، هزار میلیارد جهت اورهال واگنهای مترو و هزار میلیارد برای بروزرسانی ناوگنهای اتوبوس در نظر گرفته شده است که با این اوصاف ۱۰ هزار میلیارد برای تکمیل مترو و اتوبوسرانی تعلق خواهد گرفت.
وی افزود: سود آن را دو طرف یعنی دولت و شهرداری پرداخت میکنند که طی ۴ سال باید تسویه شود. این منابع به شرکت مترو، هلدینگ تقسیط خواهد کرد و این اوراق برای تکمیل پروژهها و خطوط خواهد بود.
تشکری هاشمی در پایان تصریح کرد: وزارت کشور ۸۸۰ هزار میلیارد به صورت ۵۰ درصدی انجام شود و ممکن است برخی از شهرها نتوانند از این موضوع بهره ببرند پس در نتیجه ۲۲۰ هزار میلیارد مازاد باشد که تمامی آنها به ۱۰ هزار میلیارد تبدیل شود و همچنین این گزارش مربوط به ۱۴۰۲ است.
ناصر امانی عضو دیگری از شورا در پاسخ گفت: شهرداری که در بعضی از مواقع درخواست مجوز تسهیلات را از شورا میخواهد طبق متن قانون باید میزان وام، میزان بدهی، جدول و گزارشی را ارائه کند که ما با دید روشن تصمیم بگیریم.
گفتنی است لایحه «اعطای مجوز ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی به شهرداری تهران به منظور بهبود عملکرد حمل و نقل تهران» با ۱۵ رای موافق تصویب شد.
پایان پیام/