اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

کلیات لایحه عوارض طرح ترافیک در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

دستور لایحه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403 امروز در جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب اعضای شورا رسید.

کلیات لایحه عوارض طرح ترافیک در بودجه ۱۴۰۳  تصویب شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛ دستور لایحه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403 که یک فوریت آن تصویب شد، امروز در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تصویب این لایحه گفت :  روز آخر تصویب لایحه عوارض است که برخی لوایح به صحن نرسیده یا اجرا نشده است و عوارض طرح ترافیک برای 1403 بحث مفصلی در کمیسیون مشترک انجام شده که در اینجا توضیح کوتاهی خواهم داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضریب‌گذاری در خصوص جرایم طرح ترافیک گفت: بر اساس پیشنهاد کمیسیون مشترک ورود خودروها به طرح ترافیک حاصل ضرب نرخ پایه عوارض است که ضریب ساعت شلوغی و آلایندگی است، پیشنهاد ما ۱۰۰ هزار تومان است اما محدوده حلقه اول  ۱/۵  ضریب آلودگی هوا، هفتاد و پنج صدم و ساعت تردد ۱/۵ است و همچنین در جدول آلایندگی که با وسایل هیبریدی و برقی ضرایب صفر در نظر گرفته شده است و معاینه فنی معتبر ۰/۹ دهم است و یک سری تبصره دارد که در خصوص ماده یک بپردازیم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این خصوص بیان کرد: یکی از مشکلات ما خودروهای تک سرنشین است که در محدود طرح ترافیک بسیار است اگر برای خودروهای تک سرنشین محدودیت حاصل شود وضعیت مطلوبی را شهر تهران تجربه خواهد کرد و همچنین شرایطی را برای اتومبیل‌هایی که سرنشین‌های بسیاری دارند ایجاد شود مثلا در کشورهای مختلف خطوط خاصی را در نظر می‌گیرد؛ حتما شهرداری نسبت به این موضوع مطالعه داشته باشد و لایحه ای را در این خصوص ارائه کند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: صدور معاینه فنی غیر از تهران باید در حمل و نقل چاره‌ای داشته باشد و وزارت کشور همکاری کند چرا که در برخی از شهرهای غیر از تهران بدون معاینه فنی رانندگی می‌کنند و بدون معیار و ملاک صدور معاینه فنی صادر می‌شود و کسانی هم هستند به شهرهای دیگر می‌روند تا معاینه فنی بگیرند تا در تهران رفت و آمد می‌کنند.

چمران با اشاره به فرسودگی اتومبیل‌ها یادآور شد: برای تهران‌ها اتومبیل‌هایی تردد کنند که از تهران معاینه فنی صادر شده باشد و ۱/۲ دهم برای عمر ۲۰ سال خودروها که برای رفت و آمد از سوبسید بالا و سوخت بنزین بسیاری مصرف می‌کنند باید عوارض بیشتری را بپردازند و اگر از ۱۵ سال بالاتر رفت این درصد با افزایش عوارض همراه باشد.

آخوندی عضو دیگری از شورا نیز در ادامه گفت: هفتاد و سه هزار تومان شهرداری پیشنهاد داد اما با توجه به بحث‌های مفصل در طرح های ترافیک، شهرداری به دنبال درآمد نیست و اگر کسی وارد طرح ترافیک شود کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد شد اگر می‌گوییم طرح ترافیک بگیرید یعنی تشویق ورود به طرح ترافیک و این موضوع قابل تامل است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: یک طرحی در خصوص فروخته نشدن طرح ترافیک زمان تشدید آلودگی هوا وجود دارد که باید در این طرح پیش‌بینی کنیم که در این دوره ممنوع شود.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در تذکری اشاره کرد: بر اساس قانون درآمدهای پایدار در عوارض ابلاغیه مطابق ضوابط ذیل باشد که در بند هفت مبنای محاسبه عوارض در انواع عوارض محلی در قانون ۶۴مالیات است این را باید رعایت کنیم در ماده ۶۴ در تبصره سه درصد باید به نحوی تغیین گردد که وجوه تورم از عوارض قانونی افزایش نیافته باشد؛ یعنی اگر عوارضی بر اساس قانون درآمدهای پایدار بگذاریم و درصدی را بالا ببریم که بیش از تورم رسمی باشد خلاق مقررات است.

اقراریان در ادامه گفت: پیشنهادی در خصوص کمیسیون فرهنگی بررسی شد بر اساس این پیشنهاد ما مراکز آموزشی داریم که در بافت طرح ترافیک اصلی هستند. یعنی دو نهاد حوزه و دانشگاه در این بافت قرار دارند و حقوق اساتیدی در این مراکز جزو طبقات پایین جامعه است یعنی حقوق ۱۰ تا ۱۳ میلیون اینجا مجبور هستند برای امر آموزشی تردد کنند و عددی را باید پرداخت کنیم که جوابگوی این مسئله باشد و این نوع اجبار دریافت عوارض به عدالت نیست که این امر را به کمیسیون فرهنگی بسپاریم.

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به در نظر گرفتن قوه قضائیه در لایحه عوارض طرح ترافیک گفت: بسیاری از لایحه‌ها یا تجدیدنظرخواهی در قوه قضاییه در شهرداری تهران هزینه دارد و ارقام بالا و سنگین را متحمل می‌کند پس در نتیجه در لایحه عوارضی بجای اینکه پول پرداخت شود، در حساب فی ما بین منظور شود و قطعا پروژه‌های ساختمانی در حساب فی مابین تهاتر شود.

وی در پایان افزود: بسیاری از مجتمع های قوه قضاییه در طرح ترافیک هستند اگر صلاح بدانید موافقت شود که بند تخصصی را خود کمیسیون اضافه کند.

پیرهادی عضو دیگر شورا در خصوص آژانس‌ها در طرح عوارض بیان کرد: خودروهای آژانس باید ۶۰ در صد مبالغ را برای خرید طرح ترافیک بدهند که اگر آژانس‌ها به ضریب ۴دهم کاهش‌پیدا کند، بهتر است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر در تذکری گفت: در زمان‌های اضطرار آلودگی هوا اول مدارس و بعد اداره‌ها را تعطیل می‌کنند که کشور را تقریبا به سوی تعطیلی می‌برد.

سخنگوی شورای شهر افزود: ۳۰هزار خودرو تردد می‌کنند و وارونگی هوا اتفاق می‌افتد که در شرایط اضطرار یک عوارضی را برای کلیه خودروهای پرتردد محدود کنیم که با کاهش آلودگی هوا مواجه شویم.

علی‌اصغر قائمی عضو دیگری از شورا در ادامه بررسی این لایحه گفت:ما در بودجه سنواتی برای پلیس راهبر به صورت مستقل می‌بینیم و باتوجه به اینکه بیان شد، آرم طرح ترافیک برای بازدارندگی است و پلیس را به این موضوع سوق ندهیم.

عباسی عضو دیگر شورا در ادامه گفت: اینجا تعارض وجود دارد. مثلا هم اکنون عدد پایه ۱۰۰ تومان است اگر خودرو فرسوده و در محدوده باشد، ضریب دارد که هرکدام ۳۷ هزار تومان است. آیا  در مدیریت شهری قانون گریزی خواهد شد؟

چمران در پاسخ به تهاتر ملک قوه قضائیه بیان کرد: بکی از مسائلی که تهاتر می‌کنیم طرح ترافیک از قوه قضاییه باشد و این پیشنهاد اعضا باید مورد بررسی قرار بگیرد چرا که قوه قضاییه از سهمیه خود استفاده می‌کند و مرتب نامه می‌زنند ولی می‌گویند مقدار آن کم است اما بیشتر از این عملیاتی نیست.

عباسی در پاسخ گفت: ما استرس داریم که آنها قبول کنند یا خیر؟ اما بهتر است الان تصویب کنیم و پیشنهاد بدهیم به قوه قضاییه که ما در بودجه سال آینده این مدیریت را دیدیم.

 در این بخش تفاهم نامه قوه قضائیه برای خریداری کارت‌های ورود به محدود ترافیک در تهاتر فی مابین بر آن حساب» با حداکثر آرا تصویب شد.

آخوندی در پایان این بخش گفت: اگر الان بخوایم تخفیف زیادی بگذاریم این طرح قابل جمع کردن نخواهد بود و بالا و پایین این قیمت، باعث می‌شود تمامی مصوبه زیر سوال برود.

گفتنی است «کلیات لایحه عوارض طرح ترافیک در بودجه ۱۴۰۳ با ۲۰رای موافق تصویب شد.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول