اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

طولانی ترین آیه قرآن و چندین نکته

آیه ۲۸۲ سوره مبارک بقره معروف به آیه «دین» بوده که این آیه شریفه یک صفحه کامل است. خداوند ۱۸ دستور را درباره تنظیم اسناد تجاری در این آیه بیان فرموده و این بیانگر توجه عمیقی است که قرآن به اموراقتصادی مسلمانان و نظم کارآن‌ها دارد.

طولانی ترین آیه  قرآن و چندین نکته

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ آیه ۲۸۲ سوره مبارک بقره  معروف به آیه «دین» این آیه  شریفه یک صفحه کامل است. خداوند ۱۸ دستور را درباره تنظیم اسناد تجاری در این آیه بیان فرموده و این بیانگر توجه عمیقی است که قرآن به اموراقتصادی مسلمانان و نظم کارآنها دارد. آن هم در زمانی که افراد زیادی بهره لازم را ازسواد خواندن ونوشتن نداشتند و برای نوشتن و ثبت قراردادها پیدا کردن فرد با سواد آسان نبود.

 این آیه که طولانی ترین آیه قرآن است، ۱۸ دستور در مورد مقررات داد و ستد مالی استفاده می شود: ۱- هرگاه شخصی به دیگری قرض داد یا معامله ای انجام شد و یکی از طرفین بدهکار شد برای اینکه هیچگونه اشتباه و ادعایی بعد پیدا نشود باید قرارداد با تمام خصوصیات آن نوشته شود.

۲- برای این که جلب اطمینان شود و قرارداد از مداخلات احتمالی طرفین سالم بماند نویسنده باید شخص سومی باشد.

۳- کاتب باید در نوشتن قرارداد حق را در نظربگیرد و عین واقع را بنویسد.

۴- تنظیم کننده سند که ازاحکام و شرایط معامله اطلاع دارد به پاس این موهبتی که خداوند به او داده است نباید از نوشتن قرارداد شانه خالی کند بلکه باید طرفین معامله را در این امر اجتماعی کمک کند.

۵- باید یکی ازطرفین معامله قرارداد را املا کند یعنی بگوید تا کاتب بنویسد وبه استناد آیه، بدهکارکه حق برگردن اوست باید متن قرارداد را املا کند.

۶- بدهکار به هنگام املا باید خدا را در نظربگیرد و چیزی فروگذار نکند وهمه را بگوید تا کاتب بنویسد.

۷- اگربدهکار، سفیه (کسی که نمی تواند امورمالی خود را سروسامان بخشد و ضرر و نفع خویش راتشخیص دهد) یا کوتاه فکر، مجنون و گنگ ولال بود، سرپرست او باید به جای او قرارداد را املا کند و تنظیم کننده سند بنویسد.

۸- ولیّ و سرپرست باید در املا واعتراف به بدهی، عدالت ومنافع کسی را که سرپرست اوست، درنظربگیرد و از انحراف از حق دوری جوید.

۹- علاوه برنوشتن، طرفین باید در قرارداد خود، دو شاهد بگیرند.

۱۰ - این دو شاهد باید بالغ باشند.

۱۱- این دو شاهد باید مسلمان باشند.

۱۲- یک مرد و دو زن نیز می توانند شاهد قرارگیرند.

۱۳- شهود باید مورد اطمینان باشند.

۱۴- درصورتی که شهود دو مرد باشند هرکدام می توانند مستقلا شهادت بدهند اما درصورتی که که یک مرد ودو زن باشند باید به اتفاق یکدیگر شهادت بدهند تا اگریکی ازآن دو زن به دلیل مسائل عاطفی تحت تأثیر قرار گرفت و در ادای شهادت اشتباهی کرد، دیگری یادآوری کند.

۱۵- بدهی،کم باشد یا زیاد، باید آن را نوشت.

۱۶- درصورتی که معامله به طور کامل نقدی باشد نوشتن قرارداد لازم نیست.

۱۷- درمعامله نقدی گرچه تنظیم سند و نوشتن لازم نیست باید شاهد گرفت.

۱۸- هیچ گاه نباید نویسنده سند و همچنین شهود به خاطر رعایت حق و عدالت مورد آزار و اذیت قرارگیرند.

از خوانندگان عزیز و گرامی، درخواست دارم قرآن را باز کنند و آیه ۲۸۲ سوره مبارک بقره را حداقل یک بار با ترجمه قرائت فرمایند تا متوجه شوند چقدر احکام اسلام دقیق و اصلاح نظام اقتصادی مسلمانان  به خوبی موردتوجه قرارگرفته است.

پایان پیام/   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول