اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

خسروپناه: تغییر لحظه به لحظه فناوری‌های نوین در نقشه جامع علمی کشور لحاظ شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان آنکه پس از ۱۳ سال بازنگری نقشه جامع علمی کشور در حال انجام است، گفت: در فناوری‌های نوین، علم لحظه به لحظه در حال تحول است، این تغییر و تحول باید در نقشه جامع علمی کشور لحاظ شود.

خسروپناه: تغییر لحظه به لحظه فناوری‌های نوین در نقشه جامع علمی کشور لحاظ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در جلسه با رؤوسا و اساتید دانشگاه‌های استان البرز در حوزه علم و فناوری که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد رجب و فرارسیدن دهه مبارک فجر، با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات متعددی با روسای دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، گفت: در سفرهای نیاز است که با فرهیختگان علمی استانی جلساتی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه شاید در گذشته نگاه این بوده شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری اسنادی را بنویسد و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به آنها عمل کنند، افزود: در آن نگاه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بیشتر نقش تصدی گری داشتند. 

وی با بیان اینکه حکمرانی دارای سه رکن سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری است، بیان کرد: بنای ما در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که از اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در ساحت سیاست‌گذاری و تنظیم گری هم استفاده کنیم.

خسروپناه با اشاره به اینکه وقتی قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری تصمیمی را اتخاذ و سندی را مدون و مصوب کند، اعضای هیأت علمی و دانشگاهیان مشارکت حداکثری داشته باشند، ادامه داد: الزامی به این کار نیست شاید برخی اساتید علاقه به مشارکت در این زمینه نداشته باشند اما ما باید این زمینه و بستر را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در تحقق رویکرد مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سیاستگذاری، راهبری و راهبردی باید یک ساختار برای آن تعریف کرد، گفت: در هر استانی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها یک هیات اندیشه ورز علم و فناوری استانی را تشکیل دهند که در البرز هم این هیات تشکیل و احکام اعضای آن صادر شده است.

خسروپناه در خصوص هدف تشکیل از هیات اندیشه ورز، ادامه داد: هدف آن بکارگیری و مشورت با دیگر اساتید در موضوعات مختلف است. 

وی بیان کرد: با توجه به اعتقاد ما به حکمرانی نخبگانی، این بستر در حوزه علم و فناوری فراهم شده و اکنون هیات اندیشه ورز استان باید فعال شود و در هر مسئله‌ای از اعضای هیات علمی مشورت بگیرند.

خسروپناه افزود: پس از ۱۳ سال بازنگری نقشه جامع علمی کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در فناوری‌های نوین، علم لحظه به لحظه در حال تحول است، بیان کرد: این تغییر و تحول لحظه به لحظه باید در نقشه جامع علمی کشور لحاظ شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه بازنگری این نقشه به فرهنگستان علوم سپرده شده است، افزود: از نظرات و پیشنهادات هیات‌های اندیشه ورز استانی نیز استفاده می‌شود و ستاد علم و فناوری نیز میزان اعمال آنها را کنترل می‌کند.

این مقام مسوُول با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور باید حداقل هر پنج سال بازنگری شود، بیان کرد: اما درحال حاضر هشت سال در این زمینه عقب هستیم.

خسروپناه با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز بسیار عقب هستیم، تصریح کرد: در حوزه کارآمدی و نظریه پردازی و در حوزه پزشکی و علوم پایه از علوم انسانی جلوتر هستیم؛ تعادل در این زمینه شکل نگرفته و در حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی جدی‌تر باید فعالیت شود.

وی با بیان اینکه اکنون که الگوی حکمرانی نخبگانی در حوزه علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته و برای آن بسترسازی شده، بیان کرد: آیین نامه ارتقا به همت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در حال نگارش و تصویب است.

خسروپناه ادامه داد: قبل از اینکه آیین‌نامه تصویب و تدوین شود باید اصول حاکم بر این آیین‌نامه تعریف کرد که ۱۰ اصل مهم تعریف شد و یکی از آنها بحث خانواده محوری است.

این مقام مسوُول اشاره‌ای به مشارکت بانوان نخبه فرهیخته در تدوین اصول حاکم بر آیین‌نامه ارتقا کرد و گفت: رییس دانشگاه مرکزی و مادر در استان البرز هیات اندیشه ورز را جدی بگیرد و جلسات آنها را به صورت مرتب تشکیل دهد و از تمام نخبگان دانشگاهی و پژوهشگاهی نیز در این زمینه استفاده کند.

وی در خصوص ساحت‌های شناخت اولویت‌های علم و فناوری، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساحت‌های شناخت اولویت‌های علم و فناوری، مشارکت نخبگان در تدوین یا بازنگری سندهای راهبردی، راهبری تحقق این سندها با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و نظارت و اثرسنجی دست خود را به سمت اساتید دراز می‌کند، می‌توانیم در استان‌ها برش نقشه جامع علمی را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشیم.

پایان پیام/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول