اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

مشروبات الکلی چه بلایی بر سر گوارش می‌آورند؟

محققان دریافتند که مصرف الکل با ایجاد اختلال در جذب برخی مواد آلی و توید آنزیم‌ها، تولید برخی باکتری مضرهای، تاثیر در عضلات و ماهیچه‌های روده و ایجاد حساسیت در روده باعث بروز یبوست و برون‌روی شود.

مشروبات الکلی چه بلایی بر سر گوارش می‌آورند؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا به نقل از روزنامه گاردین، یکی از دردسرهایی که مشروبات الکی ایجاد می‌کنند مشکلات رودوی از جمله برون‌روی و یبوست است که مشروبات الکلی به چند طریق می‌توانند باعث بروز این بیماری‌ها شوند. در زمانی که غذا به روده منتقل می‌شود مشروبات الکلی این روند را با اختلالاتی مواجه می‌کند. بالاخص، می‌توانند روی عضلات معده و روده کوچک تاثیر منفی بگذارد.

تحقیقات نشان دادند؛ الکل زمان عبور غذا از معده را کند می‌کند هر چه غلظت الکل مصرفی بیشتر باشد حرکت و هضم غذا در معده نیز کند تر می‌شود. البته اینطور نیست که نوشیدنی‌هایی که غلظت کمی دارند آسیب رسان نباشند. این قبیل نوشیدنی‌ها در جهت عکس به معده روده آسیب می‌رسانند، یعنی با با تسریع حرکت و انتقال غذا در دستگاه گوارش باعث برون‌روی‌های شدید می‌شوند. بنابر تحقیقات و آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام شده است مشخص شد که مصرف الکل باعث تسریع حرکت غذا در معده و روده کوچک می‌شود. 

همچنین یک نوع باکتری به نام اکتینوباکتریا وجود دارد که در روده افرادی که الکل مصرف می‌کنند رشد می‌کند اما در روده افراد معمولی وجود ندارد. این باکتری باعث می‌شود که مدفوع مدت زمان بیشتری در روده بماند.

از طرفی دیگر، مشروبات الکلی می‌توانند جذب کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها را در دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) کاهش دهند. همچنین می‌تواند منجر به کاهش جذب زایلوز (نوعی قند) شود و این باعث می‌شود که اسهال در افرادی که الکل مصرف می کنند بیشتر شود.  

علاوه بر این‌ها، مصرف الکل باعث بروز مشکلاتی مانند حساسیت به لاکتوز، رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک، کاهش جذب چربی از پانکراس و در نتیجه عدم تولید آنزیم‌های گوارشی شود.

بنابر تحقیقات اثرات الکل در 507 دانشجوی دانشگاه‌ها، یک دوره مصرف الکل با حرکات روده سخت تر و سفت تر همراه است. به ویژه، کسانی که الکل بیشتری مصرف کردند. محققان بر این باورند که مصرف الکل منجر به تاخیر در انتقال روده کوچک می شود. مدفوع برای مدت طولانی تری در روده می ماند، از این رو آب بیشتری از مدفوع به بدن جذب می شود. این منجر به مدفوع خشک تر و سفت تر شد.

اما نوشیدن زیاد الکل همیشه منجر به یبوست نمی شود. به عنوان مثال، در برخی از افراد نوشیدن زیاد الکل در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، حالت تهوع و درد شکمی می شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول