اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

آمریکا علیه ونزوئلا دبه کرد؛ بازگشت تحریم‌های نفتی علیه کاراکاس

آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد قصد دارد با عقب‌نشینی از تصمیم قبلی خود اجرای تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را از سر بگیرد.

آمریکا علیه ونزوئلا دبه کرد؛ بازگشت تحریم‌های نفتی علیه کاراکاس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ایالات متحده آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد قصد دارد با عقب‌نشینی از تصمیم قبلی خود اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا از جمله تحریم‌های نفتی را از سر بگیرد. 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بهانه این تصمیم را اقدام دادگاه عالی ونزوئلا در رد صلاحیت یکی از معارضان غربگرای این کشور برای نامزدی ریاست‌جمهوری اعلام کرده است. 

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا حدود سه ماه پیش اکثر تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا را رفع کرده بود. واشنگتن به دولت رئیس‌جمهور «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا هشدار داده در صورتی که ممنوعیت‌ها برای نامزدهای معارض را رفع نکند سایر تحریم‌ها را نیز بازخواهد گرداند. 

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور تأیید کرد وزارت خزانه‌داری صدور معافیت‌هایی که به طرف‌ها اجازه انجام مبادلات با بخش معدن ونزوئلا می‌‌داد را متوقف کرده است. این سخنگو تهدید کرده بود چنانچه دولت مادورو اجازه مشارکت معارضان در انتخابات ونزوئلا را ندهد معافیت‌های مربوط به تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد. 

وزارت خارجه آمریکا اکنون در بیانیه‌ای اعلام کرده معافیت‌های مربوط به بخش نفت و گاز را از آوریل سال جاری میلادی تمدید نخواهد کرد. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «اقدامات نیکلاس مادورو و نمایندگان او در ونزوئلا از جمله دستگیری اعضای مخالفان دموکرات و جلوگیری از رقابت نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری با توافق‌های امضا شده در باربادوس در اکتبر گذشته توسط نمایندگان مادورو ناهمخوان است.»

در این بیانیه تصریح شده دولت آمریکا در راستای توافقنامه باربادوس یک مجوز عمومی برای معاف کردن بخش نفت و گاز ونزوئلا از تحریم‌ها صادر کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است: «با توجه به عدم حصول پیشرفت بین مادورو و نمایندگانش با مخالفان، به ویژه به دلیل عدم اجازه به همه نامزدهای ریاست‌جمهوری برای رقابت در انتخابات سال جاری ایالات متحده این مجوز را بعد از منقضی شدن آن در 18 آوریل 2024 تمدید نخواهد کرد.»

این بیانیه همچنین تصریح کرده مجوز عمومی شماره 43 که به طرف‌ها اجازه انجام مبادلات با شرکت دولتی استخراج طلا می‌داد را فسخ کرده است. وزارت خارجه آمریکا گفته تمامی اشخاص آمریکایی 14 روز برای کاهش دادن معامله‌های خود در زمینه‌هایی که قبلاً مجوز داشته‌اند فرصت خواهند داشت. 

دادگاه عالی ونزوئلا چند روز پیش رد صلاحیت «کورینا ماچادو»، رهبر معارضان دولت ونزوئلا را تأیید کرده بود. دولت ونزوئلا پیش از این ماچادو را به مدت 15 سال از تصاحب مناصب دولتی منع کرده بود.

دادگاه عالی ونزوئلا گفته یافته‌های این دادگاه ادعاهای دولت مبنی بر حمایت ماچادو از تحریم‌ها و مشارکت در فساد را تأیید کرده است.

مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ حضورش در سمت ریاست‌جمهوری برای یک دوره دیگر را تثبیت کرد. مخالفان دولت مادورو مدعی شده بودند پیروزی او در انتخابات با تقلب صورت گرفته است. 

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تلاش‌های همه‌جانبه‌ای برای راه‌اندازی کودتا در ونزوئلا به راه انداخت اما این تلاش‌ها به شکست منجر شد. 

دی ماه سال گذشته مخالفان دولت قانونی ونزوئلا دولت موقت خودخوانده خود را منحل کرده و به رهبری خوان گوایدو مهره محبوب آمریکایی‌ها پایان دادند.

قانونگذاران ونزوئلایی با ۷۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع پایان ریاست‌جمهوری خودخوانده گوایدو از تاریخ چهارم ژانویه را مورد تصویب قرار دادند.

گوایدو ۳۹ ساله در سال ۲۰۱۹ ریاست مجمع ملی ونزوئلا را در دست گرفت. او در همان سال بعد از شروع مجدد ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو، خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. آمریکا از وی حمایت و اعلام کرد او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول