اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

عموعابدینی: حق اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور در طرح جدید محفوظ است

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حق کارمند، حق دانشجو و حق استاد در طرح جدیدی که برای دانشگاه پیام نور در نظر گرفته شده، محفوظ است.

عموعابدینی: حق اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور در طرح جدید محفوظ است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز در وزارت علوم گفت: امکانات و اعضای هیأت علمی برخی واحدهای دانشگاه پیام نور با دانشگاه‌های دولتی تجمیع شده، یعنی کارمندان و اعضای هیأت علمی در دانشگاه دیگر مشغول به کار هستند و قطعا حق کارمند، حق دانشجو و حق استاد محفوظ است.

وی افزود: ۱۳۴ واحد دانشگاه پیام نور برای این طرح از سوی شورای گسترش آموزش عالی مصوب شده است، در این زمین اقدامات لازم انجام شده ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده که در مجموعه حوزه دانشگاهی بهره وری مناسب‌تری داشته باشند یعنی یا تبدیل به مرکز رشد شده یا در اختیار دانشگاه‌های دولتی یا فرهنگیان قرار میگیرند، حذف یا ادغام این دانشگاه مطرح نیست بلکه این ‌واحدها  ساماندهی شده اند و دیگر پذیرش دانشجو ندارند.

عموعابدینی درباره طرح‌های جدید در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها از جمله طرح حکمت بنیان و استاد محوری هم گفت: این برنامه‌ها در برنامه هفتم توسعه آوردیم و اجرایی هم کردیم، ما سال پیش با طرح استادمحوری پذیرش داشتیم، در سال‌های آینده که این دانشجویان فارغ التحصیل شوند می توانیم نتیجه را اعلام کنیم اما بررسی های ما از دانشگاه های خارج کشور نشان می‌دهد که خروجی خوبی خواهد داشت، ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا بر پایه شاگرد پروری واستاد محوری پیش گرفته‌اند و این الگو را از ما گرفته‌اند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، دربرنامه هفتم جمهوری اسلامی در طی ۵‌ سال‌ مسیر و حکمرانی دانشگاه‌های برتر بر پایه تمدن ایرانی و اسلامی است، 

وی در رابطه با طرح آمایش آموزش عالی هم گفت: تعدادی از رشته های علوم انسانی در طرح آمایش استثناست، لامپ تعدادی از رشته های این حوزه مانند خانواده را هم خودمان روشن کردیم.

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: طرح آمایش آموزش عالی مبتنی بر ساماندهی صور‌ت می‌گیرد، در حال حاضر مدل آمایش استخراج شده است و باید بتوانیم آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی کنیم.

وی ادامه داد: چراغ ۱۱۰۸ کد رشته کارشناسی ارشد خاموش شده و ظرفیت پذیرش را صفر کرده‌ایم، امسال به طور کلی چراغ ۲۱ هزار کد رشته محل خاموش شده، البته هر رشته ای اگر ۷۰ امتیاز در پیوست اشتغال بگیرد، چراغ آن روشن خواهد شد، اگر بورس ارائه دهد، چراغ آن رشته نیز روشن خواهد شد.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: از ۲۱ هزار رشته، چراغ رشته‌های کشاوزی، علوم پایه و فناوری راهبردی خودمان چراغ را روشن کرده‌ایم و ممکن است حدود ۳ تا ۴‌هزار رشته روشن شود، زیرا مدل نظام جامع آموزش کشاورزی را ارائه کرده‌ایم و ۱۷ رشته را به ۷ رشته تبدیل کرده‌ایم که مصوب شده و آماده ابلاغ است.همچنین نظام جامع علوم پایه در حال شکل‌گیری است.

وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی داریم که ساماندهی می‌شوند تا به بهره وری برسند، در دانشگاه علمی کاربردی تعدادی از واحدها ساماندهی شده است، حدود ۱۱۲ واحد دانشگاه غیر انتفاعی نیز ساماندهی شده که به دلیل نداشتن دانشجو پذیرش صفر شده یا انحلال آن اعلام شده است.

عموعابدینی درباره مهارت ورزی دانشجویان هم گفت: این کار در حال اجراست، طرح بورس صنعت هم به همین منظور انجام شده است؛ البته دانشگاه‌ها نباید شغل ایجاد کنند بلکه باید بتوانند دانشجویی تربیت کنند که آن دانشجو پس از فارغ التحصیلی بتواند شغل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اساسنامه‌ها در راستای ماموریت‌گرایی بازنگری شده است، عنوان کرد: برخی از دانشگاه‌ها بر اساس ماموریت‌گرایی می‌توانند تا مقطع کارشناسی دانشجویان را آموزش دهند اما آموزش را تا مقطع دکتری دارند به همین منظور باید بر ماموریت گرایی این دانشگاه‌ها نظارت شود.

عموعابدینی اظهار داشت: بخشی از طرح آموزش هدفمند و مهارتی نظام جامع آموزش نیز ابلاغ شده و بخش هایی از آن باقی مانده است. در برنامه هفتم نیز برنامه آموزش مهارتی و نظام جامع مهارتی دیده شده است، پیش‌تر نظام مهارتی در دانشگاه فنی و علمی و کاربردی میدیدیم اما در حال حاضر این موضوع برای کل دانشگاه‌ها و مقاطع آورده شده است.

وی افزود: چالش‌های طرح تحول در آموزش عالی حکمرانی بود که دانشگاه حکمت بنیان را برای آن در نظر گرفته‌ایم، در این راستا ۱۵۰۰ رشته تحصیلی در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر بازنگری ۸۶۳ رشته صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ابلاغیه ابتدایی برای دانشگاه‌ها ارسال شده و آیین نامه نهایی آن تدوین و در مرحله ابلاغ قرار دارد. برای اولین بار در نظام آموزش عالی اختیار داده‌ایم که دانشگاه‌ها ۴۰ واحد را با صنعت همکاری کنند و حتی در حوزه علوم انسانی نیز این تفاهم صورت گرفته است.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: آمایش دارای ۹ ماده است که ۸ ماده باید به مرحله اجرایی برسد. برای اولین بار در نظام آموزش عالی مدلی را تعریف کرده و اختیاراتی را در برنامه اموزش عالی به کارگروه‌های استانی واگذار کرده‌ایم که جمع بندی جلسات در این زمینه بررسی می‌شود.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: ایجاد خودباوری در جوان ایرانی که پایه‌های فناوری و علم است، حاصل تلاش و جدیت دانشمندان ایرانی در تمدن ما بوده است، دنیا و جریان علمی در گذشته بر روی دانشمندان ایرانی متمرکز شده است. باید خودباوری در جوانان ما ایجاد شود در این راستا تلاش کرده‌ایم این موضوع در مباحث درسی شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ما در طرح تحول دولت سیزدهم باید چالش‌های مختلفی را طی میکردیم که بخشی بر عهده وزارت بهداشت، بخشی وزارت علوم و بخشی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. از ۴۸ اقدامی که به وزارت علوم سپرده شده بود، بیشتر آن انجام شده است.

وی اظهار داشت:  آموزش هدفمند و خانواده محوری از دیگر موضوعاتی بود که ان را حل کردیم بر اساس آن رتبه‌های زیر ۲۰۰ را تحت پوشش قرار دادیم که در صورت حفظ سطح علمی به انها بورس ارائه میدهیم حتی میتوانند هیأت علمی شوند. همچنین اقداماتی در زمینه خانواده داشتن دانشجویان نیز صورت گرفته است. 
وی اضافه کرد: در حوزه دیپلماسی علمی شیوه‌نامه هایی را ایجاد و ایده هایی را مطرح کرده ایم که دانشگاه ها بر اساس ان میتوانند با دانشگاه های منطقه ارتباط داشته باشند تمامی موارد فوق برنامه طرح تحول دولت سیزدهم بود و نقش افرینی وزارت علوم در این زمینه صورت گرفت.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول