اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

مزیت های بی نظیر قطعات و مصالح ساختمانی پیش ساخته بتن اکسپوز

امروزه ساختمان‌هایی با نمای مدرن و جذاب جزو اهداف اصلی طراحان و مهندسان ساختمان بوده وهمواره برای یافتن و استفاده از مصالح مدرن و کاربردی تلاش می‌کنند.

مزیت های بی نظیر قطعات و مصالح ساختمانی پیش ساخته بتن اکسپوز

بتن اکسپوز یکی از مصالح جدید و پر استفاده در زیباسازی نمای ساختمان است. مقاومت بالا و ترمیم پذیری پانل بتن اکسپوز از ویژگی‌های منحصربفرد آن است.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز نوع جدیدی از بتن است که در سال‌های اخیر مورد توجه معماران و طراحان دکوراسیون داخلی و همچنین طراحان نمای خارجی ساختمان قرار گرفته است. نمای بتن اکسپوز و سطح آن بسیار صاف و تراش خورده بوده و به صورت قطعاتی از پیش ساخته شده و آماده در بازار عرضه می‌شود. این نوع بتن علاوه‌بر مواد موجود در بتن‌های معمولی،یعنی ماسه و آب ، دارای موادی ست که حباب‌ها و سطح ناهموار بتن را به سطحی صاف و سیقلی تبدیل می‌کند. در این نوع بتن موادی خاص به‌عنوان روان‌کننده استفاده می‌شود. تغییر مقدار رنگ‌ها و سیمان سفید موجود در این بتن، موجب تغییر رنگ نهایی شده و در زیبایی ظاهری بتن اکسپوز بسیار مؤثر است. پس از مخلوط کردن این مواد در دستگاهی مخصوص با اعمال لرزش، کل محتویات مخلوط شده و بتنی با کیفیت و مناسب نمای داخلی و خارجی تولید می‌گردد.

در فرآیند تولید و اجرای بتن اکسپوز، علاوه بر مشخصات کارایی و عملکردی بتن و مواد و مصالح و رنگ مورد استفاده، باید به ساختار پوسته قالب نیز توجه ویژه ای شود. دلیل این امر، اهمیت ساختار قالب در ظاهر و میزان هموار و صاف بودن بتن است.

مزیت‌های بتن اکسپوز پیش ساخته

کنترل دقیق تر شرایط هندسی قطعه و انجام بازرسی های کیفیت قبل از اجرا
دسترسی راحت تر به کسب هندسه های گوناگون(تنوع بالا در طراحی)
کنترل دقیق و کارگاهی بهتر در کیفیت تولید و همچنین عمل آوری قطعات بتنی
طراحی و پیش بینی جزئیات نصب جهت نصب ایمن تر و حتی سریعتر
کاهش هزینه های سربار در محل پروژه به عنوان هزینه های پای کار
ماندگاری و پایداری بالای قطعات در شرایط محیطی مختلف بدلیل تولید کنترل شده تر

موارد مصرف بتن اکسپوز و نظر کارشناسان طراح و معماران در مورد این محصول

ممکن است بسیاری از افراد بتن اکسپوز نما و سنگ اسلب موجود در آن را یک بتن معمولی بدانند که تنها در اجرا و بکار بردن آن، بسیار دقت شده و طراح، سلیقه زیادی برای سیقلی کردن سطح آن به خرج داده است. در صورتی که مواد موجود در این بتن با بتن معمولی متفاوت بوده و افزودنی‌های دیگری نیز دارد. ساخت بتن اکسپوز کار هرکسی نیست و افراد با مهارت بالا را می‌طلبد تا محصولی با کیفیت به دست مشتری برسد. تولید بتن‌های اکسپوز دکوراتیو و مناسب برای نمای خارجی و همچنین داخلی مثل پله اکسپوز، طبق دستورالعمل‌های خاصی بوده و هر مرحله از آن باید با نظارت دقیق و دقت عمل انجام گیرد. این نوع بتن بسیار پرکاربرد بوده و در نمای داخلی و خارجی دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، فرودگاه‌ها، موزه‌ها، مکان‌های عمومی، بیمارستان‌ها و… بکار برده می‌شود. تا کنون بتن دکوراتیو به صورت پیش ساخته در نمای بیرونی و کف پوش داخلی برخی مکان‌های معروف همچون مساجد،  مرقد ائمه و مقبره‌های پربازدید، به تعداد زیاد استفاده شده است.

لذا امروزه بتن اکسپوز با انعطاف پذیری بالا در کاربردهای گوناگونی از جمله : کف پوش های ، بدنه ها و نماهای خارجی و داخلی، زیباسازی شهری و محیطی در قالب مبلمان شهری و المانها، گلدان‌ها و فلاورباکس‌های کوچک و بزرگ ، اکسسوری‌ها و سنگ‌های دکوراتیو به کار رفته و هر روز شاهد پیشرفت‌ها و خلاقیت‌های نوینی در این عرصه هستیم.

مطابق تحقیقات میدانی انجام شده توسط کارشناسان اداره طراحی شرکت تسا سنگ ، بتن اکسپوز جایگاه ویژه و رو به گسترشی را در نگاه و سلایق مهندسین طراح و معمار در معماری مدرن بدست آورده است.

اجزا تشکیل دهنده بتن اکسپوز و میزان در دسترس بودن آنها

همان‌طور که گفته شد، تولید بتن اکسپوز به سادگی سایر بتن‌ها نیست، برای هر کدام از مواد مورد استفاده در این بتن نسبت خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. درصورتی که این نسبت‌ها نادیده گرفته شود بتن به‌صورت غیر اصولی تولید گردد، نتیجه کار دچار مشکلات مختلفی همچون سطح ناهموار، حباب‌های اضافه روی سطح بیرونی و… می‌شود و زیبایی کار دچار خدشه می‌گردد. این نوع بتن خاص، از اختلاط سنگ‌دانه‌های درشت و ریز مثل ماسه و شن، آب، روان‌کننده‌های بسیار قوی و همچنین الیافی مصنوعی مثل شیشه و پروپیلن تولید می‌شود. نسبت اختلاط این مواد باهم بسیار مهم بوده و در کیفیت و زیبایی ظاهری این بتن دکوراتیو مؤثر است مثلا اگر نسبت شن و ماسه به مقدار استاندارد نباشد، نباید انتظار سطحی کاملا صاف را داشت. هنگام تولید بتن رنگ آن نیز مطرح است و در صورتی که به ماده‌ای اسید مانند اضافه شود، رنگ بتن به رنگ سنگدانه در خواهد آمد. حتی امکان استفاده از رنگ‌های دیگر نیز در تولید این نوع بتن وجود دارد.

محصولات پیش ساخته‌ از جنس بتن اکسپوز که در بازار موجود هستند، معمولا با عیار بتن ۳۰۰ تولید می‌شوند، که البته در این بین برخی تولید کنندگان از جمله بتن اکسپوز تساسنگ با استفاده از دانش کسب شده در تولید بتن‌های خودمتراکم از تولید محصولات پیش ساخته بتن اکسپوز با عیار حداقل 800 الی 1100 بهره گرفته و قابلیتهای کیفی متفاوت و برتری را ارائه میدهند. تا جائیکه با استفاده از تکنولوژیهایی مشابه UHPC، این محصولات را در عین وزن پایین و ظرافت کار، کاملاً مقاوم و انعطاف پذیر تولید می‌کند‌. این روش تولید باعث می‌شود که نمای ساختمان در عین سبک بودن، زیبایی و دوام منحصربفردی داشته باشد. پس به طور کلی، مواد مورد استفاده در تولید بتن و نسبت اختلاط آن‌ها تا حد زیادی در نتیجه نهایی کار با بتن اکسپوز مؤثر هستند.

روش تولید قطعات پیش ساخته بتن اکسپوز

استفاده از همزن ها و میکسرهای با دور استاندارد و باحجم مناسب با مقدار بتن در حال ساخت و اختلاط اولیه سنگدانه ها و سیمان و سپس استفاده از رنگدانه ها در صورت نیاز و در نهایت اضافه کردن آب و روان سازها مطابق فرمول محاسبه شده در طرح اختلاط محصولی با کیفیت تحت عنوان بتن اکسپوز را به ما تحویل می‌دهد. حین تولید، توجه به نکاتی همچون آب اندازی بتن و جداشدگی آن، بسیار مهم بوده و نقش مهمی در کیفیت بتن تولیدی دارد.

تولید بتن اکسپوز در قالبهای مختلف و تفاوت قیمت آن‌ها

تولید بتن های اکسپوز یا به صورت درجا انجام میشود و یا به‌صورت قالب‌های پیش‌ساخته بتن با طرح‌هایی متفاوت. در واقع تولید بتن در قالب‌هایی انجام میگیرد که در صنعت ساخت بتن به‌عنوان قالب‌های ABS ، قالب‌های فایبرگلاس، قالب‌های سیلیکونی یا پی وی سی و قالب‌های فلزی شناخته می‌شوند. در مواردی نیز این قالب‌ها باهم ادغام شده که بسته به نیاز یا همان کیفیت سطحی که طراح نیاز خواهد داشت، به‌کار می‌روند.

تولید در هر کدام از این قالبها صرف نظر از اینکه کیفیت و ظاهر سطح بدست آمده را تغییر خواهد داد ، در قیمت محصول نهایی نیز تاثیرگذار می‌باشد که این در برخی موارد با اختلاف زیادی همراه خواهد بود ، در این میان می‌توان به تولید محصولات در قالبهای ABS اشاره کرد که در غالب موارد در رده ارزانترین کالاها قرار میگیرد که البته برخی مهندسین طراح و معماران این نوع از محصولات را مصنوعی میدانند و با نارضایتی از آن یاد میکنند، اما بایستی در نظر گرفت که بدست آوردن برخی احجام و هندسه محصولات ما را ناگذیر به انتخاب برخی روشهای تولید و قالبهای مصرفی می‌نماید چراکه در سایر قالبها قابلیت تولید آن محصول وجود ندارد ، به عنوان مثال میتوان به تولید نقوش اسلیمی با ظرافتهای خاص آن اشاره کرد که در اکثر موارد راهی جز استفاده از قالبهای سیلیکونی و یا پلی اتیلنی به عنوان قالب اصلی تولید باقی نمی ماند.

کیفیت های مختلف بتن اکسپوز  و تاثیر آنها در ماندگاری محصولات

کیفیت همه انواع بتن، قطعا یکسان نیست و عوامل مختلفی در آن سهیم هستند. مصالح مورد استفاده، نسبت مواد، عیار بتن، الیاف مورد استفاده، روان سازها، میزان میکس مواد با یکدیگر و همچنین کیفیت و نحوه کیورینگ و عمل آوری مواد  و شرایط محیطی کارخانه تولید کننده،  می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت بتن داشته باشد. بدیهی است مشخصه های فنی از جمله جذب آب و میزان نفوذپذیری و مقاومت در مقابل یخبندان، مقاومت سایشی و مقاومت در مقابل خمش و فشار و همچنین پایداری در مقابل اشعه خورشید همگی از جمله عوامل قابل بررسی در محاسبات آزمایشگاهی در مقایسه تولیدات مختلف با یکدیگر میباشد.

آیا تامین خواسته ها از نظر فرم هندسه و اندازه محدود میباشد؟

در گذشته شاید این مسئله مطرح بود اما امروزه با قالب‌هایی متنوع و مدرن، محدودیت چندانی برای تولید کننده وجود ندارد و امکان تولید انواع و طرح‌ها و فرم‌های هندسی فراهم است. با این اوصاف، کارخانه‌جات می‌توانند با استفاده از طراحان خلاق در تیم های R&D و بهره گیری از قالبسازان  و مدلسازهای حرفه ای، تنوع در طرح و انعطاف در خواسته های مشتریان را به عرصه عمل برسانند.

تفاوت ها در قیمت بتن اکسپوز ناشی از چیست؟

عواملی همچون کیفیت مصالح ساختمانی، شکل ظاهری محصول، عیار بتن، فرایند و ساعت کاری صرف شده، پیچیدگی تولید و… از عوامل موثر در قیمت یک سازه بتنی هستند. برای اینکه بهتر به نحوه قیمت گذاری محصولات بتن اکسپوز در ارائه های گوناگون در بازار پی ببریم و در تصمیم گیری به نحو شایسته ای عمل کنیم، بایستی برای موارد ذیل جستجو و پاسخ مناسب آنرا بیابیم:

میزان خواسته های فنی و معماری ما از محصول مورد نیاز چیست؟
پایداری و عمر مورد نیاز در کاربرد این قطعات چه مدت زمانی مد نظر میباشد؟
راستی سنجی پارامترهای ادعایی تولید کننده با بررسی های آزمایشگاهی و جستجو در سوابق و حسن شهرت تولید کننده.
بررسی ساختار سازمانی و تضمین کیفیت تولید کننده جهت شناسایی اعتبار در مراجعات احتمالی بعدی

فارغ از اینکه بصورت طبیعی تمام مشتریان قیمت تمام شده و هزینه های پروژه های شخصی خود را از جمله عوامل با اهمیت بالا تصور میکنند اما بایستی در نظر داشته باشیم که گاهی اوقات هزینه های ترمیم و بازسازی در آینده در پایان بسیار گرانتر و در برخی مواقع غیر ممکنی را به هزینه های اولیه اقتصادی تصور شده اضافه مینمایند .

البته امروزه نوسانات پی در پی عوامل و مواد اولیه نیز خود باعث تغییرات قیمت در بازه های زمانی مختلف میگردد که منظور از مسائل مطرح شده پیش از این به بررسی قیمت در یک بازه زمانی در تولیدات گوناگون میباشد.

در نهایت صرفه اقتصادی با چه انتخابی در مصالح میباشد؟

محصولات تولید شده بصورت جاری یا پیش ساخته با بتن اکسپوز، در کاربردها و مشخصات هندسی یکسان بسیار ارزانتر و مقرون به صرفه تر از مصالح مشابه از جمله سنگ ، چوب و ... در دسترس میباشند. شرکت تساسنگ با ارائه سبد کاملی از محصولات کاربردی در حوزه ساختمان و مدیریت شهری مصادیق زیادی از این مقایسه ها را در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار داده است به طوریکه به عنوان مثال کاهش قیمت بتن در محصول پله نسبت به محصولات سنگی حتی تا بیش از ده برابر و یا در تایل‌های دکوراتیو تا بیش از 8 برابر کاهش و یا در تولید المانهای خاص سه بعدی تا دهها برابر کاهش را شاهدیم و این جالب تر خواهد بود که در کنار این کاهش قیمت ما با افزایش مقاومت و خواص کیفی این محصولات نیز مواجه میباشیم (بدلیل کنترل دقیق تر در فرآیند تولید).

شرکت تسا سنگ مفتخر است که مجری طرح‌های عظیمی در کشور نظیر مصلای تهران، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مرقد امام خمینی، بیمارستان قزوین، بیمارستان خرم آباد، بیمارستان نور و مبلمان شهری، طرح‌های نما و کف اکثر پیاده روها، بوستان‌ها و پارک‌های چندین استان در سطح کشور بوده است.

شرکت تسا سنگ، بعنوان کارخانه‌ای به‌نام و باسابقه در زمینه تولید انواع محصولات بتنی، با کادری ماهر و با سابقه در زمینه تولید انواع بتن، آماده ارائه خدمت به مشتریان عزیز می‌باشد. تسا سنگ، انواع محصولات پیش ساخته اکسپوز را در بالاترین کیفیت و عیار بتن بالای ۸۰۰ تولید می‌کند که چیزی بیش از دو برابر عیار بتن‌های موجود در بازار است. تمامی سفارشات مشتریان عزیز پذیرفته و در بهترین شکل و کم‌ترین زمان تحویل می‌گردد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول