اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

متولی ساخت سالن تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی نیست؛ 27 میلیارد بودجه دردی را از تئاتر دوا نمی‌کند

حسن رونده مدیر استانی اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به احیای مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای از سال گذشته گفت:متولی ساخت سالن اداره هنرهای نمایشی نیست چون مربوط به حوزه وزارتخانه است که دفتر منابع طرح‌های عمرانی باید جواب دهد. مسئله ما موضوع حمایت‌هایی در حوزه آموزش است درباره جشنواره‌هایی که دارد برگزار می‌شود، گروه‌های نمایشی، اجراهای عموم و سیاست کلی که حاکم بر حوزه تئاتر است.

متولی ساخت سالن تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی نیست؛ 27 میلیارد بودجه دردی را از تئاتر دوا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی است، اداره کلی که مسئولیت برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر را دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در رابطه با دستاوردهای جشنواره منطقه‌ای و استانی امسال بیان کرد: از اسفند پارسال وارد چرخه کار شدیم شیوه نامه‌ای تنظیم شد که با توجه به وضعیت موجود چندین بار پالایش شد و در فروردین توانستیم شیوه نامه را ارسال کنیم با توجه به وضعیت بچه‌ها و گروه‌های نمایشی و استان‌ها اتفاق جدیدی در جشنواره تئاتر استانی رخ داد، در سال 1402 بخش خیابانی به منطقه‌ای اضافه شد.

وی افزود: البته سال‌های گذشته این اتفاق را داشتیم اما امسال این اتفاق بررسی شد و توسط دکتر نظری مسئله را ارزیابی کردیم و به استان‌ها ابلاغ شد در خرداد ماه اصلاحیه اعلام شد به بخش استانی خیابانی هم متمم شد برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و ما با توجه به وضعیتی که استان‌ها به لحاظ اقلیمی داشتند متاسفانه برگزاری در اوایل آبان ماه و آذر شکل گرفت بر اساس تجربه‌ای که داشتیم.

رونده ادامه داد: بعد از 7 سال دوباره با استان‌ها صحبت کردیم و همه مسائل موضوعات را بررسی کردیم و دوست داشتیم که امسال در 5 یا 6 منطقه برگزار کنیم منتهی به واسطه مشکلات مالی و بودجه‌ای ما به 4 منطقه مثل سال گذشته بسنده کردیم. اتفاقی که در جشنواره مناطق افتاد امسال ما یک ویژگی را گذاشتیم و آن بحث اقلیم منطقه بود که ما آمدیم به آنها از منطقه 1 الی 4 هویت دادیم و گفتیم پارس، خاوران، جاده ابریشم و سهند.

به مناطق هویت دادیم

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه تصریح کرد: به این ترتیب به مناطق هویت دادیم و 32 استان را در 4 منطقه شیراز «پارس»، خراسان رضوی «خاوران»، سمنان «جاده ابریشم» آذربایجان شرقی را به نام «سهند» برگزار کردیم تقسیم بندی کردیم ودر هر منطقه 8 استان را قرار دادیم. به هر حال این استان‌ها که با جنوب کرمان در مجموع 32 استان می‌شود هر کدام 8 استان را میزبانی کردند که از 5 دی ماه تا 20 دی ماه اختتامیه تبریز را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در منطقه پارس 33 گروه که شامل 16 گروه خیابانی و 17 گروه صحنه‌ای بود داشتیم در خراسان رضوی که منطقه خاوران است 37 گروه با 16 خیابانی و 21 صحنه‌ای داشتیم، در جاده ابریشم 31 گروه که شامل 20 صحنه‌ای و 11 خیابانی بود داشتیم و در آذربایجان شرقی 29 گروه با 11 خیابانی و 28 صحنه‌ای داشتیم از نظر سیستم پژوهش چیزی حول و هوش 1400 الی 1500 هنرمند را توانستیم در قالب گروه‌های نمایشی پوشش دهیم که در این 4 منطقه اعزام شدند. تلاش شده که از این 4 منطقه بتوانیم 12 الی 15 گروه را برای فجر داشته باشیم.

رونده در رابطه با تامین بودجه جشنواره گفت: جشنواره منطقه‌ای کش و قوس‌های زیادی دارد، چند عیب و چند حسن دارد؛ عیب‌هایی که دوستان از سال‌های گذشته به آن اشاره می‌کردند و قائل بر این بودند که نباید جشنواره برگزار شود چون گروه‌ها نمی‌آیند تا کارهای یکدیگر را ببینند و این جشنواره مختص قشر خاصی خواهد شد، مردم از جشنواره استقبال نمی‌کنند و موارد این چنینی. ولی به نظر من اینگونه نیست گروه‌ها می‌آیند، حضور پیدا می‌کنند و کارهای یکدیگر را می‌بینند کلی سفر ایجاد می‌شود ودر اقتصاد آن استان تاثیر می‌گذارد، نقدینگی و چرخش مالی ایجاد می‌کند به هر حال مردم، گروه‌ها، استاندار شهردار می‌آیند، شرایط و شور و شعفی در استان شکل می‌گیرد.

وی افزود: باید بپذیریم که اگر بخواهیم 5 میلیارد در استان‌ها برای تئاتر هزینه کنیم، شهرداری، استانداری، شورای شهر این پول را به این آسانی به بخش تئاتر تزریق نمی‌کند، ما می‌توانیم به این بهانه پول را بگیریم و صرف بچه‌های تئاتر کنیم. 

متولی ساخت سالن تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی نیست 

رونده در رابطه با برنامه‌هایی برای کمبود امکاناتی نظیر سالن در استان‌ها توضیح داد: متولی ساخت سالن اداره هنرهای نمایشی نیست چون مربوط به حوزه وزارتخانه است که دفتر منابع طرح‌های عمرانی باید جواب دهد. مسئله ما موضوع حمایت‌هایی در حوزه آموزش است درباره جشنواره‌هایی که دارد برگزار می‌شود، گروه‌های نمایشی، اجراهای عموم و سیاست کلی که حاکم بر حوزه تئاتر است.

وی افزود: در حوزه حمایت‌های کتاب، فیلم، تجهیز وسائل مثل پرژکتور، خرید لامپ با استان‌ها مشارکت داریم مثلا در جشنواره جاده ابریشم سمنان 20 پرژکتور اعزام کردیم که بتواند خود را احیا کند شرایطی ایجاد شود که بتوانند کارشان را اجرا کنند البته ساخت تجهیز به عهده خود وزارتخانه است که ردیف بودجه آن فرق می‌کند ما تنها از آنها حمایت می‌کنیم.

 27 میلیارد بودجه دردی را از تئاتر دوا نمی‌کند

رونده تصریح کرد: با بودجه 27 میلیاردی مرکز هنرهای نمایشی نمی‌شود از همه حمایت کرد. این پول‌ها کفاف جشنواره را نمی‌دهد چون جشنواره منطقه‌ای، استانی، فجر، مقاومت، کودک ون وجوان، آیینی و سنتی و عروسکی را داریم. ببینید هر کدام از اینها چقدر بودجه می‌برد بنابراین 27 میلیارد بودجه دردی را از تئاتر دوا نمی‌کند ما باید شرایط اداره کل هنرهای نمایشی را ارتقا دهیم وبه سمت سازمان تئاتر برویم مثل سازمان سینمایی و این اتفاق باید در حوزه شورای سازمان انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شکل بگیرد و ما می‌توانیم خود را از این فضا نجات دهیم در غیر اینصورت این اتفاق همچنان باقی خواهد ماند.

آموزش تعطیل نشده است

وی در رابطه با جایگاه استان‌ها در بحث آموزش گفت: آموزش تعطیل نشده ما همین امسال در قالب طرح تئاتر پیشکسوتان عزیزانی مثل آتش تقی پور را اعزام کردیم به استان اردبیل، اکبرزنجان پور به شیراز و اساتید دیگر را هم به استان‌های خراسان شمالی، سیستان وبلوچستان و زنجان فرستادیم ودر گرایش‌هایی که خود عزیزان در خواست کرده بودند برای آنها کارگاه گذاشتیم.

مدیر استانی اداره کل هنرهای نمایشی در خاتمه تاکید کرد:ما آماده هستیم براساس تقاضای دوستان برای هر کارگاهی که باشد اساتید را اعزام کنیم و غافل هم نشیم از اینکه الان بسیاری از استان‌ها از تهران جلوتر هستند و دانشگاه دارند و با خارج از کشور ارتباط دارند.  با همه تفاسیر ما مسائل مربوط به اسکان و ورود گروهه در مناطق را مدیریت کردیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول