اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

معضلات محیط زیستی معدن گچ خاوند با اتمام فعالیتش به پایان می‌رسد

فعالیت معدن گچ خاوند که با بهره‌برداری از معدن گچ روستای گاوکشک سبب ایجاد خطر و آسیب‌های محیط زیستی شده بود تا پایان اسفندماه جاری به پایان می‌رسد.

معضلات محیط زیستی معدن

اردشیر الله‌وردی، عضو شورای روستای گاوکشک در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز، در خصوص معدن گچ این روستا گفت: معدن گچ در عمق  2.5 کیلومتری قرارگاه حیات وحش روستای گاوکشک شهرستان کوهچنار قرار گرفته است.

وی افزود: بهره برداری از این معدن که از پناهگاه های محیط زیست و زیست‌کره است ممنوع اعلام شده و اداره محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس نیز بهره برداری از این معدن را به دلیل وجود خشکسالی ممنوع اعلام کرده اما هنوز از آنجا بهره برداری می‌شود.

آسیب به گونه های گیاهی، جانوری و آب شرب منطقه 

او به آسیب های وارد شده به محیط زیست منطقه پس از بهره برداری اشاره کرد و توضیح داد: بهره برداری از این معدن به گونه های گیاهی و جانوری بومی منطقه از جمله نوعی سوسک، قارچ زغالی و درختانی که با گرد گچ فعالیت طبیعی‌شان مختل شده و به موارد دیگر نیز آسیب رسانده است.

وی افزود: به دلیل اینکه معدن در آبریز بالادست قرار گرفته بهره برداری از آن باعث میشود گچ وارد آب های فصلی شود و آب آشامیدنی را با مشکل مواجه کند. 

او با بیان اینکه با وجود این معضلات و ممنوعیت ها، معدن گچ مشغول به فعالیت و بهره برداری است، گفت: علی‌رغم این مشکلات، معدن گچ در دل رودخانه خشک واقع شده و همین موضوع باعث می‌شود که گرد گچ با آب فصلی مخلوط شود و به آب اشامیدنی منطقه و آبریزهای دیگر آسیب بزند. 

پیگیری برای جلوگیری از فعالیت معدن گچ

این عضو شورای منطقه گاوکشک در خصوص پیگیری برای جلوگیری از این فعالیت گفت: ما این موضوع را در مدت زمان زیادی پیگیری کرده ایم، ابتدا در سال 94 به مدت 3 سال این معدن تعطیل شد اما دوباره شروع به کار کرد و دوباره معضلات گریبان گیر منطقه شد.

وی اضافه کرد: در نهایت به تازگی با همکاری و پیگیری استاندار فارس موفق شدیم مانع فعالیت این معدن و آسیب های بیشتر آن به منطقه بشویم و قرار است تا پایان اسفند جاری این معدن دیگر فعالیتی نداشته باشد و امیدواریم این تعطیلی همیشگی باشد و شاهد راه اندازی مجدد آن در آینده  نباشیم‌.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول