اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

نمی‌شه یک‌شبه با عضله‌های پوشالی خوش‌هیکل شد

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برخی از ورزشکاران به جای ممارست و تمرین؛ به علت عدم‌آگاهی یا بدآگاهی می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی افزایش حجم عضلات داشته باشند.

نمی‌شه یک‌شبه با عضله‌های پوشالی خوش‌هیکل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هر از چندگاهی تعدادی از ورزشکاران به سمت داروهای مختلف به منظور افزایش کارآیی ورزشی سوق داده می‌شوند این داروها ضمن ایفای نقش‌های زودگذر عوارض و گاهی مسمومیت‌های غیرقابل جبرانی را به جا می‌گذارند؛ باید این است که در محیط ورزش حرفه‌ای که ورزشکاران نیاز به توانی فراتر از آنچه قابل تصور است دارند، استفاده از روش‌های افزایش توان گاهی به صورت قانونی پذیرفته شده و گاهی هم به صورت غیرمنطقی و خطرناکی اتفاق می‌افتد.

متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از برخی داروها که زیان‌های بسیار زیادی دارد در بین ورزشکاران حرفه‌ای رایج شده و گاهی به قیمت مرگ آن‌ها تمام می‌شود.

تأسف بیشتر این است که بین ورزشکاران تازه‌کار که می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند استفاده از داروها به صورت بی‌رویه و بیش از حد رایج است.

حسین بیگلری دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص استفاده نابه‌جا و بی‌رویه از داروهای نیروزا بر سلامت جوانان و ورزشکاران، می‌گوید: برخی از ورزشکاران به جای ممارست و تمرین؛ به علت عدم‌آگاهی یا بدآگاهی می‌خواهند در کوتاه مدت به صورت نمایشی به حداکثر عناوین، مقام و مدال برسند.

وی ادامه داد: متأسفانه در این دسته از ورزشکاران، روح اصلی ورزش که اخلاق ورزشی و کسب منش پهلوانی است، کم‌رنگ شده و فرد با استفاده از انواع داروهای نیروزا جان خود را به خطر انداخته تا بلکه به مقام قهرمانی و مدالی برسد.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شایع‌ترین عوارض سوءمصرف داروهای نیرو‌زا ورزشی را در قالب عوارض روحی روانی(پرخاشگر، خشونت و نزاع)، کبدی، کلیوی، آسیب‌های اسکلتی، عضلانی، پوستی، ریزش مو، زخم معده و حتی ناباروری و نازایی عنوان کرد و افزود: استفاده از این مواد نیروزا تبدیل به یک نوع آسیب اجتماعی و فرهنگی برای یک جامعه می‌شود.

وی با اشاره به تبلیغات وسوسه‌انگیز در استفاده از مواد نیروزا، گفت: این مواد نیروزا بعضا تقلبی توسط عده‌ای از سودجویان و دلالان برای کسب حداکثر سود مالی حتی به روش‌هایی تاریخ اعتبار را تغییر می‌دهند و سبب چندین برابر شدن عوارض در افراد می‌شود.

بیگلری خاطرنشان کرد: معمولا افراد ورزشکار آهسته آهسته در طول زمان با ممارست زیر نظر مربی و کارشناس ورزشی و تغذیه و... حجم و عضلات بدن پیدا می‌کنند و خوش‌ هیکل می‌شوند؛ افزایش بی‌رویه حجم عضلات براثر سوءاستفاده داروهای نیروزا بوده که اصلا منطقی و علمی نیست.

وی متذکر شد: خانواده‌ها و والدین باید ورزش سلامت محور را ترویج دهند نه عواقب محور که عوارض ماندگاری آن سال‌های سال به همراه فرزندانشان باشد.

بیگلری در راستای آگاهی والدین، تصریح کرد: وقتی فرد هورمون‌های تستوسترون و یا ناندرولون را تزریق می‌کند بدن دیگر آن را نمی‌سازد سبب اختلالات فراوان هورمونی در بدن و همچنین عوارض بی‌قراری، پرخاشگری، نزاع و... می‌شود.

بیگلری در خصوص استفاده بی‌رویه از دگزامتازون و یا کورتون، گفت: استفاده بی‌رویه آن سبب از کارافتادن غده فوق‌کلیوی آدرنال می‌شود و فرد را دچار عوارض از پوستی گرفته تا گوارشی، عصبی، روحی و روانی، کبدی و کلیوی می‌‌کند.

وی مهمترین اصل را بر پیشگیری بیان کرد و گفت: همیشه می‌توان تا حدودی از عوارض با مراجعه به پزشک جلوگیری کرد، اما هدف پیشگیری است و هدف از ورزش؛ تندرستی و سلامتی است و نباید خود را با اصول نادرست دچار عوارض و بیماری کرد.

پایان پیام/۸۱۰۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول