اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

اجرای ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در مناطق شهری ایلام

مدیرکل فناوری و اطلاعات ایلام گفت: در دولت سیزدهم در مناطق شهری ۱۷۰ کیلومتر فیبر زمینی و ۳۳۰ کیلومتر فیبر هوایی توسط شرکت های‌وب انجام شده است.

اجرای ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در مناطق شهری ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، علی کریمی مدیرکل فناوری و اطلاعات استان ایلام، شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در نشست و گفت‌وگوی مجازی اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام با مدیرعامل دستگاه‌های اجرایی استان در نشست در کارگروه کار، کرامت و پاسخگویی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در ایلام، در خصوص توسعه زیرساخت‌های فناوری و اطلاعات ایلام در دولت سیزدهم، گفت: در حوزه فیبر نوری نصب شده، در فاز اول برای روستاها ۱۸۵ کیلومتر از دولت قبل شروع شد که ۱۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است و در فاز دوم ۴۱۷ کیلومتر در سراسر استان پیش بینی شده است که از چند ماه پیش آغاز شده و تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی افزود: بیشترین فیبر در بخش کارزان سیروان، نرگسی ایوان، شهرک اسلامیه مهران، گنداب و انجیره آبدانان، چمژاب دره‌شهر، بردی و پتک دهلران و...  نصب شده است، و با توجه به اینکه سرعت‌های بالا در بستر فیبر روستایی امکان‌پذیر است قطعاً به سطح کیفی آنتن‌دهی و خدمات ارتباطی روستا کمک خواهد کرد. 

مدیرکل فناوری و اطلاعات استان ایلام ادامه داد: در مناطق شهری پروژه ملی ftth توسط شرکت های‌وب انجام شده است که ۱۷۰ کیلومتر فیبر زمینی و ۳۳۰ کیلومتر فیبر هوایی و در مجموع ۵۰۰ کیلومتر توسط این شرکت اجرا شده است، همچنین سهم مهران ۴۴ کیلومتر است و چون ایلام ۲۷ شهر دارد برای ۲۵ شهر دیگر باید لینک انتقال بین شهری به طول ۷۰۰ کیلومتر اجرا شود که در دستور کار قرار دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: در اربعین امسال همراه اول ۸ سایت پرتابل که قابلیت جابجایی دارد و ایرانسل ۷ سایت در مجموع ۱۵ سایت به شبکه تلفن همراه اضافه شد و بالن ارتباطی و وای فای رایگان همه اپراتورها و شرکت مخابرات از اهم و خلاصه خدمات در اربعین بود. 

وی یادآور شد: در بحث ftth فیبر نوری شهری، های وب ۱۱۰۰ مشترک و شرکت مخابرات ۴۰۰ مشترک دارد و پوشش شهری ۱۰۰درصد است؛ در حال حاضر ۹۷ درصد روستاها دارای اینترنت هستند ولی ۸۸ درصد روستاها از اینترنت پرسرعت بهره‌مندند. 

وی اظهار داشت: ضریب نفوذ اینترنت در حال حاضر ۹۹ درصد است و با توجه به اینکه ۹۲ روستا هم از ابتدای دولت تاکنون کار شده (سهم مخابرات تا قبل از دولت سیزدهم ۷۱ روستا است) امیدواریم این روند رو به رشد ادامه داشته باشد. 

مدیرکل فناوری و اطلاعات استان افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۹۰۰ کیلومتر فیبر دارد که سهم شرکت مخابرات ۱۰۴۰ کیلومتر و شرکت های‌وب ۵۰۰ کیلومتر است و پروژه‌های روستایی که با شرکت مخابرات پیش می‌رود از محل اعتبارات روستایی است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد فیبر نوری نصب شده برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه محقق شده و امیدواریم تا پایان سال به ۹۹ درصد برسد.

وی ادامه داد: بیشترین تمرکز روی سایت‌های تلفن همراه در روستاها است و ایجاد سایت‌های جدید در روستاها و اجرای فیبرنوری روستایی با توجه به اینکه قابلیت بسترسازی و امکان ارتباط تا ۵۰ سال آینده در کل دنیا را دارد، می‌تواند پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص نسل پنجم اینترنت در استان ایلام ۵ سایت راه‌اندازی شده است که سهم ایرانسل یک سایت در سیدالشهداء، همراه اول یک سایت در منطقه جانبازان، همچنین آبدانان، ایوان و دهلران هم هر کدام یک سایت نصب شده دارند و امیدواریم تا پایان سال ۵ سایت دیگر توسط همراه اول نصب شود که جزو هدف‌گذاری است و امیدواریم که این امر محقق شود.

مدیرعامل فناوری و اطلاعات استان ایلام همچنین گفت: پوشش جمعیتی همراه اول بالای ۹۹ و ایرانسل ۸۵ درصد است و در جاهایی که ایرانسل پوشش ندارد از رومینگ همراه اول و بالعکس استفاده می‌شود.

وی متذکر شد: تعداد دفاتر پیشخوان ۱۲۶ دفتر است که از این تعداد ۹۹ دفتر شهری و ۲۷ دفتر روستایی و تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات هستند و چنانچه مراجعه کننده شکایتی داشته باشد در سامانه ۱۹۵ ثبت کند که قطعاً رسیدگی خواهد شد.

کریمی در پایان به شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: شهری که انواع سنسورها و روش‌های الکترونیکی در آن جمع‌آوری اطلاعات داشته باشد و برای مدیریت کارآمد منابع و خدمات شهری بتوان از آن اطلاعات استفاده کرد، در حال حاضر ایلام بستر را داراست و امیدواریم در آینده نزدیک این بستر پاسخگوی اینترنت اشیا و استفاده شهر هوشمند قرار بگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول