اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تپه باستانی «میر» جان می‌دهد

در حالی که میرآبادی‌ها از عدم رسیدگی به تپه و قلعه باستانی شهرشان گله‌مندند شهردار شهر می‌گوید که «اگر این تپه تحویل ما باشد هر کاری برای نجات آن انجام می‌دهیم»

تپه باستانی «میر» جان می‌دهد

خبرگزاری فارس _ کرمانشاه؛ «این تپه و قلعه‌ش برای ما میرآبادی‌ها مثل شناسنامه میمونه اما داره جلوی چشامون ویران میشه» این را حاج‌حسین، یکی از ریش‌سفیدان این شهر می‌گوید.

قلعه و تپه میر که در وسط شهر کوچک 300 خانواره میرآباد در قلب شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد به دلیل عدم رسیدگی و رهاشدن در حال تخریب‌ است. 

این بنای تاریخی 3000 ساله که در 4 خرداد سال 1384 به ثبت ملی رسیده است محل زندگی بزرگانی بود که در گذشته در این محل سکونت داشتند و بجز یک سیم توری که چندسال پیش به دور آن کشیدند و آن هم از بین رفته است برای حفظ آن کار دیگری انجام نشده است.
 
طبق نظر کارشناسان تفاوت خاک و پوشش گیاهی این تپه با دشت اطرافش گویای باستانی بودن آن است به قول امام جمعه میرآباد ماموستا ملامحمد یوسفی «این مکان ظرفیت خوبی دارد و می‌تواند یک مکان گردشگری شود».


قلعه میر که در قلب شهر جای دارد

  

در شهرستان ثلاث باباجانی، 19 تپه باستانی به ثبت رسیده است که تپه میرآباد یکی از آنهاست؛ در تپه‌های باستانی اثری از گذشتگانمان باقی‌مانده و باید در حفظ آن کوشید که اگر از بین بروند فرهنگ تاریخی ما از بین می‌رود.

در حالی که مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه داریوش فرمانی می‌گوید که «قاعده ما حفظ سیاست آثار است. اقدام به کارهایی هم کرده‌ایم اما در جاهایی شهرداری مانع کار شده است» اما شهردار میرآباد یوسف حیدرآبادی می‌گوید که «اگر این تپه تحویل ما باشد هر کاری برای نجات آن انجام می‌دهیم اما میراث فرهنگی زمانی که خواستیم جهت جلوگیری از فرسایش خاک تپه چند درخت بکاریم مخالفت کرد.»

به گفته مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد گردشگری، محمدامیر محمدی، می‌بایست با ورود و نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی بین شهرداری و سرمایه‌گذاران خصوصی تقسیم وظایف صورت گیرد که مهمترین مساله، حفظ حریم و بازسازی این قلعه است و پس از آن ایجاد فضای مناسب برای جذب گردشگران می‌باشد.
انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول