اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید معاون کمیسیون اروپا بر استراتژی «دروازه جهانی» در دیدار با مقامات تاجیکستان

در چارچوب دیدار معاون کمیسیون اروپا با وزیر امور خارجه، نخست‌وزیر و وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان، بر استراتژی «دروازه جهانی» اتحادیه اروپا تاکید شد.

تاکید معاون کمیسیون اروپا بر  استراتژی «دروازه جهانی» در دیدار با مقامات تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، « مارگاریتیس شیناس» معاون کمیسیون اروپا در چارچوب سفر دوره‌ای خود به منطقه آسیای مرکزی با مقامات ارشد تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اطلاعیه نمایندگی اتحادیه اروپا در دوشنبه، این سفر فرصت مهمی را برای بررسی اولویت‌های همکاری تاجیکستان و اتحادیه اروپا فراهم کرد.

معاون کمیسیون اروپا در چارچوب این سفر با «قاهر رسول‌زاده» نخست‌وزیر، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه و «شیرعلی کبیر» وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان مذاکره کرد.

طرفین طی این مذاکرات بر روی موضوعات به‌هم‌پیوستگی در چارچوب استراتژی «دروازه جهانی» اتحادیه اروپا به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، ارتباطات دیجیتال و به‌هم‌پیوستگی «آب و انرژی» تمرکز کردند.

اتحادیه اروپا و تاجیکستان همچنین مسائل همایش آتی سرمایه‌گذاری «اتحادیه اروپا – آسیای مرکزی» را که قرار است 29-30 ژانویه امسال در بروکسل برگزار شود، بررسی کردند.

در دیدار با وزیر امور خارجه تاجیکستان، دو طرف وضعیت کنونی دستورکار همکاری‌های دوجانبه را بررسی و در مورد راه‌های توسعه و گسترش همکاری بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه تبادل‌نظر کردند.

در جریان مذاکرات همچنین در مورد حمایت از کنترل مرزی با افغانستان و اولویت‌های همکاری از جمله در زمینه‌های توسعه پایدار، دموکراسی و حقوق بشر صحبت شد.

در اطلاعیه مطبوعاتی نمایندگی اتحادیه اروپا در دوشنبه خاطرنشان شد: روابط بین اتحادیه اروپا و تاجیکستان در مسیر مثبتی قرار دارد و مذاکرات جاری در مورد توافقنامه مشارکت و همکاری گسترده که روابط بین دو طرف را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد، گواه از این امر است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: تاجیکستان شریک کلیدی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی است و اتحادیه اروپا متعهد به ادامه همکاری نزدیک خود در زمینه‌های اولویت‌دار مانند اقتصاد سبز و دیجیتال، توسعه انسانی و مدیریت منابع طبیعی است.

«دروازه جهانی» اتحادیه اروپا، رقیب پروژه «یک کمربند و یک جاده» چین است، پروژه ای که براساس آن مقامات اروپا متقاعد شده اند که بر مبنای آن طرح‌ههای زیرساختی جایگزین مناسبی را به کشورهای در حال توسعه ارائه دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول