اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس سابق امان: تل‌آویو راهی جز پرداخت بهای سیاسی جنگ غزه ندارد

رئیس سابق امان امروز یکشنبه گفت که اسرائیل برای رهایی از معضل سیاسی جنگ غزه، تنها دو گزینه دارد؛ امضای توافق تبادل اسرا با میانجیگری قطر یا دستیابی به توافق جامع‌تر شامل یک «فرایند صلح» با تشکیلات خودگردان فلسطین.

رئیس سابق امان: تل‌آویو راهی جز پرداخت بهای سیاسی جنگ غزه ندارد

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت صد روز از جنگ غزه، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) تامیر هامان تصریح کرد که با گذشت ۱۰۰ روز از جنگ غزه باید گفت که «اسرائیل» به نقطه عطف سرنوشت‌سازی رسیده و درحال حاضر گزینه‌های مطرح در سطح سیاسی به دو گزینه محدود می شود. تل‌آویو دچار یک معضل سیاسی جدی شده است؛ این‌که با گذشت بیش از سه ماه جنگ، هنوز موفق به حذف رهبری حماس نشده است و اکنون باید همه چیز را پشت سر بگذارد و به یک معامله تبادل اسرا با میانجیگری قطر که به پایان جنگ منجر شود، روی آورد. بهای آن، نیز دادن فرصتی مجدد به حماس برای تداوم حاکمیت بر نوار غزه است. 

این ژنرال سابق نیروهای ذخیره به عنوان رئیس اندیشکده «مطالعات امنیت ملی» در رژیم صهیونیستی افزود اما گزینه دوم، رفتن به سمت یک معامله منطقه‌ای با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی است. در این حالت جنگ تمام می‌شود و تبادل اسرا نیز صورت می‌گیرد اما بهای آن، موافقت اسرائیل با فرایند سیاسی صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین است. 

به نوشته المیادین، هامان بعید ندانست که کابینه نتانیاهو تصمیم‌گیری در این خصوص را به تعویق بیندازد و همچنان رویکرد تداوم اقدام نظامی در غزه را پیش ببرد، که ممکن است بهترین مسیر برای ائتلاف فعلی کابینه باشد، اما این امر به یک وضعیت نهایی باثبات منجر نمی‌شود و ضامن تحقق همه اهداف جنگ نخواهد بود. لذا در نهایت سران اسرائیل باید یکی از دو گزینه مذکور را انتخاب کنند که هر دو نامطلوب هستند اما دستیابی جزئی به اهداف جنگ، یا عزم راسخ برای شکست نظامی حماس، و شاید گشودن یک جبهه جنگ اضافی در شمال را تضمین می‌کند، اما همچنان این تردید وجود دارد که در نهایت به یک تغییر اساسی در معادله امنیت داخلی منجر شود.

وی در پایان تاکید می‌کند که تحقق اهداف جنگ در صورت تداوم آن، بویژه بازگرداندن اسرای اسرائیلی بعید به نظر می‌رسد. 

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول