گروه زندگی؛ عطیه اکبری: چند روز بیشتر به آغاز دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر باقی نمانده است و قرار است کاخ سعدآباد از 29 دی ماه میزبان طراحان مد کشور باشد. اما بدون تعارف باید گفت ما در سالهای گذشته خروجی جشنواره مد و لباس را در ویترین فروشگاهها ندیدیم. اصلا سال هاست جشنواره مد و لباس راه خودش را رفته و بازار پوشاک به ویژه پوشاک بانوان هم راه خودش را. جشنواره مد و لباس هر سال برگزار شده، طراح برگزیدهاش طاووس زرین گرفته اما طرحش وارد بازار نشده و در ویترین خانه یا مزون خودش باقی مانده و این طرف دستهای پنهان در بازار پوشاک بانوان یک روز مانتوی جلوباز را مد کرده، یک روز مانتوی حریر بدن نما و حالا هم که بلوزهای مانتونما بازار را قبضه کرده است.
در این بزنگاه مهم باید دید آیا امسال جشنواره مد و لباس فجر برگ تازهای برای رو کردن دارد و نسخهای برای مد لباس پیچیده یا خیر! به همین بهانه میزگردی را با حضور «سجاد لطفی»؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، «علیرضا بابایی»؛ دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر و «محمد جواد قاسمیان»؛ دبیر کمیته فرهنگی جشنواره مد و لباس برگزار کردیم و صراحتا این موضوعات را با آنها در میان گذاشتیم.
آغاز دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از 29دی ماه در کاخ موزه سعدآباد
*در تمام دنیا جشنوارههای مد و لباس تعیینکننده مد و سبک پوشش مردم آن کشور هستند اما رک و پوست کنده بگوییم که ما تا به حال شاهد چنین خروجی از جشنواره مد و لباس فجر نبودیم. مصداقش مانتوهای جلوباز و مدهای نامتعارفی که بازار را پر کرده اند. آیا قرار هست در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اتفاق تازهای بیفتد و این روال را تغییر دهد؟
لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور: ما زمین بازی را در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر تغییر دادیم و کار را با شعار تحول در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور آغاز کردیم. جشنوارههای قبلی را با دقت بازبینی کردیم. بیش از 500 ساعت با اساتید دانشگاه، صنعتگران، فعالان حوزه صنفی و مسئولان قبلی کارگروه مد و لباس مصاحبههایی انجام دادیم و سعی شد که یک نقشه راهی داشته باشیم تا نقش موثرتری از کارگروه ساماندهی مد و لباس و به تبع آن جشنواره مد و لباس در جامعه ببینیم. ببینیم آسیبها کجا بوده که اوضاع بازار پوشاک بانوان ما اینقدر مشکل دارد.
*به چه نتایجی رسیدید؟ این تغییر در زمین بازی که گفتید چطور انجام شده است؟
لطفی: اول این را بگویم که زیربنای جشنواره مد و لباس فجر در کارگروه مد و لباس ریخته میشود. در دورههای قبلی کارگروه ساماندهی مد و لباس محدود شده بود به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد، در صورتی که کارگروه مد و لباس یک حوزه بین دستگاهی و بین بخشی است، به یک دستگاه و وزارتخانه محدود نمیشود، که صرف یک رویداد و یک جشنواره آن را برطرف و مرتفع کند، وزارت صمت، اصناف، سازمان صدا و سیما و حتی سازمانهای داخل خود وزارتخانه از جمله سازمان سینمایی باید پای کار این کارگروه بیایند که در نتیجه این هم افزایی، زنجیره پوشاک شکل بگیرد. ما به این اطمینان رسیدیم که تا زنجیره پوشاک شکل نگیرد اتفاقی در حوزه پوشاک بانوان نمیافتد و ما هر چه بگوییم شبیه شعار میشود. اما در دورههای قبلی بعضا بوده که سه سال جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار نشده بوده. اما از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ما هر یک ماه و نیم یک بار جلسه تشکیل دادیم با دستورهای مشخص و معطوف به هدف و مبتنی بر کارهای کارشناسی شده.
بررسی آسیب های بازار پوشاک و تحلیل جشنواره مد و لباس فجر با حضور سجاد لطفی؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور،علیرضا بابایی؛ دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ومحمد جواد قاسمیان؛ دبیر کمیته فرهنگی جشنواره مد و لباس در خبرگزاری فارس
مهمانهای ویترینی جشنواره مد و لباس
* شما از زنجیره پوشاک گفتید و این موضوع را حلقه مفقوده در مشکل بازار پوشاک دانستید. یک توضیحی در این خصوص بدهید و بگویید آیا جشنواره مد و لباس فجر امسال این زنجیره را تامین کرده است؟
بابایی؛ دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر: اول از همه نکته مهمی را در نظر بگیریم و آن اینکه شما باید یک قوارهای را برای جشنواره مد و لباس در نظر بگیرید و توقع اضافه و مبالغه آمیزی از جشنواره نداشته باشید، خود جشنواره مد و لباس در فرآیند زنجیره تامین پوشاک یک درصدی تاثیر دارد، یعنی یک متغیر موثر هست، اما شما نمیتوانید توقع داشته باشید که همه مسئلهها و معضلات پوشاک بانوان از طریق جشنواره حل شود.
لطفی: زنجیره پوشاک در یک جمله یعنی از ایده پردازی تا بازار فروش و ویترین. آسیب ما در حوزه لباس بانوان و در خصوص جشنوارههای مد و لباس قبلی این بوده که متمرکز بودیم برطراح. این درست که طراح، مغز متفکر چرخه و زنجیره پوشاک است ولی طراح همه کارها را نمیتواند بکند و در نتیجه آن آسیب مهم که منجر به ناکارآمدی جشنواره میشده شکل گرفته؛ اینکه ما یک لباس خیلی خوب را میبینیم ولی این لباس خوب فقط در ویترین جشنواره میماند، به ویترین مغازه که شمای مشتری باشی و شمای مصرفکننده نمیرسد و آن را نمیبینید.
در دورههای قبل راه حل ما این بوده که تولیدکننده و صنف و صنعتگر را دعوت میکردیم به جشنواره مد و لباس تا آثار طراحان را ببینند و آنها را به تولید انبوه برسانند اما این تولیدکنندهها در واقع مهمانهای ویترینی جشنواره بودند و تقریبا تولید انبوهی شکل نگرفته و آن آسیبهایی که شما اشاره کردید اتفاق افتاده است.
اعمال تغییر و تحولات اساسی در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر
آنچه در اتاق طراحان مد در دنیا میگذرد
*خوب راه حل شما چه بوده؟
لطفی: همان طور که گفتم ما زمین بازی را تغییر دادیم و دو بازیگر مهم را به جشنواره اضافه کردیم. بازیگرانی که درجشنوارههای قبلی زینت المجالس بودند و مهمانان تزیینی جشنواره. گروههای طراحی، اولین گروهی بودند که به جشنواره مد و لباس اضافه شد. فعالان حوزه طراحی و تولید ما باید بدانند که کار طراحی لباس و پوشاک یک عملیات تیمی است نه فردی، در اتاق طراحی ویژندهای مطرح جهانی حوزه پوشاک، بعضا بالای پنجاه نفر مشغول هستند، هر کدام یک فعالیت خاص را دارند و به کل آنها گفته میشود اتاق طراحی و اینکه ما همه آن پنجاه تا کار را از یک نفر انتظار داشته باشیم و بخواهیم یک اتفاق خاصی بیفتد، زهی خیال باطل، نمیافتد. پس اینطور شد که ما تیمهای طراحی را وارد جشنواره کردیم.
*طراحیهای ما تا پیش از این کلا تک نفره بوده؟
بله طراحیها تک نفره بوده و خبری از زنجیره هم نبوده.
*مخاطب بعدی که به جشنواره مد و لباس اضافه کردید چه گروهی است؟
لطفی: امسال برندها یا ویژندها هم به جای تماشاچی، بازیگر جشنواره شدند. حالا توجیه ورود ویژندها چیست؟ شما گفتید چرا پوشاکی که در جشنواره برگزیده شده به ویترین نمیرسد. دلیلش این است که طراح ادراکی از فروش و بازار ندارد و یا دسترسی به بازار ندارد ولی ویژندها یا همان برندها از چهارده حلقه ایده تا عرضه و فروش هشت، نه تایش را دارند. اینکه گفتیم زمین بازی را باید تغییر میدادیم این بود. شما وقتی یک ویژند را دخیل میکنید در جشنواره و از آن میخواهید که طرح بیاورد، مطمئنید طرح او چه برگزیده جشنواره بشود، چه نشود داخل ویترینش هست و به تولید انبوه هم میرسد، چون اصلا این برند این کاره هست و وصله پینهای جلو نمیرود.
این تغییر زمین بازی که گفتیم این بوده است.
جوایز ویژه جشنواره مدو لباس فجر از طاووس زرین تا طاووس بلورین و سیمین
ویژندها(برندها) به جشنواره مد و لباس میآیند
*با این حساب، جایزه جشنواره مد و لباس فجر به چه کسی داده میشود؟
بابایی: ما سه جایزه داریم مبتنی بر فعالیت گروهی که بیشترین اثر را قرار است در بازار داشته باشد، چون من میخواهم نیاز مصرف کنندهام را جواب بدهم، با این حساب «طاووس زرین» ما به ویژندها تعلق میگیرد، «طاووس سیمین» جشنواره به تیمهای طراحی و «طاووس بلورین» به طراحان مستقل ما یا همان طراحان تک نفره داده میشود.
* در جشنوارههای قبلی مد و لباس طاووس زرین و سیمین به چه کسانی داده میشده؟
بابایی: تا قبل از این یک درهم آمیختگی بوده که خیلی به هدفی هم منجر نشده است. قبلا جایزه را صرفا به طراح میدادند.
فشن بوک را بخوانید، طرح بزنید، جایزه بگیرید
*فشن بوک خدمت شما!
*تا اینجا آنچه گفته شد مرتبط بود با شرکت کنندگان جشنواره و تغییراتی که میتواند در نتیجه تاثیرگزار باشد. اما محتوای جشنواره مد و لباس فجر قرار است به چه سمت و سویی برود؟ به فرض که درصدی از زنجیره پوشاک که لازمه اصلاح بازار پوشاک بانوان است در همین جشنواره شکل بگیرد و خروجی به ویترین بیاید. اینکه چه چیزی قرار است به ویترین بیاید هم اهمیت دارد. پوشاک تولید شده قرار هست بازار مانتوی بانوان را از وضعیتی که در آن قرار دارد نجات دهد؟
بابایی: جشنوارههای مد و لباس نیازمند این هست که شما یک برد مضامین داشته باشید که هر طراحی، در هر کدام از بخشها بتواند آن را ببیند و الهام بگیرد؛ مضامینی که باید ناظر بر جامعه ایرانی باشد. ما حدود هشت ماه وقت گذاشتیم. با تیمهای مختلفی رفت و آمد کردیم، برای اینکه به این نتیجه برسیم. در نتیجه این تلاشها یک فشن بوک آماده شد.
یک دفترچهای که باید آن را دست طراح بدهید تا بخواند و بر اساس آن طرح بزند و در جشنواره مد و لباس شرکت کند. خلاصه این بیانیه مضمون این هست که به شمای طراح میگوید الان جامعه شما این هست و چه کاری باید انجام بدهی تا بتوانی بفروشی. در واقع امسال فشن بوک نوع ادبیات ما با طراحان را مشخص کرد. داد نزدیم بگوییم طرح ایرانی اسلامی. داد نزدیم بگوییم عفاف و حجاب. یک فشن بوک آماده کردیم که در آن تمام مفاهیمی که به آن نیاز داریم گنجانده شد که بسیاری از طراحان به نام از دیدن آن لذت بردند.
مد امسال بازار پوشاک را جوایزه جشنواره مد و لباس فجر تعیین می کند؟
*مد برگزیده جشنواره در ویترین مغازه!
*قاعده جشنواره مد و لباس این است که طرحهای برنده جشنواره مد تا چند ماه بعد به تولید انبوه برسند و درفروشگاه عرضه شود. چون به گفته شما بر اساس نیاز جامعه طراحی شده و جایزه گرفته. اما در عمل در سالهای گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است. امسال با توجه به تغییرات جشنواره و فشن بوکی که شما در اختیار طراحان گذاشتید، قرار هست طرحهای برگزیده فقط خاک نخورند؟
لطفی: یکی از چالشهای اصلی ما عدم اتصال طراح به صنعت هست، طراح یک چیزی را تولید میکند، صنعتگر آن را نمیپذیرد و میگه این چیزی که شما طراحی کردی مواد اولیهاش در بازار نیست. طراح میگوید شما هنر را نمیفهمید. صنعتگر هم میگوید که من فلان طرح را از فلان سایت 100هزار تومان میخرم. تولید میکنم. میفروشم و مردم هم راضی هستند.این یعنی ما در اتصال بنده طراحی به بدنه صنعت دچار مشکلیم، جشنواره در ریل قبلیاش این اتصال را فراهم نکرده یا نتوانسته که محقق کند.ما موظف هستیم این چالش را برطرف کنیم.
در سالهای قبل اینطور بوده که کارگروه ساماندهی مد و لباس از طرحهای برگزیده حمایتهایی داشته، تسهیلاتی را برای طراح در نظر گرفته اما لزوما شما نمیتوانید توقع داشته باشید که این طراح سواد بازرگانی داشته باشد، سواد حقوقی داشته باشد، بتواند مواد اولیه تهیه کند و بشود یک تولیدکننده، پس لازم بود که در این مسیر تغییراتی ایجاد شود. دو بدنه صنعت و بدنه طراحی با هم دچار تضادها و تعارضهایی شدند و این تعارض را من دولت به عنوان حاکمیت باید برایش برنامهای برایش بچینم که به حداقل برسد.
مسئولان جشنواره مد و لباس فجر می گویند امسال قرار است در جشنواره برای نوجوانان سنگ تمام بگذارند. ببینیم و تعریف کنیم!
مدسازی برای نوجوانان در جشنواره مد
*ما هیچ وقت نوجوان هایمان را در بحث پوشاک ندیدیم، یعنی شاید بشود گفت مظلومترین مخاطب ما در بحث مد و لباس، نوجوانها بودند و در نتیجه برنامه نداشتن وضعیت پوشاک این قشر به شدت تحت تاثیر فضای مجازی و فرهنگ غرب قرار گرفته و الان یک سری از نوجوانها سبکهای خاصی از پوشش را دارند که معلوم نیست این سبک از کجا آمده. امسال نوجوان ها سهمی از جشنواره مد و لباس دارند؟
قاسمیان؛ دبیر کمیته فرهنگی جشنواره مد و لباس: امسال، جشنواره مد و لباس فجر برای چهار مخاطب درنظر گرفته شده است و تولید برای آنها انجام میشود که شامل مردان، زنان، دختران و پسران است و به تعبیری، برای اولین بار طراحی برای نوجوانها موردنظر قرار گرفته و ویژندها و طراحان تخصصی نوجوانان اقدام به طراحی لباس برای این گروه سنی کردهاند.
بفرمایید فشن فیلم
*امسال کارگردان فشن فیلم ها هم جایزه می گیرند
*صرف نظر از چالش ها و مشکلات، در یک جمع بندی خلاصه وار در مورد جشنواره مد و لباس توضیحاتی بدهید و بخش های اصلی جشنواره را مرور کنید!
بابایی: در مجموع باید بگویم که امسال در جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر سه بخش داریم که عبارتند از مد و صنعت، لباس تراز اجتماع و مد و رسانه که بسیاری از عکاسان، طراحان و طراحان پوستر، کارگردان فشن فیلمها هم شامل دریافت جایزه خواهند شد و امیدواریم که در حوزه رسانه مد، ایدههای جدیدی که هم سو با فرهنگ و هنجار جامعه خودمان است داشته باشیم. ما تلاش کردیم امسال با تعریف جایزه در تبلیغات مد به سمت تغییر فرهنگ و به سمت خلاقیت بیشتر در مد برویم.
چون شما نمی توانید صنعت پوشاک را از صنعت تبلیغات جدا ببینید، هنر صنعت نیازمند تمرکز رسانه ای هست، حتما در این فرآیند ها و در این مدل های تبلیغاتی در حوزه لباس، مدل هایی وجود داره که به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و امروز هم دنبالش نیستیم، اما آیا ایده های جدید وجود دارد که ناظر بر زیست بوم ما باشد و تبرج در آن وجود نداشته باشد؟ قطعا وجود دارد و ما به دنبال این نوع مدسازی رسانه ای هستیم.
پایان پیام/