اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

درددل‌های یک هنرمند موسیقی نواحی؛ گرایش جوانان به سمت سازهای غربی دردآور است

باسم حمادی هنرمند اهوازی حاضر در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی از گرایش جوانان به سازهای غربی انتقاد کرد.

درددل‌های یک هنرمند موسیقی نواحی؛ گرایش جوانان به سمت سازهای غربی دردآور است

باسم حمادی سرپرست موسیقی هورنشین اهواز که در جشنواره موسیقی نواحی شرکت کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس گفت: موسیقی صدای انسان‌های بی صدا است و به واسطه آن می‌توانیم فرهنگ کشورمان را به جهانیان معرفی کنیم. موسیقی هورنشین یک سبک از موسیقی اعراب است که نمادی از حماسه، وفاداری و جهاد مردم در آن به نمایش درآمده است. 

وی درباره حفظ این نوع موسیقی خاطرنشان کرد: ما توانستیم از طیق شعر و ادبیات فضائل و حکمت را به نسل های دیگر آموزش دهیم. موسیقی برای تمام افراد جذاب است به واسطه آن می‌‍توانیم پیام خودمان را بهتر به جهانیان برسانیم.

باسم حمادی با اشاره به نقش جشنواره موسیقی نواحی در نشان دادن فرهنگ ایرانیان یادآور شد: اقوام در ایران ظرفیت بسیار خوبی دارند. در این جشنواره می‌توانیم زیبایی و تنوع هنرمندان کشور را به نمایش بگذاریم. زمانی که اقوام در کنار هم هستند رنگین کمانی از قوم‌ها شکل می‌گیرد اما در بحث همگرایی وحدت اقوام نقش متفاوتی دارد. ما در اینجا می‌خواهیم بگوییم کشور ما موسیقی، گویش و لباس های مختلفی دارد اما همه ما ایرانی هستیم و در یک تالار فرهنگ کشورمان را نشان می‌دهیم.

این هنرمند افزود: کشش جوانان به سمت سازهای غربی همچون گیتار و پیانو دردآور است؛ البته انتظار نداریم این سازها از بین برود اما باید آموزش سازهای سنتی خودمان در اولویت باشد. در آموزشگاه‌ها تورهای موسیقی برگزار کردیم و به واسطه آن می‌خواهیم این فرهنگ را در آن‌ها بیدار کنیم و اهمیت یک ساز و موسیقی اصیل را به نمایش بگذاریم. موسیقی نواحی در حال رونق است و با کلاس‌هایی که برگزار می‌کنیم جوانان و نوجوانان به سمت سازهای اصیل همچون کمانچه، نی و عود گرایش پیدا می‌کنند. زمانی که ساز اصیل خودمان را آموزش می‌بینند می‌توانند موسیقی اصیل را حفظ کنند.

وی با اشاره به میزان استفاده از سازهای اصیل در مراسمات قبیله‌ای اهواز ادامه داد: یک برهه‌ای جوانان در مراسمات به سمت موسیقی غربی رفتند اما در حال حاضر این اتفاق معکوس شده و استفاده از ساز‌های اصیل قوت پیدا کرده است. متاسفانه جوانان فکر می‌کنند یادگیری سازهای اصیل در چند ماه اتفاق می‌افتد و صبر آن ‌ها در یادگیری این نوع ساز کم است. 

باسم حمادی در پایان گفت: ما سعی کردیم با سازندگان ساز صحبت کنیم و از آن‌ها بخواهیم سازهایی با قیمت متوسط بسازند تا جوانان بتوانند آن‌ها را تهیه کنند در کنار آن سعی کردیم قسمتی از هزینه را از طرف آموزشگاه ها پرداخت کنیم تا به کسانی که مشتاق یادگیری سازهای اصیل هستند فشار نیاید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول