اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تمدید 10 ساله حضور نظامی آمریکا در قطر

رسانه‌های غربی از توافق میان واشنگتن و دوحه بر سر تمدید ۱۰ ساله حضور نظامی آمریکا در پایگاه «العُدَید» خبر دادند.

تمدید 10 ساله حضور نظامی آمریکا در قطر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه سی ان ان آمریکا امروز (چهارشنبه) به نقل از چهار مقام این کشور، از توافق میان واشنگتن و دوحه برای تمدید ۱۰ ساله حضور نظامی آمریکا در پایگاه بزرگ «العدید» خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع مطلع نوشت که دو کشور در این راستا به توافق رسیده‌اند و به طور رسمی خبر آن اعلام خواهد شد.

به نوشته این خبرگزاری، پایگاه هوایی العدید، بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود و در منطقه بیابانی جنوب غرب دوحه واقع شده است. نیروی هوایی قطر و انگلیس نیز از این پایگاه استفاده می‌کنند.

این پایگاه، در عملیات‌های هوایی آمریکا در افغانستان و غرب آسیا نقش محوری دارد و می‌تواند تا ۱۰ هزار نظامی را در خود جای بدهد و «بزرگترین تاسیسات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه» به شمار می‌رود.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در ماه دسامبر گذشته در سفری به قطر با حضور در پایگاه «العدید» از افزایش هزینه‌کرد دولت قطر در این پایگاه قدردانی کرد.

قطر از متحدان اصلی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود، به طوریکه، آمریکا عنوان «متحد خارج از ناتو» که روابط راهبردی با ارتش این کشور دارد را به قطر اطلاق می‌کند.

خبر توافق برای تمدید حضور آمریکا در این پایگاه در حالی منتشر می‌شود که قطر به عنوان میانجیگر در مذاکرات مربوط به جنگ در غزه نقش موثری ایفا کرده و این موضوع باعث گفت‌وگوهای منظم بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، شده است.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول