اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جهان درون زن انقلابی

گسترهٔ اثر زن تراز ایران اسلامی به خانه و خانواده خلاصه نمی‌شود. اگرچه زمان خروج از خانه را به اقل می‌رساند اما می‌داند غریبه بودنش با اجتماع، مادری‌اش را تضعیف خواهد کرد.

فارس پلاس؛ آزاده محمودیان در یادداشتی نوشت: ۱. والاترین مقام زن، مادری است. مادر، کارخانهٔ انسان‌سازی است. جسم انسان با عصاره و استخوان او، و جان انسان با ملکات او متکوّن شده و پرورش می‌یابد. دنیا و عقبای انسان شکل می‌گیرد در بطن مادر؛ که «السّعید سعید فی بطن اُمّه و الشّقی شقی فی بطن اُمّه». بطن و رحم مادر نازنین محل صورتگری پرودگار است. زن تراز ایران اسلامی با این حقیقت ناب آشناست و آن را مایهٔ شرافت خود در جهان می‌داند؛ و می‌داند هیچ شأنی از شئون او همتای شأن مادری نیست. او چراغ خانه و محور خانواده و خزانهٔ محبت است؛ پس می‌داند که به او سکونت و آرامش می‌یابد مرد؛ به قلب او، به محبت او و به فهم او تکیه می‌زند و در مردانگی‌اش تواناتر می‌شود. پس حرمت مردش را ارج می‌نهد و مایهٔ قوام و حرمت خود می‌داند. او هیچ وظیفه‌ای را به ‌اندازهٔ خدمت به همسر و فرزندان مایهٔ کمال نمی‌پندارد. زن تراز ایران اسلامی آگاهانه و مشفقانه بار داخل خانه را به‌دوش می‌کشد و مدیریت خانه و خانواده را به مرد وامی‌نهد. شأن خود را اجل از آلودگی در رقابت‌های بیش‌خواهانهٔ خارج از خانه می‌داند. در پرورش جسم و جان فرزند دچار استیصال و درماندگی نمی‌شود و آن را به‌ غیر نمی‌سپارد.

۲. گسترهٔ اثر زن تراز ایران اسلامی به خانه و خانواده خلاصه نمی‌شود. اگرچه زمان خروج از خانه را به اقل می‌رساند اما می‌داند غریبه بودنش با اجتماع، مادری‌اش را تضعیف خواهد کرد. او نه اسیر گوشه‌نشینی و کاهلی است و نه حضور خود در اجتماع را مفسده‌انگیز می‌پندارد. او عفاف فاطمی را سپر خویش می‌سازد و بار وظایف‌ اجتماعی‌اش را به دوش دیگری نمی‌نهد. در برابر ناهنجاری‌های جامعه‌اش بی‌تفاوت نیست، به غصه‌خوردن و تضرّع صِرف بسنده ‌نمی‌کند، بلکه در جستجوی راه‌کار و اثر است و به تأسی از زینب(سلام‌الله) در بیدار شدن غفلت‌زدگان نقش مؤثر ایفا می‌کند. او از این اثر اجتماعی در پی تعالی خود و جامعه است؛ حضورش در اجتماع یا علم می‌آفریند یا آرامش و امنیت؛ اما خود را مصروف و مستهلک حضور خارج از خانه نمی‌کند. شغل او مشغولیتی است کمال‌آفرین. هر روزش بالاتر است و می‌داند که جز این، خسارت است برای او و اهل خانه؛ که خرد و کلانش به او تکیه دارند. زن تراز، از سیاست، بیگانه نیست. سیرهٔ اهل بیت(علیهم‌السلام) را نه‌فقط از زاویة خودسازی، بلکه جامع می‌خواند و می‌داند؛ پس دین‌و دینداری‌اش با سیاست و جامعه‌پردازی غریبه نیست. او دغدغهٔ کسب بصیرت دارد، برای خود و خانواده و جامعه‌اش؛ پس مانع اشتباهات و زمینه‌ساز انتخاب‌های درست می‌شود. 

۳. جهان درون زن انقلابی سرشار از صیرورت است. او مشتاقانه به‌دنبال فهم حقیقت هستی و کشف رازهای جهان است. در رابطه‌اش با پروردگار نیز به زینب(سلام‌الله) اقتدا دارد که پس از واقعه سترگ کربلا و آتشِ داغ و مظلومیت عزیزان، حتی یک شب در بیابان‌های اسارت، تهجد و التجای به ملکوت عالم را ترک نمی‌کند و با وجود کمری خم شده از غم، قیام و قعود طولانی دارد. زن معیار ایران اسلامی نیز به رشتهٔ اتصال به حق، متمسک شده است؛ پس مرارت‌های زندگی، او را در خود نمی‌شکند و جسم خسته‌اش را با کمالِ عبادت و دانش‌اندوزی آرام ‌می‌کند. او اهل حکمت است و از روزمرگی و همچون‌همگان‌زیستن می‌هراسد. او «می‌خواند و بالا می‌رود» و از پس خودسازی‌، برای دردهای خود، خانه و جامعه نسخه‌های ناب می‌یابد. خودبسنده و سطحی‌پسند نیست، در عمق، غواصی می‌کند. برای طراوت جانش بیش از زیبایی جسمش عمر صرف می‌کند و خود را به ‌ملعبه‌ای برای التذاذ همگانی تقلیل نمی‌دهد. او به عدالت باورمند است و مسحور روایت‌سازی‌های کجِ «برابری جنس‌ها» نمی‌شود و در قوارهٔ زن غربی ظاهرشدن را مایهٔ شرمساری می‌بیند. پایان سخن آنکه، الگوی زن تراز ایران اسلامی، دُرّ یگانهٔ خلقت و حجت کامل بر حجج الهی، زهرای اطهر است. هم او که با وجود حیات کوتاهش تصویری روشن برای تمام زوایای زندگی زن مسلمان، از خودسازی و عبادت و مادری و شفقت و تعلیم خلق و ولایت‌مداری و...، پیش دیدگان زنان عالم در همه دوران‌ها قرار داده است.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول