اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

توسعه و اصلاح ۲۸ کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب استان قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: بیش از ۲۸ کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب استان قم اصلاح و بیش از ۹۰ کیلومتر توسعه خطوط آب در شهر قم انجام شد.

توسعه و اصلاح ۲۸ کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب استان قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسن بختیاری، امروز در نشست خبری که به‌منظور سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد اظهار کرد: تشکیل شرکت آبفا یک حرکت جهشی و مؤثر در ارتقاء خدمات‌رسانی به مردم در حوزه آب و فاضلاب  است و یکی از نکات مهم و خاص در این زمینه شرایط آبی مجموعه استان با توجه به شرایط اقلیم گرم و خشک آن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: در بخش برنامه‌ریزی تأمین آب، کمیته تخصصی مدیریت بحران آب تشکیل شده که از خرداد‌ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده و در یک ماه اخیر متأسفانه کیفیت آب به دلیل شرایط بارش‌ها در حوزه بالا‌دست(سد دز و کوچری) و کاهش ۷۰ درصدی میزان بارندگی، شرایط نامطلوب داشته است.

وی با اشاره ابلاغ وزارت نیرو در خصوص کاهش سهم قم از سد کوچری و دز تصریح کرد: در سال گذشته توزیع آب از سد کوچری  حدود ۸۰ درصد بود و الباقی از چاه‌های علی‌آباد و بخش اندکی از چاه‌های شهر تأمین می‌شد که امروز این عدد به ۵۵ درصد رسیده؛ اما از لحاظ سلامت آب و کنترل کیفی نقطه نگرانی وجود ندارد.

بختیاری در خصوص توسعه شبکه فاضلاب شهری  بیان کرد: ۴۳ درصد از شهر پوشش شبکه فاضلاب دارد که این رقم در کلان‌شهرها ۷۰ درصد است و اعتبارات تخصیصی از سوی دولت، در این زمینه ضعیف است و با همکاری نمایندگان مجلس و بخش‌های مختلف باید در این خصوص به نقطه میانگین کشوری رسید.

مدیرعامل اداره آب و فاضلاب استان قم به موضوع آب‌بها و افزایش قیمت آب پرداخت و افزود: با توجه به ابلاغیه دولت، برای مشترکین پرمصرف و بدمصرف به‌صورت پلکانی افزایش قیمت وجود دارد و این ابزاری است برای توجه به اصلاح الگوی مصرف که وضعیت شهروندان در خصوص کم‌مصرف یا پرمصرف بودن موردسنجش قرار گیرد.

بختیاری در بحث عملکرد شرکت آب و فاضلاب تأکید کرد: در مجموعه استان جزو دستگاه‌های برتر در جذب اعتبار بوده‌ایم که به‌صورت مشخص ۲۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار صورت گرفته است، در بحث اصلاح توسعه خطوط انتقال آب بیش از ۹۰ کیلومتر در شهر، خصوصاً در مناطق محروم مثل شهرک مهدیه و خیابان مدرس توسعه و اصلاح وجود داشته، در بخش فاضلاب ۲۸ کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه‌های فاضلاب انجام شده است. 

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ کیلومتر شبکه‌های فاضلاب فرسوده است، ادامه داد: پروژه‌ای مهم نیز، خط انتقال فاضلاب پردیسان است که حدود ۲۱ کیلومتر خط انتقال از پردیسان تا محل تصفیه‌خانه‌های فعلی صورت گرفته است؛ که ۶ کیلومتر آن را شرکت فاضلاب و بر اساس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۵ کیلومتر آن اجراشده است.

بختیاری اضافه کرد: قراردادی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حدود  ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای تصفیه‌خانه و خط انتقال پردیسان بسته شده که در سال ۱۴۰۲ با مذاکرات فشرده و در اختیار گذاشتن فاضلاب خام، توسط سرمایه‌گذاران از پردیسان به سمت سلفچگان و نیزار انتقال پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به حسن این امر پرداخت و گفت: بار تأمین بودجه از دوش دولت برداشته و در ابلاغ باز تخصیص آب، صنعت نگاهش از آب پاک برداشته شده و از پساب استفاده می‌کند و ۳ میلیون متر مکعب پساب تولید خواهد شد که برای صنایع قابل استفاده است.

وی عمده فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب را حرکت در بخش فاضلاب خواند و افزود: احداث بسترهای لجن خشک و تخصیص قریب ۲۰ میلیارد تومان برای خشک کردن لجن، شستشوی بیش از ۳۴۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب، بهره‌برداری از مخازن شهرها و روستاها، توجه به تأمین منابع آب از منابع محلی و احیای قنات‌ها از دیگر فعالیت‌هاست.

بختیاری عنوان کرد: در روستاها شرایط صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف آب توسط مردم وجود ندارد و سرانه مصرف برای هر نفر ۲۰۰ لیتر است که گاها به حدود ۷۰۰ لیتر می‌رسد.

وی ادامه داد: در حوزه اصلاح بهبود مدیریت منابع آب و مجموعه آب‌رسانی، رویکرد استفاده از هوش مصنوعی را دنبال می‌کنیم و در حوزه مسائل فرهنگی، ارتباط با جامعه‌های هدف در بخش‌های مختلف استان همچون آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها، از اولویت اساسی ما است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: با ارتقای سطح فرهنگ در حوزه مصرف آب می‌توانیم شرایط خوبی را در استان پیش رو داشته باشیم.

پایان پیام/ ۷۸۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول