اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سخنان رهبر مشوق راه شرکت دانش بنیان شیرازی شد+ فیلم

یک شرکت دانش بنیان شیرازی با غنیمت شمردن فرصت ها و موقعیت ها و با انگیزه گرفتن از سخنان رهبر معظم انقلاب دست به تولید و بومی سازی محصولات کاربردی در زمینه صنعت زده است و در حال حاضر موفق به رقابت با شرکت ها و نمونه های خارجی مطرح شده است.

سخنان رهبر مشوق راه شرکت دانش بنیان شیرازی شد+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یک شرکت دانش بنیان شیرازی با غنیمت شمردن فرصت ها و موقعیت ها و با انگیزه گرفتن از سخنان رهبر معظم انقلاب دست به تولید و بومی سازی محصولات کاربردی در زمینه صنعت زده است و در حال حاضر موفق به رقابت با شرکت ها و نمونه های خارجی مطرح شده است. 

مدیر عامل عامل این شرکت دانش بنیان با تلاش و پشتکار به فعالیتش در ایران ادامه داده و هدفش این است آرزو هایش را در کشورش بسازد و به آن خدمت کند.

او در گفتگو با خبرنگار فارس خود را معرفی کرد و گفت: مصطفی اوجی، متولد ۱۳۳۷ واهل شیراز هستم، در سال ۶۴ در دانشگاه شیراز در رشته مهندسی برق و الکترونیک تحصیل کردم و درحال حاضر نیز مدیرعامل شرکت دانش بنیان محورآزمای فارس هستم. 

تولید رله‌های حفاظتی برق فشار قوی 

 او در خصوص حوزه فعالیتشان صحبت کرد و گفت: ما در زمینه تولید‌ کامپیوترهای صنعتی تحت عنوان رله های حفاظتی پست فشار قوی برق فعالیت می‌کنیم، این رله‌ها وظیفه حفاظت از تجهیزاتی که در پست برق فشار قوی  و شبکه برق نصب می‌شوند را بر عهده دارند.

 او ادامه داد: این وسایل سیستم‌های بسیار حساسی هستند به خاطر اینکه اگر در رله‌ها اتصالی به وجود بیاید فرمان می‌دهند و کلیدهای برق در پست‌های برق فشار قوی را قطع می‌کنند که حادثه‌ای رخ ندهد اما اگر درست کار نکنند تجهیزات گران قیمتی صدمه می‌بینند به همین خاطر باید طراحی بسیار دقیقی داشته باشند تا دستگاه ها دچار آسیب نشوند.

 

رله‌های حفاظتی برق فشار قوی

 

 او در خصوص محصولشان توضیح داد و گفت: ما با طراحی و تولید دقیق رله‌ها موفق شدیم با محصولات خارجی سوئد، آمریکا،کاندا و آلمان و سایر محصولات مطرح دنیا در این زمینه رقابت کنیم. 

شروع به تولید نمونه داخلی از سال ۷۰

 این فناور شیرازی از ایده تولید این محصول سخن گفت و بیان کرد: من در سال ۷۰ در کارخانجات مخابراتی ایران مشغول به فعالیت بودم و آن زمان سه کارخانه خارجی آلمان، فرانسه و ژاپن در این زمینه کار می‌کردند، من در آموزش‌هایی که در خارج از کشور می‌دیدم متوجه شدم که نیروهای ایرانی استعداد زیادی در این زمینه دارند بنابراین تصمیم گرفتم خودمان این کار را شروع کنیم.

 وی افزود: حدود ۲۰ سال به صورت پاره وقت در بعد از ظهرها کار می‌کردیم تا اینکه افرادی از شرکت برق به ما پیشنهاد دادند که این محصول را به صورت گسترده‌ تر تولید کنیم، تا سال ۹۰ به صورت نیمه وقت کار می‌کردیم و از آن به بعد در پارک علم و فناوری شیراز به صورت تمام وقت در این زمینه فعالیت کردیم و در حال حاضر در کل سطح ایران شناخته شده‌ایم و محصولاتمان جایگزین محصولات خارجی مشابه شده است.

بومی سازی محصولات خارجی به قدمت ۳۰ سال

 او در خصوص شرکتشان صحبت کرد و گفت: در سال ۷۰ تصمیم گرفتیم شرکتی تاسیس کنیم، در سال ۷۳ شرکت را تاسیس کردیم و به مدت ۲۰ سال به صورت نیمه وقت کار کردیم تا سال ۹۰ که در پارک علم و فناوری فارس مستقر شدیم محصولات جدیدی را تولید کردیم و در سال ۹۵ دانش بنیان شدیم و در حال حاضر در رنج رله‌های حفاظتی، جریانی و ولتاژی و انواع رله‌های کمکی تولیدات داریم.

 او به تعداد نفرات فعال در شرکت نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدا سه نفر فارغ التحصیل از دانشگاه شیراز بودیم که فعالیت را آغاز کردیم و در حال حاضر مدیرعاملان این شرکت هستیم، رفته رفته تعداد پرسنل هایمان افزایش یافت و تا سال ۹۵؛ ۷ نفر شدیم و پس از آنکه دانش بنیان شدیم با توجه به حمایت‌هایی که از ما شد تعدادمان به ۳۰ نفر رسید.

 مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه به فکر صادرات نیز هستند بیان کرد: در حال حاضر صادرات نداریم اما قصد داریم با احداث و راه‌اندازی کارخانه و شروع فعالیت گسترده‌تر این کار را نیز انجام بدهیم.

عدم وجود سرمایه‌گذار برای شرکت‌های دانش بنیان‌

 وی عدم وجود سرمایه‌ گذار را برای شرکت‌های دانش بنیان یک معضل جدی دانست و مشکلاتشان را بیان کرد: یکی از مشکلات عمده شرکت‌های دانش بنیان این است که ایده های خوبی دارند اما سرمایه کافی ندارند و این باعث می‌شود خیلی از ایده‌ها به نتیجه نرسد، امروزه سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان را در زمینه‌های غیر از تولید سرمایه‌گذاری کنند و حمایت از ایده های دانش بنیانی کم شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات جدی در زمینه صنعت عدم وجود نیروهای انسانی کافی است، متاسفانه بسیاری از نیروهای متخصص به دلیل دریافت حقوق‌های کم و تورم مهاجرت می‌کنند و این باعث شده نیروی متخصص در صنعت کم بشود.

سخنان رهبر مشوق ما در این مسیر بود 

او از مشوقان خود نیز یاد کرد و گفت: دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌های خوب کشور بوده و هست، اساتید ما در این دانشگاه همیشه به ما کمک می‌کردند تا مطالبی که می‌آموزیم را به صورت عملی اجرا کنیم و این کار کمک بزرگی به پیشرفت ما کرد.
اواضافه کرد: همچنین توصیه‌ای که امام خمینی (ره) به نیروهای دانشگاهی کرده بودند تا تلاش کنند برای ساخت و ساز کشورشان؛ باعث انگیزه ما شد و ما باعث شد تا ما این راه را ادامه دهیم، پس از ایشان رهبر نیز همیشه مدافع دانش بنیان‌ها بودند و مشوق ما در این امر هستند.

 

 

 تلاش درهای بسته را باز می‌کند

 این فناور رمز موفقیت را تلاش مستمر دانست و گفت: من معتقد هستم وقتی که تلاش می‌کنیم درهای بسته به روی ما باز می‌شود‌، برای مثال زمانی که ما شروع به فعالیت کردیم اعتقادی به تولید ملی و حمایت از آن نبود اما با تلاش و کوشش فراوان به کارمان ادامه دادیم تا بالاخره حمایت از ما و محصولاتمان شروع شد، درواقع چیزی که باعث شد ما در این مسیر موفق شویم استقامت، صبر و تلاشمان بود.

او ضمن بیان اینکه میلی به سکونت در کشورهای دیگر ندارد گفت: من ترجیح می‌دهم در کشور خودم فعالیت کنم و آینده و آرزویی که دارم را همین جا بسازم، ما از کشورهای مختلف و نمایشگاه‌های بزرگ بازدید کرده‌ایم و با فناورهای بزرگی در سراسر دنیا آشنا شده‌ایم اما همیشه هر چیزی را که در آنجا آموختیم به کشورمان آوردیم و در اینجا اجرا کردیم.

 صبر و تلاش لازمه رسیدن به موفقیت است

 او در آخر توصیه‌ای به جوانان کرد و گفت: به جوانان و هر شخصی که هدفی دارد می‌گویم باید صبر داشته باشند و تلاش کنند، همانطور که در قرآن کریم نیز آمده و می‌گوید کسانی که در راه حق و حقیقت تلاش کنند خداوند نیز درها و راه‌ها را برای آنها باز می‌کند‌، بنابراین باید با صبر، تلاش، فکر و اندیشه در مسیر اهداف قدم بردارید.

گفتگو: صبا بنکی

پایان پیام/خ/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول