اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دونالد ترامپ در ایالت میشیگان از رد صلاحیت گریخت

دادگاه عالی ایالت میشیگان تلاش برای حدف نام دونالد ترامپ از برگه‌های رأی در این ایالت را رد کرد.

دونالد ترامپ در ایالت میشیگان از رد صلاحیت گریخت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادگاه عالی ایالت میشیگان امروز چهارشنبه تلاش برای حدف نام «دونالد ترامپ» از برگه‌های رأی در این ایالت برای مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرد.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این حکم را به مثابه پیروزی برای ترامپ تفسیر کرده، اگرچه ممکن است که تلاش‌ها برای حذف او از انتخابات عمومی قوت بگیرند. 

حکم میشیگان در تقابل با حکم دیوان عالی ایالت کلرادو است که چهارشنبه گذشته رأی به حذف شدن نام «دونالد ترامپ» از لیست نامزدهای رقابت‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا داده بود.

دونالد ترامپ البته حکم دادگاه کلرادو را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و منتظر رأی این دادگاه بلندپایه در خصوص رد صلاحیت در کلرادو است. تحلیلگران می‌گویند رأی دیوان عالی به نفع ترامپ در اینجا می‌تواند به تلاش‌ها برای رد صلاحیت او در سراسر ایالت‌های آمریکا پایان دهد. 

بر خلاف کلرادو، شکایت از ترامپ در میشیگان هرگز به مرحله برگزاری دادگاه نرسید و در مراحل اولیه رد شد. 

«دادگاه دعاوی میشیگان» اعلام کرد که قوانین این ایالت به مقام‌های انتخاباتی اجازه نظارت بر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌دهند. 

شکایت از ترامپ در این دو ایالت به دلیل نقشی که او در حوادث 6 ژانویه 2021 داشته صورت گرفته است. در حکم دادگاه کلرادو تصریح شده بود نام ترامپ به دلیل نقش او در «شورش‌های» این روز نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد.

دادگاه کلرادو برای صدور این حکم به بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا استناد کرده بود.

این بند که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده می‌گوید روسای جمهوری که برای حمایت از قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند در صورت تحریک به شورش از قبول مناصب فدرال منع خواهند شد. 

از این بند پیش از این برای رد صلاحیت هزاران نفر از نامزدهای ایالات موتلفه آمریکا (اتحاد مجموعه‌ای از یازده ایالات جنوبی آمریکا بین سال‌های 1861 تا 1865) استفاده شده است. 

با وجود این، از سال 1919 به این طرف از بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا تنها دو بار استفاده شده، ضمن آنکه کارشناسان می‌گویند لحن مبهم موجود در این بند قانونی روسای جمهور سابق را شامل نمی‌شود. 

شکایت از ترامپ در ماه سپتامبر توسط یک گروه غیرانتقاعی به نام «آزادی بیان برای مردم» تنظیم شده بود. این گروه در ایالت مینه‌سوتا هم شکایت مشابهی علیه ترامپ تنظیم کرده بود که آن هم به سرانجام نرسید. 

رأی‌گیری برای مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت میشیگان قرار است روز 27 فوریه برگزار خواهد شد. 

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات به شمار می‌رود. این در حالی است که او در جریان چهار پرونده کیفری با ۹۱ مورد اتهام جرم مواجه است که به گفته خودش می‌تواند تا ۵۶۰ سال زندان برای او همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی «سوشال‌تروث» از حکم دادگاه میشیگان استقبال کرد و نوشت که این دادگاه «با صلابت و به درستی» آنچه به گفته او «تلاش مذبوحانه دموکرات‌ها» برای حذف او از رقابت‌های انتخاباتی‌ است را رد کرده است. 

دونالد ترامپ پرونده‌های قضائی و شکایت‌های اینچنینی از خودش را تلاش سیاسی حزب رقیب برای کنار زدن او از صحنه سیاست توصیف کرده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول