اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اقتصادی

یارانه آرد و نان را به چه کسی بدهیم؟ کشاورز، نانوا یا مصرف کننده؟

با توجه به دو دیدگاه مختلف که در زمینه تخصیص یارانه در حوزه آرد و نان و یارانه مستقیم به مردم وجود دارد میزگردی با حضور آقایان حسن حسن خانی، محمد جواد کرمی، عباس پابرجا ، محمد بازرگان در میز اقتصاد برگزارشد.

یارانه آرد و نان را به چه کسی بدهیم؟ کشاورز، نانوا یا مصرف کننده؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی توانا، حسن حسن خانی پژوهشگر اقتصادی در نشست خبری شبکه ۶ در مورد موضوع تخصیص یارانه به مردم یا شکل فعلی آن که به شکل آرد و نان هست، گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم قبل از اینکه  سیاستی را در مورد یارانه آرد و نان اجرا کنیم و برای آن تصمیم بگیریم، ابتدا باید  این حوزه و تمام کالاهای هدف، بخصوص کالاهای اساسی را سیاست پذیر کنیم .

حسن حسن خانی: عملکرد نانوا درست باشد سهمیه اش کم نمی شود

وی افزود: سیاست پذیر کردن حوزه هدف بخصوص کالاهای معیشتی ، کالاهایی که اقلام ضروری مردم محسوب می‌شوند و کشش قیمتی تقاضای این کالاها تقریبا در اصطلاح اقتصادی صفر است. بنابراین زنجیره تولید ، توزیع و مصرف این کالاها باید شفاف باشد.

 وی گفت:اگر قرار است یارانه ای به شبکه تولید، توزیع تا حلقه آخر مورد تخصیص واقع شود، باید هدفمند باشد ، تجربه گران کردن و پرداخت نقدی به مردم از سال ۸۹ در کشور برای مردم اجرا شد ،وقتی گفتند هدفمندی یارانه ها ، ۴۵ هزار تومان به مردم تخصیص دادند و بعد تعدادی کالاهای اساسی مردم گران شد.

وی اظهار داشت : تلاطمات ارز در کشور تحریم شده ما باعث شده که فاصله بسیاری از کالاهای تجارت پذیر با خارج از مرزها یک رقم معنا داری را پیدا کند ، کیسه آردی که مثلا با احتساب ۴۰ هزار تومان یک باره در خارج از مرزها می‌شود ۶۰۰ هزار تومان ، در این حوزه خسارت به بارمی آورد و ما نباید در قبال آن بی تفاوت باشیم.

وی گفت: هر سیاستی که پیشنهادی را می‌دهد باید به ۴ سئوال دقیق جواب بدهد ، اولا مشکل چیست ؟ آیا مشکل اختلاف قیمت درون مرزها یا بیرون مرزهاست؟ آیا مشکل وابستگی ما به واردات و نداشتن ارز است؟ آیا مشکل ما تولید است و ما آمار تولید را نداریم ؟ یا تولید، کفاف نمی‌دهد یا تولید و توزیع بهره ور نیست؟

وی ادامه داد : نکته دوم این است که آن کسی که سیاست پرداخت به مردم یا شبکه نانوایان را پیشنهاد می‌دهد، باید توضیح بدهد دقیقا این پیشنهاد کدام مشکل را حل می کند؟من معتقدم که گران کردن کالا بخصوص کالای اساسی و ما به ازای آن ، پرداخت به مردم راه حل نیست زیرا اگر بعد از مدتی این پرداختی ثابت بماند، طبیعتا در تورم های بالا میران پرداخت ، ثابت و قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه مساله ما میزان پرداخت مردم نیست ، مساله قدرت خرید مردم است؛  افزود: من موافق هستم یارانه به زنجیره پرداخت شود و دولت بتواند زنجیره را شفاف کند ، با پرداخت یارانه به  زنجیره  می‌شود نرخ را پایین نگه داشت.

وی گفت : شش گلوگاه سیاستی در زنجیره آرد و نان وجود دارد ؛ از تصمیم کشاورز به کاشت گندم بر اساس خرید تضمینی به سال قبل یا واردات گندم ، گندم خریداری شده به سیلو تحویل داده می شود بعد به شرکت  تولید تحویل داده می‌شود و از شرکت تولید آرد به نانوا تحویل داده می شودتا وقتی به دست مردم برسد، طرح نان آمده است از انتهای زنجیره به شفاف سازی این ۶ گلوگاه بپردازد.

وی افزود : حضرت آقا دو سال قبل به وزیر جهاد کشاورزی یک انتقادی را مطرح کردندکه اصلا شما نمی‌دانید تولید گندم در این کشور چقدراست؟ اگر ما بخواهیم حلقه تولید در تحویل نان به مردم را شفاف کنیم، طبیعتا انتهای زنجیره جایی است که مردم تراکنش ثبت می کنند ، با طرح هوشمند سازی یارانه ها که امروز تصویب شد با یک دقت نسبی دارد شفاف نشان می دهد که ما چقدر در روز تراکنش داریم که حدود ۲۰ میلیون تراکنش صورت می گیردو تقریبا ۳۰ درصد حجم شبکه پرداخت شتاب مربوط به همین طرح است.

وی در ادامه گفت: یک قانون بسیار مترقی در کشور داریم ، به نام قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به زودی قرار است اجرای همه جانبه داشته باشد که بخش مهمی از آن همین هوشمند سازی یارانه آرد و نان است که تقریبا آغاز شده است.

حسن خانی پژوهشگر اقتصادی  در ادامه گفت: به نظر بنده، دیگر دوستان کارشناس بعضا بی انصافی و هم فرافکنی می‌کنند، دوستان می‌گویند خود نانوا می‌گوید یارانه را به ما ندهید یا نظارت را از ما بردارید ، نانوا وقتی می‌گوید یارانه به من ندهید منظورش این نیست که من از پول بدم می آید، نانوا می گوید : نظارت را از من بردارید.

وی ادامه داد: آقای پابرجا می‌گوید اگر نان گران شود ۳۰ درصد صرفه جویی می شود. مگر می‌شود ؟ کشش قیمتی تقاضای نان صفر است ، اگر ما نان را هزار تومان هم بخریم یک  عدد مصرف می کنیم و اگر ۲۰ هزار تومان هم بخریم یک عدد مصرف می کنیم ، از ۸ ماه قبل قیمت گندم از ۴۰۰ دلار دربُشِل به ۲۰۰ دلار در بُشل رسیده است  و هزینه های حمل هم از ۸ ماه قبل ۷۰ در صد کاهش پیدا کرده است .

وی گفت: دوستان می گویند آزاد کنیم ؟ آیا خرید تضمینی نکنیم؟ آیا واردات انجام ندهیم ؟ آیا به مردم بابت کالای اساسی یارانه ندهیم ؟ما نمی توانیم کشوری که وابسته به واردات کالای اساسی است را آزاد کنیم ، منظور دوستان از آزاد کردن کدام کشور است ؟ در خود آمریکا هم با توجه به مناقشاتی که رخ داده است، می گویند قیمت بنزین باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا یا قیمت ها دستوری است یا فرمول تعیین قیمت ها دستوری است، گفت: در تمام کالاها ، حتی نان هم دستوری است ، هیچ کس در هیچ جای دنیا حق ندارد بی محابا قیمت را افزایش دهد ، در یک فرمولی هزینه کِرد مشخص می‌شود، در صد سود حق العمل کاری مشخص می‌شود و بعد دامنه ای تعلق می‌گیرد که به این فرمول دستوری می گویند ، درست  است نرخ دستوری نیست، ولی فرمول دستوری است.

وی اظهار داشت : من چند پارامتر خدمت شما ارائه می دهم؛  بعد از اجرای طرح امتیازی که برای نانوایی در بازار ۳، ۴، ۶ میلیارد وجود داشت کاهش پیدا کرده است ، یعنی اگر کسی بخواهد مجوز نانوایی خود را بفروشد، قیمت خیلی خیلی پایین ترنسبت به قبل است.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر بزرگ ترین و اصلی ترین مشکل رانت در کشور ما تورم است ، اگر تورم قابل کنترل باشد به نظر می‌رسد می‌شود  با رانت مقابله کرد ، مسیر تورم پرداخت نقدی و گران کردن اقلام نیست ، این مسیر ، مسیری نیست که بشود با آن کنترل تورم انجام داد.

وی گفت : تورم مصرف کننده از ۶ سال قبل تقریبا به بالای ۴۰ در صد آمده و پیشران اصلی تورم را  قیمت اقلام خوراکی دارد و بخش عمده آن اقلام اساسی مردم ، مثل گوشت، نان ، برنج و حبوبات است، و در تورم اقلام خوراکی پیشران تورم دوم با آرد و نان است و سهم بزرگی دارد.

وی افزود: ما در کشوری که ۶ سال تورم بالای ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کرده است ، نمی‌توانیم با معیشت مردم بازی کنیم ، ما نمی‌توانیم نرخ بدهیم و پول بدهیم و بعد از دو سال پول کاهش پیدا کند و و دنیال افرادی بگردیم که چگونه از اینها حمایت کنیم.

وی گفت: کالا برگ ، طرح نان، دارو یار طرح هایی بوده که زنجیره معیشتی و اقلام مردم را بتواند بعد از ۶ سال ترمیم کند ، هنر طرح نان این بود که سهمیه بندی را ایجاد نکند ، که به مردم نگوید مردم شما از امروز فقط می توانید ۳ یا ۴ تا نان بخرید  ، این اساسا در این طرح وجود ندارد .

وی افزود: کالا برگ یک اعتبار محدود است که به مردم می‌فرماید آن را مصرف کنندو اساسا طرح آن متفاوت از طرح نان  بود ، نانواها اگر عملکرد درستی داشته باشند در سهمیه آرد شان هیچ کاهشی رخ نمی‌دهد. ما آمار داریم ۷۰ درصد سهمیه نانواها افزایش داشته و زیاد شده است.

محمد جواد کرمی: طرح هوشمند سازی نان شکست خورده است

محمد جواد کرمی فعال حوزه آرد و نان مهمان دیگر نشست خبری بود اما حرفهای متفاوتی در زمینه تخصیص یارانه به مردم یا شعبه های آرد و نان داشت ، وی گفت: مشکل ما در تولید آرد و نان این است که این یارانه چه مشکلاتی را بوجود آورده است؟ یارانه در حال حاضر به زنجیره توزیع می‌شود، ما اول ببینیم که چه اشکالی در زنجیره اتفاق افتاده است؟

وی افزود: بحث ما به عنوان تولید کننده این است که دولت به سال ۱۴۰۰ یک قیمت را بابت نان به ما داده است و الان بعد دوسال که از آن موقع گذشته و هزینه های ما بالا رفته ما با همان قیمت نان را می‌فروشیم ، ما کاری نداریم که دولت می‌خواهد چگونه این یارانه را توزیع کند ، ما بحث مان این است که حلقه آخر را که در واقع تولید نان است، در نظر بگیرند.

وی در ادامه گفت: آیا درست است که در مدت دو سال به تولید کننده اجازه افزایش قیمت ندهند؟ و بعد به آن واحد بگویند هزینه  هایتان مانند ۱۴۰۲ باشد؟!در حال حاضر دولت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند و سال دیگر این رقم به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: اگر ما یک سه ضلعی را در نظر بگیریم که یک بخش آن دولت است و یک بخش آن تولید کننده و یک بخش آن مصرف کننده ، می‌بینیم هر سه ضلع ناراضی هستند و علت  این نارضایتی ها پرداخت مبلغ سنگین یارانه است .

وی گفت: آقای دکتر حسن خانی فرمودند : هوشمند سازی نان که در واقع همان دستگاه‌های نانینو که در نانوایی نصب می‌شوند، هستند ، من به شما می‌گویم این طرح کاملا شکست خورده است.

وی در جواب سئوال مجری در مورد تخصیص یارانه به مردم یا شبکه تولید آرد و نان گفت: ما کاملا با تخصیص یارانه به تولید آرد و نان مخالف هستیم و با پرداخت یارانه به مردم موافق هستیم، زیرا با این شرایطی که برای تولید کننده نان بوجود آمده، با این دستگاه‌هایی که در نانوایی ها نصب شده و نظارت هایی که اتفاق می‌افتد، شرایط برای ما سخت شده، هر روز سهمیه  مان کم می شود و مراجعات به اتحادیه‌ ها زیاده شده است.البته ما مخالف نظارت نیستیم.

وی گفت: دوستان می گویند  که پرداخت نقدی به مردم تورم و نقدینگی ایجاد می‌کند در واقع برای این هم راهکار وجود دارد، اگر این مبلغ بین مردم تقسیم شود چیزی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان برای مردم واریز می شود و از آن طرف هم قیمت نان آزاد مشخص است  و ما می‌توانیم قیمت نان آزاد را مشخص کنیم، در حال حاضر زنجیره دارای عیب است .

وی افزود : ما با  همین دستگاه های نانینو که دوستان روی آن مانور داشتند ، سیو یارانه داشتیم و می‌توانیم مشخص کنیم سال های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ چقدر یارانه آرد می گرفتیم و امروز روهم مشخص کنند.مافیایی وجود دارد که نمی‌گذارد قیمت نان آزاد شود و خیلی ها بیکار می‌شوند، در حال حاضر ما نظارت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، بسیج اصناف و سایر ارگان ها رو داریم و چون تخصص ندارند نانوا را با جرائم ناعادلانه مواجه می‌کنند و اینها مسائلی است  که نانوا را ناراحت می‌کند .

وی در ادامه گفت: ما می‌خواهیم زنجیره را اصلاح کنیم، بنا برگفته دوستان نانوایان می‌گویند: ما خودمان این یارانه را نمی‌خواهیم، اگر دولت نظرش بر این است که یارانه بدهد، اشکالی ندارد ولی قیمت نان را هم هر سال مشخص کند، نانوا نمی‌تواند قیمت نان را به قیمت ۱۴۰۰ بفروشد .

وی گفت: اگر یارانه ها به خود مردم واگذار شود یک فضای رقابتی بین نانواها ایجاد می‌شود و کیفیت نان بالا می‌رود، ما نمی‌دانیم چه کسانی پشت این قضیه هستند که نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد:  من می‌گویم آمار ۵۰ میلیون هدر رفت نان اشتباه است . شما می‌توانید هرروز به میز خدمت فرمانداری مراجعه کنید،  نانوا به جای اینکه ساعت ۴ صبح به بخش تولید برود،  مجبور است به آنجا مراجعه کند و تعداد کیسه های آردی را که از او کم کردند ، خواهش و تمنا کند تا به اوبرگردانده شود.

کرمی افزود: فرمول نان ترکیه که کشور همسایه ماست این است که دولت آمده ۴ تا کارخانه نان در ۴ نقطه استانبول تاسیس کرده است که به آن نان اردغان می‌گویند که از اول بوده و الان هم هست و یک نان را تولید می‌کند و یک نان در دکه ها به فروش می‌رساند و قیمت نان دربقیه نانوایی ها دست خود نانوا است.

وی در جواب پرسش مجری که آیا درترکیه مجوز را از وزارت بازرگانی می گیرند؟ گفت : در ترکیه دولت برای اینکه یک نان یارانه ای به مردم بدهد ۴ کارخانه تولیدی دارد و عرضه و تقاضا ملاک است ، اگر بخواهد نان را در دکه ها گران کنند مجوز را از وزارت بازرگانی می‌گیرند، اگر  فروش بر حسب عرضه و تقاضا باشد، نانوا خود را هندل می‌کند، قیمت نان یک جا قرار می‌گیرد.

وی افزود: برحسب آمار ما در حال حاضر بالای ۵۰ درصد سهمیه نانوایی ها کم شده و هر ماه ۳ دهه آردی که می‌گیرند باید سه بار به فرمانداری مراجعه کنند.

عباس پابرجا:دولت ، نانوا و مصرف کننده همگی از وضع موجود ناراحت هستند

عباس پابرجا کارشناس حوزه آرد و نان در ادامه صحبت ها گفت: ما با طرح تخصیص یارانه به آرد و نان مخالفیم و یارانه باید به مردم پرداخت شود و علت هم این است که اعتقاد داریم هزینه پرداخت دولت بسیار سنگین است و اگر به مردم داده شود حداقل ۳۰ درصد مصرف آرد و نان کم می شود و دولت می‌تواند با یک صرفه جویی خوب این یارانه را که هرسال دارد زیاد می‌شود، را کم کند.

وی گفت: نانوا بخاطر چند کیسه آرد که از دولت می‌گیرد بسیار تحت فشار است و از وضع موجود خسته شده ، همانطور که آقای کرمی فرمودند : ما به شدت تحت فشار نهادهای نظارتی هستیم ، چرا که وقتی نانوا یک مغازه تجاری را با قیمت بالا خریداری کرده باید با آردی که به قول وزیر محترم اقتصاد ۱۵ درصد در کل مخارج نان تاثیردارد ،هر روز درگیر دادگاه و تعزیرات و پاس دادن به مقامات نظارتی باشد .

وی تاکید کرد : تخصیص یارانه به آرد و نان روی کیفیت نان تاثیر گذاشته ، اگر بخواهیم نان خوبی داشته باشیم و پیشرفت کنیم و رقابت باشد باید به سمت تخصیص یارانه ها به مردم برویم ، یارانه اگر توسط خود مردم مدیریت شود، من به شما قول می‌دهم ۳۰ درصد مصرف آرد و نان کاهش پیدا می کند.

وی گفت: من فکر میکنم مجلس آتی باید با فکر جدید عمل کند که هزینه های دولت کم شود ، در حال حاضر هزینه های دولت صرف یارانه هایی می‌شود که در راه خودش استفاده نمی‌شود ، دولت ناراحت است، نانوا ناراحت است، مصرف کننده ناراحت است.

وی با بیان اینکه که ما از این وضعیت ناراحت هستیم اظهار داشت: چند سال است دولت به ما نرخ نداده بعد به ما می‌گوید  چانه های نان را کم کنید ، کم شدن چانه های نان باعث می‌شود کیفیت نان پایین بیاید و نان سالمی به دست هموطنان نرسد .

پابرجا گفت : من فرمایشات آقای حسن خانی راقبول ندارم و علتش این است که ما تجربه کردیم . ۷، ۸ سال آزاد پز بودیم و در آن موقع گندم ۸۰هزارتومان مصرف می شد بعد که وارد سیستم دولتی شدیم  مصرف ما ۳ برابر شد ،  ما می خواهیم به  دولت از این حالت اجرایی که می‌خواهد دخالت کند، کمک کنیم، کار را به صنف بسپارد. ما نمی‌خواهیم قیمت ها را بی حد و اندازه  افزایش دهیم ، ما نمی‌خواهیم به مردم بد بگذرد .

وی افزود : اگر این روند ادامه پیدا کند چند سال دیکر نان سنگکی در ایران نخواهیم داشت. نرخ آزاد نرخ عرضه و تقاضاست ، درست است ما آرد سامانه می‌خریم، ولی قیمت آرد سامانه هم قیمت بالایی دارد و یک کیسه ۴۰ کیلویی ۶۰۰ هزار تومان است .با آرد آزاد نان حدود ۱۰ تا ۱۲ تومان در می‌آید. رقابت ایجاد می‌شود و کیفیت نان بیشتر می‌شود.

 محمد بازرگان: دولت قیمت واقعی گندم را سرکوب می‌کند

محمد بازرگان کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی گفت : به نظر بنده اگر دولت قرار است یارانه ای را پرداخت کند بهتر است به مصرف کننده نهایی باشد ، چرا دولت در حوزه تولید گندم یارانه را به خود کشاورز پرداخت نمی‌کند؟ یعنی به تولید کننده سرخط و مصرف کننده ته خط باید پرداخت شود.

وی افزود: توجه بفرمایید در برنامه شما از هر طیفی حضور دارند ، کسی که خود عضو صنف نان است می‌گوید یارانه نمی‌خواهد. آن چیزی که باعث نارضایتی مردم شده است این است که دولت به جای اینکه در لباس قانونی خود نظارت بر امور داشته باشد ،  لباس دخالت را به تن می‌کند و در همه امور ورود می‌کند، کسی که قانون او را موظف به اجرا کرده است وارد اجرا می‌شود.

وی گفت : ما در طول سالیان  گذشته چه حوزه تولید محصولات کشاورزی چه در حوزه مصرف همیشه دچار این داستان هستیم چون دولت می‌خواهد با نگه داشتن قیمت واقعی تولید وسرکوب قیمت با اقتصاد دستوری مدیریت کند.

وی افزود : دولت در همه امور هم ورود می‌کند، هم اجرا می‌کند و هم در قالب نظارت هم قرار می‌گیرد، وقتی این یارانه در اختیار دولت است و می‌خواهد نظارت و اجرا را هم داشته باشد دچار سوء مدیریت می‌شود.

وی در ادامه گفت: دولت می‌گوید150هزارتا 180هزارمیلیارد تومان و در آینده 230 هزار میلیارد تومان باید در خصوص یارانه آرد پرداخت کند . در اجرا،  در سرخط  تولید گندم را با قیمت دستوری با شورای قیمت گذاری نمایشی که گذاشته، نمی‌گذارد قیمت واقعی تولید گندم ارائه شود و آن را سرکوب می‌کند،  بعد یارانه ای را که باید به دست مصرف کننده بدهد از کشاورز می‌گیرد و یارانه ای را که باید به ته خط بدهد از نانوا می‌گیرد.

وی در جواب سئوال مجری که دولت چگونه از کشاورز یارانه را می‌گیرد گفت: هزینه تولید شده گندم در سال گذشته برای کشاورز هر کیلو ۱۶۱۴۲ تومان بوده است و دولت آمده هزینه را ۱۵ هزار تومان اعلام کرده و این سرکوب واقعی گندم است.

وی افزود: نرخ جهانی گندم نزدیک به ۲۰ هزار تومان بوده ، در کشورهای همسایه و دیگر نقاط دنیا. مولفه های قانون خرید تضمینی نگفته است فقط قیمت جهانی ، بلکه می‌گوید قیمت جهانی ، نرخ آرزوی مبادله کالا در منطقه و هزینه تمام شده تولید . این ۴ مولفه دخیل است که شما باید بر اساس آن قیمت تمام شده گندم را مشخص کنید.

وی گفت : دولت قیمت واقعی گندم را سرکوب می‌کند و اجازه نمی‌دهد قیمت واقعی باشد ، کشاورز سم، کود، نهاده، و ماشین آلات را به قیمت ارز خریداری می‌کند . در بازار جهانی هم کشاورزان این اقلام را با نرخ ارز خریداری می‌کنند ولی دولت برای آنها قیمت گندم تعیین نمی‌کند. قیمت و مبادله آزاد است.

وی   اظهار داشت : اینکه دولت می‌گوید من گندم را بالاتر ازقیمت  ۱۳ هزار تومانی جهانی گندم می خرم، درست نیست. قیمت جهانی گندم را در بورس شیکاگو و آرژانتین باید بگیریم واگر از برزیل و آرژانتین خریداری کنیم برای موضوعات گمرکی و حمل و نقل ۱۴ دلار هزینه تمام شده دارد. بعد از گمرک ایران وارد بندر امام می‌شود و بعد جابجایی این گندم برای نقاط مختلف کشور را داریم ، دولت برای جلوگیری از فساد ارز و فساد مافیایی این را به جان می‌خرد.

وی گفت: دولت درهر ۶ فاکتور زنجیره ورود می‌کند، دخالت می‌کند، یارانه می‌دهد  این کار دولت، بستر را برای فساد ایجاد می‌کند. در حال حاضر  نان از ۲ تا ۳ هزارتومان در شهرستان تا ۳۰ هزارتومان در تهران قیمت دارد.

وی در ادامه گفت: ما دوتا موضوع داریم ۱- خرید تضمینی گندم ۲-  قیمت تضمینی گندم . دولت باید کشاورز را آزاد بگذارد وقتی کشاورز نهاده را تهیه می‌کند چرا باید قیمت تولید راسرکوب کند؟ ببینید امسال چه بخشی از کشاورزی از چرخه گندم خارج می‌شود چون تولید به صرف نیست و کشاورز ناراضی است.

وی افزود : خرید تضمینی به نفع دولت است ، اگر قیمت خرید تضمینی نکند از کجا باید وارد کند؟ واردات به قیمت دلار؟ کدام دلار ؟ با کدام ارز صادرات می خواهد وارد کند ؟

محمد صادق افرا: پرداخت یارانه نقدی تکرار تجربه تلخ گذشته است

محمد صادق افرا در ارتباط تلفنی این برنامه نظر خود را در مورد تخصیص یارانه ابن گونه بیان کرد: با توجه به اینکه نان قوت اصلی سبد غذایی اقشار متوسط به پایین جامعه محسوب می‌شود، باید خط قرمزها نظر گرفته شود. کدام قشر جامعه بیشتر تان مصرف می‌کند آیا از قشر متوسط به پایین یا متوسط به بالا ، مصرف بیشتری دارد؟

وی افزود: من صد در صد مخالف پرداخت نقدی یارانه نان به مردم هستم. زیرا دوباره همان تجربه سال های گذشته تکرار می‌شود. چه کسی میخواهد تضمین کند که این یارانه با نرخ تورم روز جامعه به اقشار کارگر و کارمند پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: یارانه با نرخ تورم سالی چند بار که مصوب نمی شود، یارانه آرد و نان یک بار توسط مجلس و یا کارشناسان تصویب می‌شود و می‌گویند یارانه آرد و نان این عدد به سبد غذایی مردم به صورت نقدی پرداخت شود ، عددمشخص می‌شود، ولی چه کسی تضمین می‌کند که تورم اقتصاد در کشور ما چه عددی است؟

وی اظهار داشت : اگر ضعفی وجود دارد باید با یک سیستم کنترل پذیرتر برطرف کنند. مثلا کارت خوان هایی که وجود دارد ، بعضا مطرح می شود که نمایندگان مجلس آتی بیایند و قانون گذاری کنند،  مگر سیستم آرد و نان و نانوایان متولی ندارد؟ آیا یک سیستم نظارتی وجود ندارد که ما بتوانیم مثلا در سطح کشوری تعداد نانوایی را کنترل کنیم ؟

وی گفت: من برحسب تجربه ای که دارم و از نزدیک میبینم  ما ، حدود ۱۰۰ کارگر داریم که ۸۰ درصد قوت آنها نان است،  پس نان جزء خط قرمز های مردم است، در مورد کالا برگ الکترونیک که در سال ۱۴۰۲ ثابت شد، اگر دولت خود این را بر عهده بگیرد،  منطقی ترو سیستم پذیرتر و قابل کنترل تر است.نظارت همراه با سیستم تشویقی می‌تواند راه کار خوبی باشد.

*************

طرح هوشمند سازی نظام توزیع آرد از مهر سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به بعدکار تجهیزکلیه نانوایی‌های کشور به زیرساخت کارتخوان‌ها فراهم شد، دولت سیزدهم مبتکر طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است و با اجرای این طرح دولت توانست بدون اجرای آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان، میزان عرضه خارج از شبکه نان یارانه‌ای را به حداقل برساند. در سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌ای برای آزادسازی قیمت نان و محدودیت خرید وجود ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول