اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کشت گلخانه‌ای جایگزین زراعت سنتی در بخش شراء شود

بخشدار بخش شراء گفت: ظرفیت منابع آب زیرزمینی افت غیرمتعارفی داشته و باید کشت گلخانه‌ای جایگزین استحصال آب و زراعت سنتی شود.

کشت گلخانه‌ای جایگزین زراعت سنتی در بخش شراء شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌محمد عنایتی‌اکمل امشب در چهارمین جلسه مشترک دهیاران و شورای بخش شراء در سالن جلسات بخشداری اظهار کرد: ۱۳۳ چاه آب با سوخت فسیلی، ۲۴۶ چاه با انرژی برق و یکصد چاه با فرم یک (تعریف برداشت) در بخش قهاوند فعال است.

وی افزود: باید تهدید خشکسالی و کاهش بارندگی را به فرصتی برای ضابطه‌مند کردن مصرف‌کنندگان از منابع آب زیرزمینی تبدیل کرد.

بخشدار شراء با تاکید بر ضابطه‌مند کردن برداشت از منابع آب زیرزمینی گفت: در اعلام جرم برداشت از چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز درگیر تعارف‌ و مسائل خویشاوندی روستایی نباشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت منابع آب زیرزمینی افت غیر متعارفی داشته باید کشت گلخانه‌ای جایگزین استحصال آب و زراعت سنتی شود.

عنایتی‌اکمل اضافه کرد: وسعت بخش شراء از سه شهرستان فامنین، بهار و درگزین پهناورتر بوده و عدم توجه به استحصال آب در این دشت تبعات زیان‌آوری برای تامین آب استان خواهد داشت.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان همدان نیز گفت: هیچ دستورالعمل‌ و مجوز قانونی با عنوان شارژ مجدد کنتورهای چاه آب ندریم و در صورت مواجهه با این مورد برخورد قضایی خواهد شد.

رضانیا افزود: هرگونه تغییر در روش برداشت آب از مفاد فرم یک غیرقانونی بوده و منجر به ابطال پروانه بهره‌برداری از چاه مزارع خواهد شد.

وی با اشاره به کشت بیش از ۱۰۰ هکتار محصول پرآب‌بر در منطقه افزود: تمام مزارع و کشاورزان باید تابع الگوی مصرف آب‌های زیرزمینی شوند.

مدیر آب‌منطقه‌ای شهرستان‌ همدان با بیان اینکه تخطی از الگوی مصرف آب از منابع زیرزمینی غیر از دزدی نیست تصریح کرد: کشت‌های سنتی و محصولات پرآب‌بر در مقابل کاهش وضعیت بارندگی و برداشت منابع زیرزمینی تضیع حقوق عامه مردم است.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول