اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  سیاسی

یک نماینده سابق: اولویت‌های مجلس آینده باید توجه به مردم، نظام جمهوری و انقلاب اسلامی باشد

یک نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه مجلس آینده باید اولویت‌های خود را در سه حوزه قرار دهد، گفت: توجه به مردم، توجه به نظام جمهوری اسلامی و همچنین توجه به فرهنگ و انقلاب اسلامی باید از اولویت های مجلس آینده باشد.

یک نماینده سابق: اولویت‌های مجلس آینده باید توجه به مردم، نظام جمهوری  و انقلاب اسلامی باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران توانا، دکتر عوض حیدرپور، نمایندۀ مجلس شورای اسلامی در سه دورۀ متوالی مجلس هفتم، هشتم و نهم، در مصاحبه‌ای اختصاصی به پرسش‌هایی پیرامون انتخابات مجلس آیندۀ مجلس پاسخ داد و درخصوص لزوم مشارکت در انتخابات بالاخص انتخابات پیشرو  انتظارات از مجلس آینده و همچنین اولویت‌های مجلس آینده نکاتی بیان کرد.

به نظر شما لزوم مشارکت در انتخابات، بالاخص انتخاب مجلس شورای اسلامی پیشرو چیست؟

ما اگر بخواهیم با یک دید عقلانی به نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم، می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران، دو بال اسلامیت و جمهوریت دارد. بال اسلامیت، مفاهیمی است که ما در دین آموخته‌ایم و در آن باید بر اساس دین و شریعت به نظام نگاه کنیم؛ و در بال جمهوریت نیز، این ما مردم هستیم که سازنده‌ایم و باید در فرآیندهای مهمی که در کشور پیش می‌آید دخیل بوده و در آن‌ها شرکت کنیم. از مهم‌ترین فرآیندها، انتخابات است که در جمهوری اسلامی ایران، تقریباً هر دو سال یکبار انجام شده و تاکنون حدود چهل مرتبه انتخابات‌ گوناگون صورت گرفته است. همه باید بصورت فعال در این انتخابات‌ها شرکت کنند تا بال جمهوریت، قوی‌تر و پربارتر شود.

درخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید چند نکتۀ مهم را مورد توجه قرار داد. اول آنکه وظیفۀ ماست که در انتخابات شرکت کنیم. همچنین، دو قسمت دیگر در جمهوری اسلامی هستند که باید در این انتخابات دقتی داشته باشند تا فرمایشات امام و رهبر معظم انقلاب روی زمین نماند؛ این دو حوزه عبارتند از «حوزۀ اجرا» و «حوزۀ نظارت».

شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت در استان‌ها، باید بگونه‌ای دست‌ و دل ‌بازانه‌تر عمل کنند تا افرادی که صلاحیت دارند، تأیید بشوند

حوزۀ اجرا معمولاً با وزارت کشور است، که خود را در تابعیت هیئت‌های اجرایی نشان می‌دهد. این هیئت‌های اجرایی باید دقت داشته باشند که انتخابات با نهایت دقت، با صلابت، و بصورت کاملاً صحیح و درست انجام گیرد. یکی از کارهای مهم این هیئت‌های اجرایی، این است که باید اسناد و مدارک مورد نیاز هیئت‌های نظارت را طی فرآیندهایی جمع‌آوری کرده و تحویل شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت بدهند. چیزی که ما امروزه در هیئت‌های اجرایی شاهد آن هستیم، کمی دخالت در امر نظارت است؛ که باید جلوی آن گرفته شود تا بدعتی شکل نگیرد.

در خصوص هیئت‌های نظارت، باید توجه داشت که فضای انتخابات امسال نسبت به سال‌های گذشته، آنطور که دلمان می‌خواهد گرم نیست. در واقع آن اتفاقی که دلمان نمی‌خواست بیفتد و ما یک انتخابات حداقلی داشته باشیم، دارد توسط عده‌ای تبلیغ می‌شود. شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت در استان‌ها، باید بگونه‌ای دست ‌و دل ‌بازانه‌تر عمل کنند تا افرادی که صلاحیت دارند، تأیید بشوند. دیگر از آن فرمول قدیمی که «بررسی کردیم، صلاحیت‌ها احراز نشد» نمی‌توان استفاده کرد، و نمی‌شود این حرف‌ها را زد؛ زیرا از مرداد ماه فرصت داشتند تا موضوعات را کاملاً بررسی کرده و امر نظارت را تمام و کمال انجام دهند.

به نظر من، اگر دست‌ و دل ‌بازانه، از همۀ اقشار و اقوام و دسته‌جات سیاسی‌ای که در کشور هستند، افراد بیشتری را به گونه‌ای تأیید صلاحیت کنند که ما یک انتخابات حداکثری داشته باشیم، آن چیزی که مدنظر امام بوده و رهبر معظم انقلاب نیز می‌خواهند تا مردم بصورت حداکثری در انتخابات باشند، رخ می‌دهد و مردم با یک جمعیت زیادی در اسفند ماه پای صندوق‌های رأی می‌آیند؛ و این جوّی که الان هست و تنوری که هنوز داغ نشده، داغ می‌شود.

انتظارات شما و بطورکلی، انتظارات جامعه از مجلس آینده شامل چه مواردی است؟

در خصوص انتظارات، ما که سطح توقع مان از مجلس آینده خیلی بالاست؛ به دلیل آنکه یک پیشینه‌ای در انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی و نظام جمهوری اسلامی داریم. احساس ما این است که اگر ما عملکرد مجالس قبلی مانند مجلس هفتم و هشتم (که من در آن بودم) را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که امروزه مجلس حواسش به معیشت مردم و اقتصاد نیست.

اگر برگردیم به مجلس هفتم و اوایل مجلس هشتم، ما دو قانون را در مجلس تصویب کردیم که مشکل مسکن را تحت عنوان مسکن مهر، عملاً حل کرد. در آن دوره‌ای که مسکن مهر در اوج خودش بود، ما در هر شهرستانی هزار تا دو هزار مسکن مهر داشتیم، تا جایی که دیگر کسی نمی‌آمد بخرد و مردم نیاز نداشتند. اولین باری که مسکن مهر، به شکل قانونی در مجلس مطرح شد و قرار بر این شد تا به صورت قانون پیگیری شود، به این صورت بود که مردم شش میلیون تومان پول می‌آوردند و دولت نیز ۱۴ میلیون تومان به آن‌ها وام می‌داد تا با ۲۰ میلیون تومان صاحب خانه شوند؛ زمانی که مسکن مهر به نیمۀ خود رسید و تورم افزایش پیدا کرد، قیمت‌ها مقداری بالاتر رفت و به حدود سی میلیون تومان رسید.

ما، الان را با آن روز مقایسه می‌کنیم و انتظارمان این است تا کسانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، اطلاعات و دانش لازم را از پیشینۀ اقداماتی که مورد نیاز مردم است و مردم می‌خواهند تا مجلس به آن‌ها بپردازد، داشته باشند.

اگر ما عملکرد مجالس قبلی مانند مجلس هفتم و هشتم (که من در آن بودم) را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که امروزه مجلس حواسش به معیشت مردم و اقتصاد نیست

در مجلس آینده، باید به گونه‌ای حرکت کنند تا ضمن حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی و هویت انقلاب اسلامی، برای آن چیزی که مورد نیاز مردم است، در ابعاد اقتصادی، معیشتی و برای زندگی سربلندانه، قانون تصویب شود؛ و این میسر نیست، الا اینکه کسانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، دانش، تجربه و کارآمدی خودشان را در گذشته نشان داده و در پرونده‌اشان، سوابق کاری و اجرایی مرتبط با وظیفه‌ای که می‌خواهند بر عهده بگیرند، داشته باشند.

 

به نظر شما اولویت‌های مجلس آینده، با توجه به شرایط فعلی هم داخلی و هم خارجی، چه مواردی می‌تواند باشد؟

بطورکلی، اولویت‌های ما با گذشته چندان فرقی نکرده است؛ تنها یک مقدار درصد و نسبت‌‌های آن به هم خورد.

اولویت‌هایی که ما در مجلس آینده داریم، این است که کما گذشته، در فکر ارتقای ویژگی‌ها و شرایط انقلاب اسلامی، در جهت حفظ منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و نمایندگان در این خصوص، اقدامات لازم را انجام دهند؛ و آنچه از همه مهم‌تر است، این است که مجلس آینده باید مواظب مردم نیز بوده و حواسش به آن‌ها باشد.

با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب، مجلس فعلی را مجلسی انقلابی تعریف کردند، شما می‌بینید که چهار سال قبل، وضعیت معیشت، فرهنگ و اقتصاد مردم به چه صورت بوده، و امروزه به چه صورتی است. مجلس آینده باید اولویت‌های خود را در سه حوزۀ توجه به مردم و رسیدگی به اموری که نیاز دارند، توجه به نظام جمهوری اسلامی و همچنین، توجه به فرهنگ و انقلاب اسلامی قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول