اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

علائم سه گانه رایج آسم

شیوع بیماری آسم و مرگ و میر ناشی از آن در دنیا رو به افزایش است . تغییرات سبک زندگی، افزایش آلاینده‌ها و مصرف غذاهای فرآوری شده از عواملی هستند که باعث تظاهرات آسم در فردی با استعداد ژنتیکی می‌شوند.

علائم سه گانه رایج آسم

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، آسم یک بیماری رایج مجاری هوایی است. در این بیماری، مجاری هوایی ملتهب شده و انقباض پیدا می‌کنند. در حالت طبیعی در همه افراد، زمانی که یک عامل محرک وارد مجاری هوایی می‌شود عضلات دیواره نایژه‌ها منقبض شده و غشای درونی نایژه‌ها با ترشح مخاط، آن عامل محرک را به دام انداخته و با انجام سرفه مانع رسیدن آن به ریه‌ها می‌شود. در افراد مبتلا به آسم، حساس بودن مجاری هوایی منجر به واکنش شدیدتر نسبت به محرک‌ها می‌شود.

آسم ﺷﺎیع‌ترین ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻣﺰﻣﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. مبتلایان به آسم در تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن خود مشکل دارند و در این بیماری غیر واگیر، مجاری هوایی توسط مخاط اضافی تولید شده مسدود می‌شوند. 

آسم غالبا در زیرمجموعه آلرژی یا حساسیت اتفاق می‌افتد. یعنی غالب کسانی که آسم دارند آلرژیک هستند. بیشترین دلیل ابتلا به آسم خود حساسیت است که اگر این علائم در ریه بروز پیدا کند، آسم است.

 

آمار سازمان جهانی بهداشت درباره آسم چه می‌گوید؟

ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺁﻣﺎﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ، ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ 340 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺁﺳﻢ هستند. ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻃﯽ ﯾﮏ ﺩﻫﻪ ﺁﯾﻨﺪه ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﺳﻢ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ 100 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ. 

ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ 1000 ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺁﺳﻢ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻭ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﺎ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﮐﻢ ﻭ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺭﺥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ.

ﻃﺒﻖ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪه ﺷﯿﻮﻉ ﺁﺳﻢ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺣﺪﻭﺩ 11% ﻭ ﺩﺭ ﺑﺰﺭﮔﺴﺎﻻﻥ ﺣﺪﻭﺩ 9% است.

 

علائم بارز و رایج آسم

علائم بارز بیماری آسم، سرفه‌های مکرر، تنگی نفس و خس خس سینه است که به سه گانه آسم معروف هستند.

عوامل خارجی تشدید کننده آسم

ورزش، استرس،  بیماری و آلودگی آب و هوا از عوامل موثری هستند که می‌توانند باعث تشدید علائم آسم شوند.

استعمال سیگار، دود دست دوم و چاقی نیز بیماری آسم را تشدید می‌کنند.

چرا روند آسم رو به رشد است؟

تغییرات سبک زندگی، الگوی زندگی شهری، تخریب محیط زیست و افزایش آلاینده‌ها همگی در سال‌های اخیر باعث شده است که روند رو به رشدی در شیوع آسم داشته باشیم و فردی که استعداد ژنتیکی داشته تظاهرات آسم را پیدا کند. 

علاوه بر این، مصرف غذاهای فراوری شده، کم شدن مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف زیاد آنتی بیوتیک و بعضی داروها نیز باعث افزایش آمار مبتلایان به آسم شده است.

تولد سزارین بدون اینکه نوزاد از کانال طبیعی خارج شود نیز به سلامت کودک در این ارتباط آسیب می‌زند زیرا در مسیر تولد طبیعی، میکروب‌های مفیدی وارد دستگاه گوارش نوزاد می‌شود.

تبدیل تغذیه نوزاد از شیرمادر به شیر خشک نیز از عواملی است که باعث می‌شود زمینه خاموش بیماری، بروز و ظهور پیدا کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول