اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

برنامه‌ریزی برای رهاسازی بیش‌از یک میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: حجم آب رهاسازی شده از پشت سد به سمت دریاچه ارومیه به بیش از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

برنامه‌ریزی برای رهاسازی بیش‌از یک میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمد صادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار داشت: امروز اولین رهاسازی آب از سد سیلوه به سمت کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه آغاز شده که رهاسازی آب از سدها برای اولین بار در این فصل انجام می گیرد.

 وی با تاکید بر اجرای سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه، افزود: با توجه به شرایط خاص دریاچه ارومیه و اهتمام وزارت نیرو، برنامه های رهاسازی آب از پشت سدها و رودخانه های فاقد سد به سمت این دریاچه از امروز آغاز می شود.

معتمدیان با اشاره به کاهش ۲۹ درصدی بارندگی های پاییزی در آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: علیرغم پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارش فرانرمال در پاییز امسال، متاسفانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۴۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به اهمیت رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: با برنامه‌ریزی های انجام شده، حجم آب رهاسازی شده از پشت سدها و رودخانه های فاقد سد به سمت دریاچه ارومیه، به بیش از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه میزان تحویل آب در ایستگاه های هیدرومتری مستقر در ورودی دریاچه ارومیه محاسبه خواهد شد، تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده، حجم آب دریافتی دریاچه ارومیه به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در پایان گفت: در فصل کشاورزی قرار نداریم و هیچ اضافه برداشتی از طرف کشاورزان صورت نمی‌گیرد.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با اتمام و بهره برداری از کانال بادین آباد ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه جهت انتقال به دریاچه ارومیه به سد کانی سیب منتقل می شود.

محمدصادق معتمدیان امروز در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی کانال بادین آباد و در گفتگو با خبرنگاران، افزود: یکی از برنامه های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، انتقال آب خارج از حوضه آبریز به این دریاچه می باشد.

وی همچنین با اشاره به افتتاح فاز اول انتقال آب به دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال گذشته با حضور ریاست محترم جمهوری، فاز انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه افتتاح و به بهره برداری رسید.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اتمام پروژه های احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: عملیات اتمام فاز دوم این پروژه با تامین اعتبار از طریق وزارت نیرو، با سرعت بیشتری تداوم دارد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه کانال بادین آباد با طول ۴.۵ کیلومتر، آب مازاد منطقه را به کانی سیب منتقل خواهد کرد، اظهار داشت: با اهتمام شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیاء، بیش از ۲ کیلومتر و حدود ۵۰ درصد از عملیات اجرایی کانال بادین آباد تکمیل شده است.

وی در پایان افزود: ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از طریق کانال بادین آباد به کانی سیب و سپس به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول