اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خیانت حکام بحرین به مردم یمن و غزه

از بین کشورهای منطقه تنها بحرین است که به ائتلاف چندملیتی با هدف تأمین امنیت عبور کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و مقابله با انصارالله، پیوست.

خیانت حکام بحرین به مردم یمن و غزه

فارس پلاس؛ روایت روز - وزیر دفاع امریکا رسماً تشکیل یک ائتلاف چندملیتی با هدف تأمین امنیت عبور کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و مقابله با انصارالله را اعلام کرد. در این میان فقط یک کشور (بحرین) از منطقه است. طبق اعلام وزیر دفاع امریکا، کشور‌های بحرین، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در این ائتلاف شرکت خواهند کرد. یکی از نکات قابل توجه ائتلاف مذکور، عدم مشارکت عربستان و امارات در این گروه است.

واکنش‌ها به حضور بحرین در ائتلاف

جمعیت ملی-اسلامی الوفاق بحرین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به مشارکت آل خلیفه در ائتلاف آمریکایی برای محافظت از منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ اعلام کرد که این اقدام رژیم آل خلیفه، عملی متجاوزانه و پیوستن مستقیم به صفوف دشمن صهیونیستی و ریختن خون فلسطینی‌هاست.

جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرد، ما پیوستن رژیم آل خلیفه به ائتلاف آمریکایی جهت محافظت از منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را محکوم می‌کنیم و آن را مشارکت مستقیم در کشتار مردم فلسطین می‌دانیم. این اقدام رژیم بحرین، یک ماجراجویی حساب نشده بوده و حضور در این ائتلاف متجاوزانه، فاقد مشروعیت ملی و قانونی است و رژیم بحرین را در زمره دشمنان مسئله محوری امت اسلامی و نیز در وضعیت جنگ با کل امت عربی و اسلامی قرار می‌دهد و از این رژیم می‌خواهیم که فورا از اقدام مذکور خود عقب‌نشینی کند.
 


«ابراهیم شریف» فعال سیاسی بحرینی که طی سال‌های گذشته چندین بار بازداشت و آزاد شده است، روز گذشته در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته بود: «خطاب به همه وجدان‌های بیدار در بحرین؛ دولت اراده و تصمیم ما را مصادره کرده و وارد ائتلافی خصمانه برای مقابله با محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شده است، رژیمی که روزانه دست به جنایت می‌زند و ملت ما در غزه و فلسطین را محاصره کرده و گرسنگی می‌دهد». ابراهیم شریف، روز گذشته بازداشت و روانه زندان شد.
 

 

آل‌خلیفه چگونه در بحرین به قدرت رسید

نخستین حاکم آل خلیفه در بحرین، شیخ احمد بن خلیفه بود. در دوران تسلط آل خلیفه بر بحرین، جنبش‌های متعدد مردمی علیه آل خلیفه و افراطی گری به راه افتادند. اما قبیله آل خلیفه با چند قبیله دیگر همچون الدواسر و الجلاهمه هم پیمان می‌شدند و خیزش‌های مردمی را سرکوب کردند. برخی از آنان همچون الجلاهمه به قطر بازگشتند و برخی دیگر از آنان همچون الدواسر در بحرین و عربستان سعودی ساکن شدند. به این صورت سیطره آل خلیفه بر بحرین تداوم یافت. پس از مرگ شیخ احمد بن خلیفه در سال ۱۷۹۶ میلادی، جانشینان وی بحرین را تحت سلطه خود نگه داشتند و شکل حکومتی آل خلیفه در شرایط حاضر نیز با اندکی تغییرات، مانند همان دوران شیخ احمد است.

نهایتاً در سال ۱۹۷۱ میلادی، محمدرضا پهلوی، شاه وقت ایران که به امریکا، انگلیس و صهیونیسم وابستگی داشت، با رسمی شدن تجزیه بحرین از ایران موافقت کرد. همه پرسی در ظاهر تحت نظارت سازمان ملل برگزار و به تجزیه بحرین از ایران رسمیت داده شد، اما این همه پرسی بیشتر به یک نظرسنجی محدود و سطحی شبیه بود که براساس مطامع قدرت‌های بزرگ اجرا شد. پس از آن، حاکمیت آل خلیفه، قرارداد جدید دوستی با استعمار انگلیس امضاء کردند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، شیعیان بحرین نیز بار‌ها برای احقاق حقوق خود تلاش کردند و جنبش‌هایی را به راه انداختند که آل خلیفه تمامی این جنبش‌های مردمی را سرکوب کرد.
 


نام استان بحرین در نقشه قدیمی


 


بحرینی‌ها همچنین به شرکت ارتش بحرین در جنگ یمن، به مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌اند که توسط آل‌خلیفه سرکوب و سانسور شده‌اند.
 


به هرحال حضور بحرین به عنوان تنها کشور منطقه در ائتلاف آمریکا، حمایت از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، خیانت به مردم فلسطین و یمن است. تحقیقا بعد از حوادث ۷ اکتبر شاهد تحولات در منطقه خواهیم بود و ثبات و انحلال حکومت‌ها در گرو تصمیماتی است که این روزها برای جبهه حق یا باطل می‌گیرند.

پایبان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول