اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

احضار سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه

اتهام بی اساس یک دادگاه در آلمان علیه جمهوری اسلامی ایران و اقدام غیرقابل قبول وزارت خارجه این کشور در احضار کاردار ایران، سفیر آلمان در تهران را امروز به وزارت امور خارجه کشاند.

احضار سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پی اخبار منتشر شده مبنی بر طرح اتهام بی اساس یک دادگاه در آلمان علیه جمهوری اسلامی ایران و علاوه بر این اقدام غیرقابل قبول وزارت امور خارجه آلمان در احضار کاردار  ایران به این وزارتخانه، هانس اودو موتسل سفیر آلمان در تهران امروز (چهارشنبه) ۲۹ آذرماه توسط مدیرکل غرب اروپا احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. 

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آلمان در پی ادعای دادگاه عالی ایالتی در دوسلدورف علیه ایران مبنی بر تلاش برای حمله به یک کنیسه در شهر بوخوم، کاردار ایران را احضار کرد. دادگاه عالی ایالتی در دوسلدورف روز سه‌شنبه ۲۸ آذر یک مرد ۳۶ ساله دارای تابعیت ایرانی - آلمانی را به اتهام تلاش برای آتش زدن یک کنیسه در شهر بوخوم آلمان به دو سال و ۹ ماه حبس محکوم و مدعی شد که یکی از نهادهای ایرانی پشت این طراحی بوده است.

در احضار سفیر آلمان توسط مدیرکل غرب اروپا به سفیر این کشور یادآوری شد که ایران طی قرون متمادی میزبان و مامن پیروان مختلف ادیان الهی بوده و برخلاف برخی کشورها که سابقه سیاهی در آزار و کشتار سیستماتیک یهودیان دارند، پیشینه بسیار درخشانی در تقویت اصل همزیستی دارد، چرا که احترام به پیروان ادیان الهی در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمندی دارد. 

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرده بود: «طبق نظر دادگاه عالی ایالتی دوسلدورف، ردپای طرح حمله به کنیسه‌ای در بوخوم در نوامبر ۲۰۲۲ به یکی از نهادهای دولتی ایران بازمی‌گردد. به همین دلیل کاردار ایران را به وزارت امور خارجه احضار کردیم.»

 مدیرکل غرب اروپا خطاب به سفیر آلمان افزود: «توصیه می‌کنیم آلمان به جای اتهام زنی و تامین خواسته رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی‌های ساختگی در راستای جبران شکست‌های اخیر، مراقب دام‌های تنیده شده از سوی جریان‌های مخرب باشد». سفیر آلمان هم گفت که مراتب را در اسرع وقت به کشورش منتقل خواهد کرد.

امروز همچنین کاردار سوئد در تهران نیز در پی حکم صادره برای حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول