اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

امتیازطلبی انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ژست تحریم

تحرکات انتخاباتی نشان از نقش آفرینی احزاب شناخته شده اصلاح‌طلب در کازار ۱۱ اسفند است. حزبِ اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی نشست و برخواست‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و اعتدال و توسعه هم مدت‌هاست برای ورود به این عرصه دورخیز کرده است.

امتیازطلبی انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ژست تحریم

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت: با گرم‌شدن انتخابات مجلس دوازدهم، بخشی از اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند با تاکتیک «قهر از انتخابات»، ضعف راهبردی خود در دست‌یابی به اصل محبوبیت مردمی را لاپوشانی کنند، در این میان جبهه اصلاحات به سکانداری «آذر منصوری» هم لیدری ائتلاف تحریم انتخابات را به دست گرفته و سعی می‌کند با رادیکال‌سازی ، دیگر احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را به کنار براند و سپس مدعی شود که حاکمیت مانع اصلی حضور اصلاح‌طلبان می‌شود و شرایط برای حضور انتخاباتی آنها فراهم نیست.

صوفی: اصلاح‌طلبان از صحنه رقابت حذف شده‌اند!

در تکمیل همین پازل انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان به تازگی علی صوفی یک عضو جریان اصلاحات در گفت‌وگویی به فضای سرد انتخابات اشاره می‌کند و می‌گوید: «اصلاح‌طلبان ابزار لازم برای حضور در انتخابات و معرفی کاندیدای حداکثری و حداقلی برای ارائه لیست را از دست داده و از صحنه رقابت انتخاباتی حذف شده‌اند.»

به هرحال، «قهر از انتخابات» را نمی‌توان تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان اعلام کرد چرا که رئیس جبهه اصلاح طلبان فقط یک نقش نمادین در جریان اصلاحات دارد!

سخنگوی حزب اعتماد ملی: منصوری نمی‌تواند در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تصمیم‌گیری کند

محمد صادق جوادی حضار سخنگوی حزب اصلاح طلب اعتماد ملی بابیان اینکه رئیس جبهه اصلاحات مجری مصوبات جبهه است و تنها تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیست،گفت: البته منصوری به‌عنوان یک چهره نمادین می‌تواند حائز اهمیت باشد و با توجه به اتفاقات اخیر سیاسی و اجتماعی انتخاب یک خانم حرکت نمادین محسوب می‌شود.

طرح این موضوع از سوی یک عضو حزب اصلاح طلب نشان می‌دهد که «اتحادی‌ها» می‌خواهند برنامه و راهبرد خود را به اسم جبهه اصلاحات اجرایی کنند اما تاکنون با سیگنال مثبت احزاب اصلاح طلب روبه رو نشدند و از سوی دیگر همه دوم خردادی‌ها نیز کاملا تابع جبهه اصلاح طلبان نیستند.

خباز: صندوق رأی را رها نمی‌کنیم

تحرکات احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلبی «اصلاح طلبان خوش‌خیم» که بنا را بر حضور و نقش آفرینی در انتخابات پیشِ رو گذاشته‌اند و حتی خود آنها داوطلب انتخابات شده‌اند، آبی بود که بر مواضع «اصلاحات رادیکالی» ریخته شد و از فعالیت آنان (اصلاح‌طلبان میانه‌رو) در صحنه سیاسی و انتخاباتی رونمایی کرد.

«محمدرضا خباز» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به حضور گروه‌ها و احزاب مختلف ازجریان اصلاحات در آوردگاه انتخابات اشاره می‌کند و با بیان اینکه ما صندوق را رها نمی‌کنیم، می‌گوید: «از این مجموعه اصلاح‌طلبان، پنج حزب: اعتماد ملی، حزب کار و خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، حزب ندا و حزب کارگزاران به زیرمجموعه خودشان اعلام کرده‌اند که اگر در حوزه انتخابیه مربوطه خود احساس می‌کنید رأی دارید و می‌توانید وارد مجلس ‌شوید و کاندیدا معرفی کنید، اما خود مجموعه اصلاح‌طلبان اطلاعیه‌ای داد که ما نظری مبنی بر حضور یا عدم حضور کاندیداها نداریم. خودشان تصمیم بگیرند که می‌خواهند در کارزار انتخابات مجلس شرکت کنند یا خیر و ما در این‌باره نظری نداریم. این موضوع باعث شد برخی از مجموعه اصلاح‌طلب از جمله خود من هم در تهران کاندیدا شویم.»

عارف اصلاحات هم دست به کار شد

خباز عضو جریان اصلاحات از تلاش محمد رضا عارف برای تهیه فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان نیز خبر داد.

این موضع‌گیری نشان از نقش آفرینی احزاب شناخته شده اصلاح‌طلب در کازار ۱۱ اسفند ماه است؛ حزب کارگزاران سازندگی نشست و برخواست‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند؛ کارگزاران تاکنون یک نشست با رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشت و پنجمین کنگره خود را نیز با حضور چهره های شاخص همچون اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و عبدالناصر همتی برگزار کرد.

کارگزاران: انتخابات را تحریم نمی‌کنیم

«علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره کنش و واکنش حزب متبوعش در انتخابات می‌گوید: راه نجات کشور و پیشرفت امور از صندوق رأی می‌گذرد، از این رو همه تلاش حزب کارگزاران سازندگی، ایجاد و فراهم‌آوردن انتخاباتی پرشور است.

کارگزاران حتی مخالفت خود با تحریم انتخابات را اعلام کرد؛ براساس خبر منتشر شده بررسی‌ها بیانگر آن است که کارگزارانی‌ها با اعلام زودهنگام عدم مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کرده و آن را تعجیل اصلاح طلبان ساختاری ارزیابی می‌کند.

کارگزارانی‌ها همچنین با اشاره به اینکه می توان در بخشی از حوزه های انتخابیه رقابت انتخاباتی و ارائه لیست داشت، در برابر فشارهای اصلاح طلبان ساختاری برای اتخاذ راهبرد عدم مشارکت تأکید می کنند: «جبهه اصلاحات باید حداقل تا ۵۰ روز دیگر صبر پیشه کرده و منتظر اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان باشند.»

دورخیز اعتدالی‌ها برای حضور در انتخابات

به غیر از جریان اصلاح‌طلب، اعتدالی‌ها هم برای ورود به میدان رقابت‌های انتخاباتی دورخیز کرده‌اند. بنابر اعلام سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، لیست حزب متبوعش در استان‌ها و حتی در تهران آماده شده است و احتمال قریب به یقین، «محمد باقر نوبخت» سرلیست اعتدال و توسعه می‌شود.

«یاران روحانی» برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم متمرکز شده‌اند. محمد باقر نوبخت که این روزها بیشتر وقت خود را صرف فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی می کند از تلاش رئیس سابق خود برای تهیه یک فهرست انتخاباتی خبر داد.

محجوب: خانه کارگر هم وارد انتخابات می‌شود

«علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگویی خواهان حضور مردم و جریان های سیاسی در انتخابات پیشِ رو شد و گفت که «با اینکه بنا نداشتم در انتخابات ثبت‌نام کنم، اما در مرحله اولیه ثبت‌نام کردم. به بقیه دوستان خودم هم گفتم که ثبت‌نام کنند. ما بلافاصله همه توان خود را به کار گرفتیم که افراد را برای ثبت‌نام تشویق کنیم و موفق هم شدیم که تعدادی از دوستان را برای ثبت‌نام راضی کنیم تا بتوانیم به سهم خود، مشارکت را افزایش دهیم.»

وی با بیان اینکه ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم و به انتخابات حداکثری باید فکر کنیم، تاکید می‌کند: اعتقاد داریم اگر راهی برای ما باشد، همان راه مشارکت و انتخابات است. هیچ مسیری دیگری نیست.

حضور همه سلایق سیاسی در آزمون اسفند؛ تنور انتخابات داغ می‌شود

وقتی مُهره‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی را کنار هم قرار می‌دهیم، نشان می‌دهد تنور انتخابات درحال داغ شدن است.

«عبدالله مرادی» مدیر کل دفتر امور سیاسی وزارت کشوربا بیان اینکه یک بُعد مشارکت، حضور جریانات و گروه‌های سیاسی مختلف در عرصه انتخابات است، گفت: وقتی حضور طیف‌های مختلف را هم در پیش ثبت‌نام‌ها و ثبت نام نهایی تحلیل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که گروه‌های مختلف سیاسی برای انتخابات ثبت نام کردند؛ هم طیف‌های نسل‌های اول و دوم انقلاب و هم طیف‌های جوانتر و جدیدتر. هم در اصولگرایان و هم در اصلاح‌طلبان و هم در مستقلین و هم در گستره استان‌های مختلف کشور. برای مثال، وقتی با نگاه جنسیتی به ثبت نام‌کنندگان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تعداد زنان افزایش پیدا کرده است. این افزایش در استانی مثل سیستان و بلوچستان، معنادار است. در آخری نظرسنجی‌ها در استان سیستان و بلوچستان، بالاترین مشارکت پیش‌بینی شده است.

حال که چشم انداز احزاب و تشکل‌ها برای صحنه رقابت روشن شده است و حداقل سه جریان تاثیرگذار می‌خواهند بخت خود را برای انتخابات بیازمایند، چرا برخی سیاسیون می‌خواهند القا کنند فضای سیاسی سرد و بی روح است؟ مگر نه آنکه فصل ظهور و بروز احزاب ما در زمان انتخابات است، پس هدف از بی انگیزی برای فعالیت انتخاباتی چیست؟

حنایِ بی‌رنگ رادیکال‌ها!

در نشست هم‌اندیشی مشارکت در انتخابات پیش‌ِ رو؛ راهکارها و چالش‌ها در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به این پرسش پاسخ داده شد. متکی سخنگوی شورای وحدت به چانه زنی این جماعت برای حضور در صحنه رقابت اشاره کرد و با بیان اینکه احزاب مجوز می گیرند که در فصل انتخابات فعالیت کنند و مردم رابه مشارکت ترغیب کنند و مجوز نمی گیرد که انتخابات را تحریم کند، گفت: در هیچ جای دنیا این مرسوم نیست؛ این بازی را به نام چانه زنی دنبال می‌کنند.

چانه‌زنی‌های سیاسیون که بیشتر متعلق به رادیکال های اصلاحات هستند فقط مخصوص دوره فعلی انتخابات نیست و از انتخابات مجلس هفتم «مشارکتی‌ها» با برگزاری تحصن و به اصطلاح روزه سیاسی تلاش کردند با چانه‌زنی از نظارت استصوابی عبور و این پیام را به جامعه منتقل کنند که فضای سیاسی و انتخابات سرد است و «یاران ما» هم از قطار رقابت پیاده شده‌اند! به نظر می‌رسد این جریان سیاسی به دنبال باج‌خواهی و باج‌گیری برای حضور در انتخابات است و در نهایت با فهرست خود پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول